Go Back   Forumhest > Generelle forum > Problematferd

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2010, 16:44   #31
Batmat
Lykkelig hesteeier

Batmat's Avatar

Quote:
Originally Posted by _popcorn_ View Post
Taugrime funker tydeligvis ikke på alle hester
Madammen klarer å ignorere den fullstendig! hun snudde seg å gikk, og når jeg da prøvde holde henne på plass, så endte det med at hun dro så hardt at hun slengte meg i bakken.
Hahaha, huff, kjenner meg igjen der. Taugrima er en god venn å ha, men altså, vil hesten min gå så GÅR han .. Taugrime eller pusegrime, han går! Lenaulv her inne fikk blandt annet oppleve å bli slept bortover veien på rumpa her i vinter, her snakker vi sta unghest som sleper voksen kvinne etter hodet, mens skarpe knuter trøkker ham i trynet!

Dette var riktignok ikke etter gress, så matglad er han heldigvis ikke .. Understreker at det aldri har skjedd igjen og hesten faktisk stoppet etter ca tjue meter. Lena fikk seg en god latter og hesten min oppdaget at han er sterkere enn noe menneske, takk og lov for at han nå er godt bakketrent og faktisk eier respekt for oss tobeinte nå som det er fristende gress i alle grøfter!

Ellers funger det å rykke en gang i tautet og si "ØY!" med bestemt stemme som regel utmerket her i gården. Det viktigste er vel å ikke la hesten få i seg noe og stoppe den før den står der og gomler, da er du ofte sjanseløs ..
Old 21-08-2010, 21:42   #32
Nola
:)

Nola's Avatar

Jeg er ikke noen sterk person, men har fått mange hester til å slutte å kaste seg over gresset ved å ha såpass kort leietau at jeg prøver forutse når hesten tar hodet ned og dra litt strengt i leietauet før den får hodet ned. Jeg er ikke fan av hverken kjetting over/under, rykk i bitt eller smekk med pisk, så hvis hesten er veldig sterk bruker jeg heller å dra leietauet fra ringen under haken, så over mulen og ut på "min" side ring. Da blir jeg automatisk mye sterkere hvis hesten først har fått hodet ned i godsakene. Og dette med å være konsekvent. Hestene mine får bare spise på leietur eller ridetur når vi har stoppet og jeg har gitt tøyler/tau og sagt "værsågod".
Nola er ikke aktiv   Reply With Quote

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules