Go Back   Forumhest > Generelle forum > Jobb/utdanning

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2010, 21:48   #11
Ina91
:-)

Ina91's Avatar

Jeg skal selv ta biologi 1 og 2 dette skoleåret som begynner nå. Tar BI1 som privatist, altså, jeg leser meg opp selv. Biologi 2 tar jeg på skolen. Disse er uavhengige fag, så det har ikke noe og si. Av andre som har hatt biologi, så har jeg fått hørt at det er fag som det går greit og lese seg opp til selv, spesielt biologi 1 som ikke går så mye i dybden som biologi 2. Jeg har selv ikke behov for å ta dette faget mtp inntakskrav til det studiet jeg skal gå videre (Sykepleien), men har fått anbefalt det.

Har og hatt R1 (forsåvidt og R2) og fysikk 1 på skolen. Begge er tunge fag synes jeg. Endte opp med 5 i begge fag, men spesielt i R1 skyldtes dette en veldig flink lærer. (Fikk 4 i R2, alltid vært et "mattemenneske". I fysikk 1 hadde jeg ikke interessen for mange av temaene, var kun i timene for å ikke få fravær, men endte opp med 5, mye flaks og lesing rett før prøver og tentamener.

Så sånn undervisningsmessig så er matte og fysikk tunge fag, som det kan være greit å ha undervisning i. Inntrykket mitt av biologi er at det ikke er like tungt, så det er mulig å lese seg opp til det selv. Mulig at biologi 2 egner seg litt bedre til undervisning.

Kjemi 1 har jeg og hatt i år, og det er tungt(!!). Skal ha kjemi 2 fra høsten av, men er veldig usikker på hvordan det er. Syns det er det tyngste og vanskeligste faget på VGS.

Mye tjas og mas her, men håper du skjønne hva jeg mener :-)
Ina91 er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 12:42   #12
lillings
Surrehue

lillings's Avatar

Galleri: 19 bilder
Tusen takk for svarene, skjønte godt hva du mente
Old 31-07-2010, 15:43   #13
CecilieS
HappyTrottingFan

CecilieS's Avatar

Du får også 2 poeng for hver fullförste 60 poeng(vekttall) ved universitet og höyskole. Studerer du fulltid får du altså 2 poeng for hver år.

Blogg
CecilieS er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 13:48   #14
Rebecca_Malin
Junior Member

Jeg gikk allmenn, tok ingen realfag på videregående, men har siden hatt matematikk og biologi fullt ut og kun andreklasse kjemi og fysikk. Jeg tok andreklasse biologien bare ved å lese selv et semester, ved siden av å gå på vgs, da fikk jeg 4 uten noen større anstrengelser, så jeg personlig vil si at det er et fag man kan lett lese seg opp på helt selv.

Jeg har hatt kjemi på sonans (Trondheim) det syntes jeg var ok, læreren var veldig flink og jeg hadde i tillegg labkurset. Jeg lurer likevel på om det egentlig var verdt pengene, ble jo fort veldig dyrt..

Matematikken og fysikken har jeg hatt på høyskole, på et semester hadde jeg "realfagskurs" som egentlig er for de som vil begynne på ingeniør, men baserer seg på det samme som man har på vgs. Her opplevde jeg at nivået på undervisningen var høy, det var veldig bra klassemiljø og ikke minst, det var gratis.

Nå hadde jeg ikke trengt matten og fysikken da jeg har valgt å flytte til Tsjekkia for å begynne på veterinær (starter denne høsten) men er likevel glad jeg tok de, og om det er noen trøst: ikke gru deg til matten, det kan være veldig gøy om man gir alt

Kommentar til CecilieS: man får maks 2 poeng for høyere utdanning, altså ikke fler utover hvor mange år man har hatt.
Rebecca_Malin er ikke aktiv   Reply With Quote

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules