Jeg gikk allmenn, tok ingen realfag på videregående, men har siden hatt matematikk og biologi fullt ut og kun andreklasse kjemi og fysikk. Jeg tok andreklasse biologien bare ved å lese selv et semester, ved siden av å gå på vgs, da fikk jeg 4 uten noen større anstrengelser, så jeg personlig vil si at det er et fag man kan lett lese seg opp på helt selv.
Jeg har hatt kjemi på sonans (Trondheim) det syntes jeg var ok, læreren var veldig flink og jeg hadde i tillegg labkurset. Jeg lurer likevel på om det egentlig var verdt pengene, ble jo fort veldig dyrt..
Matematikken og fysikken har jeg hatt på høyskole, på et semester hadde jeg "realfagskurs" som egentlig er for de som vil begynne på ingeniør, men baserer seg på det samme som man har på vgs. Her opplevde jeg at nivået på undervisningen var høy, det var veldig bra klassemiljø og ikke minst, det var gratis.
Nå hadde jeg ikke trengt matten og fysikken da jeg har valgt å flytte til Tsjekkia for å begynne på veterinær (starter denne høsten) men er likevel glad jeg tok de, og om det er noen trøst: ikke gru deg til matten, det kan være veldig gøy om man gir alt
Kommentar til CecilieS: man får maks 2 poeng for høyere utdanning, altså ikke fler utover hvor mange år man har hatt.