Go Back   Forumhest > Generelle forum > Problematferd

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2010, 19:48   #21
dede
Junior Member

dede's Avatar

Skjønner tema som engasjerer! Takk for mange tips - alle går på det samme, nemlig respekt, respekt og respekt... jobber alltid med det i alle sammenhenger. Men når jeg leier henne denne stien er det vanskelig å få til å reagere raskt siden jeg må gå et stykke foran og må se hvor jeg går, og helst raskt for at hun ikke skal rekke å tenke mat. Hadde med pisk på vei ned idag. Og klarte i alle fall litt å stoppe henne ca 2 av 3 ganger med å vifte med pisken og rykke litt i grima samtidig underveis (men vi jukset vel litt - stoppet helt opp og gresset mens vi pratet med en annen hest som gresset - men da var det jo helt klart at hun skulle få spise så regner med hun skjønner forskjellen).
dede er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 19:50   #22
Lena
Islandshest så klart!

Lena's Avatar

Har holdt på med et par hester som bare dro meg ned i gresset før (for et par år siden, og jeg hadde enda mindre muskler og stahet), brukte kjetting under haka på dem. Det fungerte bra, og de gikk på slakt tau ellers. Tok litt i tauet når de prøvde seg, bare.

Birka har bare prøvd seg et par ganger, men da er det bare å ta litt i tauet (vanlig festet), så er det greit igjen
Old 28-06-2010, 20:04   #23
Lopke
Grand Danois

Lopke's Avatar

Galleri: 138 bilder
Send a message via MSN to Lopke
Quote:
Originally Posted by ponnitrollet View Post
Og hvis hun ikke hører etter da, kakker jeg henne (ikke hardt altså) i mulen med foten. Da blir hun såpass forskremt at hun hører etter. ...
hæh? hvorfor det?
Lopke er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 20:36   #24
Lovise_Felex
Frisør Lærling

Lovise_Felex's Avatar

Galleri: 13 bilder
Send a message via MSN to Lovise_Felex Send a message via Skype™ to Lovise_Felex
Sikkert fordi da skvette hesten og tar hodet opp fra gresset..
Old 28-06-2010, 21:18   #25
lil_julie
Back?

lil_julie's Avatar

Galleri: 1 bilder
Jeg kan faktisk og finne på og dytte borti Vestas med foten min, på en måte. Det jeg gjør er og sette foten ned inntil hode hans, slik at den er borti, og sånn at den er "midt i matfatet. Reaksjonen jeg får da, er at jeg får oppmerksomheten hans, og får han med meg vekk.

Ellers ville jeg leid i kjetting. Et klask med leietauet sender jeg også glatt ut vist jeg ikke får noen respons.
Old 28-06-2010, 21:41   #26
Silledille
Gult er kult!

Silledille's Avatar

Tren hesten på å bli leiet på langt tau. Bak deg. Akkurat som flere har sagt her.

Bruk ei taugrime med tynt nok tau til at den er litt skarp, og unngå for all del disse IDIOTISKE leietauene som er så elastiske at det blir som å røkke i strikk... Hesten skal kjenne det når du korrigerer. I begynnelsen må du som tidligere sagt ta mer i, etterhvert er det nok å løfte tauet og kanskje riste lett i det. Jeg har TO stk tog/matvrak, og dette funker glimrende.

Det som må inn først er å etablere rangordning og sette klare rammer for hva du ønsker. Det er nemlig ikke klart for hesten din at han får lov til å gresse noen ganger og andre ganger ikke.. Det blir bare ris til din egen bak.
En enkel måte å skille mellom gressetur og leietur er å bruke taugrime til jobbing, og vanlig grime til mat.

Edit for å si at jeg leier begge mine matvrak samtidig, bak meg. De toucher ikke gress om jeg gir beskjed om det. Men for all del, det har vært en lang vei dit

Last edited by Silledille; 28-06-2010 at 21:43.
Silledille er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 21:56   #27
ponnitrollet
Banned

Send a message via MSN to ponnitrollet
Quote:
Originally Posted by julnil View Post
Nå tror jeg ikke Ponnitrollet mente akkurat å tuppe hesten i ansiktet.
Det er litt ha man legger i hva andre skriver...

JEG tolket det langt penere enn det da, som men å puffe bort hodet med foten...
Korrekt.

Quote:
Originally Posted by Birre View Post
Nå var det ikke min intensjon å lage en diskusjon om hva Tonje gjør galt med hesten sin, men nå føler jeg jo for å svare deg også da...

Det står skrevet at hun "kakker hesten i mulen med foten, men ikke hardt." Og nei, jeg tror heller ikke at hun tar sats og skal sparke et straffeskudd med en fotball. Jeg tror nok også at det er forsiktig.

Ut i fra det så svarer jeg at jeg synes det er en lite hyggelig måte å korrigere på.
Det er helt i orden at du mener det, Birgitte. Men for meg og hesten er det korrekt måte å løse følgende konflikt på, for TS og hesten hennes, kan det hende det finnes andre måter å løse følgende konflikt på. Jeg kom bare med min erfaring, som forøvrig ikke er så veldig lang siden jeg bare har hatt ett matvrak

Quote:
Originally Posted by Lopke View Post
hæh? hvorfor det?
Fordi jeg vil at hesten skal få fokuset på meg fremfor det grønne gresset.
ponnitrollet er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 22:10   #28
Lopke
Grand Danois

Lopke's Avatar

Galleri: 138 bilder
Send a message via MSN to Lopke
joda men finnes da bedre måter...
Lopke er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 22:37   #29
T.B.
Senior

T.B.'s Avatar

Det ideelle er jo at hesten skal ha så respekt for sin eier/leier at den VET at den ikke skal spise når den blir leid. Kun hvis man stopper opp og gir den LOV, skal den få gresse.

Hvilke metoder man bruker, og hvor streng man må være, varierer sterkt.

Man må uansett være konsekvent - og "øyhh"-metoden virker som oftest, gjerne i følge med en supplerende pisk eller tauende - hvis nødvendig.
Hvis du går, så skal hesten følge deg - det må den bare lære.

Både mennsker, hunder OG hester har godt av å lære seg ordene "vent" og "værsågod spis".
T.B. er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 10:01   #30
catie1
Junior Member

catie1's Avatar

Generell leietrening ville jeg sagt her. for min hest, som er jobba mye fra bakken, og som har en enorm respekt, og tillit til at jeg er sjef og vet hva som er greit og ikke.(iallefall så lenge jeg står på bakken) som forøvrig også er ett matvrak. Kan jeg leie overalt uten at hun prøver seg på noe spising, med mindre jeg signaliserer at det er greit. Prøver hun seg, som hun kan finne på å gjøre, holder det med ett kraftig KREMT fra meg. Og i en rosa liten verden er det jo sånn man ønsker det, men veien dit kan være hard og lang.

Jeg personlig har brukt mye tid på leietrening, at hesten skal gå når jeg går, stoppe når jeg stopper, rygge når jeg rygger osv. og måten jeg har gjort det er å kreve at hesten må rygge hver gang hun gjør noe som ikke er greit. Ikke nødvendigvis så langt, bare til hun har tatt 1 steg i god fart bakover, hvor hun ikke soper beina.

beklager om dette ble rotete, men uten søvn på over ett døgn må man regne med litt svinn...
catie1 er ikke aktiv   Reply With Quote

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules