Go Back   Forumhest > Generelle forum > Generell ridning/trening

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2010, 18:08   #51
Basta2
Just looking

en lille update hesten har været på magnesium i tre dage nu og var faktisk idag bedere når han kigget i hjørnerne red jeg versade og havde en meget enklere ridetime.
Basta2 er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 18:09   #52
Silje
Kverulerende dressurtante

Silje's Avatar

Send a message via MSN to Silje
Så bra!

Silje er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 02:15   #53
Sofie & Suzett
Ny hest! VIDOCQ

Sofie & Suzett's Avatar

Galleri: 350 bilder
Min hest er helt lik, men da særlig om han har litt overskuddsenergi. På utebanen oppe i den ene enden, ved buskene og tribunene er det ofte skummelt. Men det som er mest irriterende er vel at han kan gå fint og virke konsentrert, og da tillater jo meg selv å slappe av og "la han gå", men helt ut av et blå kan han hive seg rundt..

Hva heter tilskuddet du bruker? Har det noen "dokumentert" effekt?
Den speiler også usikkerheten din.
Bli aldri irritert på en hest,
du kan like gjerne la deg irritere av speilbildet ditt.

Bloggen vår: http://hest.no/blogg/?bid=360

Sofie & Vidocq
Sofie & Suzett er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 09:14   #54
Nina007
H'Adelante & Ville Neuve

Nina007's Avatar

Galleri: 6 bilder
Magnesium bruker vel 2-3 uker før det faktisk kan ha en effekt. Så om trådstarters hest er bedre nå tror jeg det er rytteren som påvirker hesten. Rytter tror hesten er rolig = hesten kjenner at rytter er rolig og blir det selv

Som skrevet tidligere så har jeg en hest som også kan se spøkelser. I går fikk vi en skikkelig miljø-dressurtrening på banen. Pappa drev nemlig å lastet tømmer på tilhengeren med gravemaskinen 1 meter fra gjerdet + at div hindermateriell var plassert på "feil" sted rundt banen.

Hesten min kom inn på banen med store øyne. Her var det mange nye lyder og synsinnstykk. Etter en liten stund reagerte han ikke særlig på pappa, men noen dekk som lå på den ene langsiden var sykt skummelt. Var såpass at han bråstoppet og nektet å gå fremmover igjen. Som resultat av dette var jo at jeg også så på disse dekkene hver gang vi gikk forbi og self. så hesten på dem nå jeg så på dem.

Men så gjorde jeg et forsøk som viste seg å være suverent Jeg snudde meg (mens jeg red) og så i motsatt retning hver gang vi passerte dekkene.
Jeg fulge med på ørene til hesten og det jeg så var helt utrolig morsomt. Fra å ha ørene stivt rettet mot det skumle, til først å ha et øre i retning det jeg så på andre side, for deretter å rette ørene helt i den retning jeg så. Etter to ganger forbi der jeg overdrev kikking på andre siden, sluttet hesten helt i å se noe skummelt i dekkene.

Jeg fortalte han rett og slett at de dekkene ser ikke jeg på og da trenger ikke du heller gjøre det Han skal jo følge meg og ikke omvendt

Er utrolig hvor mye vi ryttere påvirker hestene våre selv om vi tror vi ikke gjør det

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655
Nina007 er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 11:03   #55
Hofdi
Liten turbo

Hofdi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nina007 View Post
Magnesium bruker vel 2-3 uker før det faktisk kan ha en effekt. Så om trådstarters hest er bedre nå tror jeg det er rytteren som påvirker hesten. Rytter tror hesten er rolig = hesten kjenner at rytter er rolig og blir det selv
Også har det bare effekt hvis hesten er nervøs grunnet mangel. Den placebo effekten er utrolig fasinerende. Hestene leser oss mennesker ikke rent lite. Den gang jeg studerte kunne jeg bare gi opp å ri i eksamensperioden. Selv om jeg følte meg rolig, merket hesten utrolig godt at jeg var mer stresset enn vanlig. Resultat; nervøs hest.

Hofdi er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 15:16   #56
Lopke
Grand Danois

Lopke's Avatar

Galleri: 138 bilder
Send a message via MSN to Lopke
Tro kan flytte fjell...
Det som kan være litt skummelt er når folk dytter i hesten allverdens med tilskudd og tror det funker. Og så er det egentlig rytteren som påvirker hesten i den ene eller andre retningen.
Lopke er ikke aktiv   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 16:25   #57
Bente & Etanec
Bare er....

Bente & Etanec's Avatar

Galleri: 369 bilder
Send a message via MSN to Bente & Etanec
Quote:
Originally Posted by Lopke View Post
Tro kan flytte fjell...
Det som kan være litt skummelt er når folk dytter i hesten allverdens med tilskudd og tror det funker. Og så er det egentlig rytteren som påvirker hesten i den ene eller andre retningen.
Enig.
Jeg trodde også at ene hesten min hadde magnesium mangel ( dog ikke av samme grunn som TS ), og fikk tatt en blodprøve. Den bekreftet at jeg tok feil, og dermed slapp jeg å tilføre noe i hestekroppen som der likevel var nok av.
En enkel og grei måte å finne ut om den trengte tilførsel eller ikke.

FOTOGRAFI, blogg på Hest.no, og hjemmesiden til kennelen min.
Bente & Etanec er ikke aktiv   Reply With Quote

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules