Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15

Hesten tester meg ut

Som noen vet rir jeg en Hannoveranerhoppe på 7 år.
    Først og fremst må jeg poengtere at hun er sjekket av dyrlege, hestemassør m.m og funnet frisk på alle områder.

Hun er en drøm å ri, men fra bakken begynner hun å bli skummel å håndtere. Hun er snill på stallgangen, løfter bena, viker for trykk osv. Fin å leie. Men i boksen er hun et mareritt, særlig i forbindelse med foring.

Hun aksepterer ikke mitt personlige rom, blir sur når jeg ber henne vike for trykk, glefser mot nabohesten, snur rompa til boksdøra når man skal inn. Det har endt meg at jeg har bundet henne opp ved håndtering i boksen.
    Værst er hun når jeg skal ta på dekken, da dytter hun, biter i lufta osv. Her om dagen glefset hun etter meg. Jeg gikk bare et steg nærmere og så henne i øynene. Da vendte hun på femøringen, og satte rompa mot meg. Hun har også slått etter meg (løftet foten) når jeg har holdt på å feste dekkenet. Dette gjelder alle dekken, så tror ikke hun har noen ubehag sånn sett. Jeg begynner å bli irritert og redd, føler hesten overhodet ikke respekterer meg.
    Hun er også grusom i longen. Kan da steile rett opp, true med å legge seg ned (!) nekter å gå. Vender seg mot meg og "truer" meg. Jeg er ganske streng med henne, men siden jeg er forvert lurer jeg på hvor langt jeg kan gå.
    Hun er forresten sånn til eierne også, + alle andre som håndterer henne.

Hva skal jeg gjøre? Er redd hesten kan bli farlig....
    (christine26)

Min blogg

Sprangtanta Hege sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Trondheim
    Alder
    38
    Bilder
    43
    Babyen var ganske ille da jeg fikk henne, så jeg fikk hjelp av venninne av Katrine Hårstad. Bjørg Andreassen heter hun (sikkert endel som kjenner til henne), og på 3 dager så snudde hun mitt forhold til hesten min helt! Jeg måtte bare innse det at jeg trengte hjelp fra noen utefra, for jeg prøvde lenge alle de øvelser jeg kunne fra før, men det var vanskelig å holde på alene, og jeg skjønte jo at noe måtte jeg gjøre siden det ikke ble noe særlig framgang.

Men jeg strever litt enda, mye fordi jeg er for lite konsekvent. ALLE som holde på med hesten må stille samme krav, være like konsekvent og VITE hva de gjør! Babyen er nok i samme "liga" som Donna (hoppe med stor H, bossete osv) og de slipper ikke lederskapet lett.. Uzzi er heldigvis ikke farlig, men har noen ubehagelige øyeblikk av og til ved foring ja.. Er jeg som må passe meg for henne, og ikke omvendt- slik som det skulle ha vært. Men jeg jobber med saken, og jeg har kommet meg veldig, men må nok innse at jeg må bli enda mer streng og konsekvent!

Var ikke mye til hjelp dette, men poenget er vel at det er ingen skam å få en trener til å hjelpe (som Bjørg) :) Jeg vet alt om å være redd, og det ender ofte i en ond sirkel..

Harneshaug
    Guest
    Kjempegodt råd! Det er IKKE nederlag å be om hjelp, det er derimot dumskap å ikke gjøre det.
    Hetsen truer deg og du må først og fremst tenke på din sikkerhet og ikke minst trivsel.
    En ting er at hesten kan skade deg, en annen er jo at det er slett ikke hverken gøy eller kjekt å holde på med hesten når den er slik.

Det er sikkert mange som kommer til å påstå at noe er galt med utstyr, kropp, vondt her og der, men tro du meg...
    Har du fått hesten sjekket har du ditt på det tørre.
    Der ER hester som er ranghøye, venskelige, drittsure rett og slett, og noen direkte utspekulert vonde.
    Det er det sikkert mange som er uenige med meg i, men jeg står ved mitt for akkurat DET har jeg opplevd.

Jeg har ingen råd til deg annet enn å si meg enig med svaret fra Hege.
    Få profesjonell hjelp, for dikkedakk nytter ikke her. Du må tenke på deg selv først og fremst.
    Masse lykke til og jeg håper virkelig dere finner ut av det, både du og hesten og at dere kan få det kjekt sammen etterhvert (-:

Vinella var helt gæ'ærn når jeg begynte med henne. Prøvde å sparke meg, men hun bomma, og traff heller rett ved siten av kneet mitt(flaks!) Beit meg på ene "tvillingen", og masse tull..
    Så nå er det et stort merke i veggen , og et nesten usynlig arr på tvillingen Nå som jeg har holdt på med henne en stund, så har hun slutta med alt dette tullet, og er snill som bare det! :)
    Sigrid og Viks <3
    Blogg

Sol
    Guest
    SKAFF HJELP! Jo fortere jo bedre. For meg høres det ut som denne hesten er i ferd med å oppdage at den er fysisk sterkere enn mennesker, og at den oppnår ettergift ved å oppføre seg truende! dette er en hest som snart er veldig farlig for ALLE å håndtere, dersom ikke mennesker klarer å ta kontrollen over den. dette dreier seg om dominans, ikke smerter, vondter, lite forståelse osv, men rett og slett om en dominerende hest som har fått litt for lite grenser. grunnen til at jeg er så bastant på dette, er at dette er som å høre noen beskrive Bajas da jeg kjøpte han. I tillegg til at han ikke stolte på mennesker, var han VELDIG klar over at trussler førte til at han slapp unna eller fikk viljen sin. FARLIG!! Jeg vil mye heller håndtere en hest som er livredd alt og alle, enn å håndtere en hest som har lært at den kan vinne over mennesker.
    Ikke misforstå, jeg mener ikke at å jobbe med en hest vanligvis handler om å vinne en kamp. Men når hester blir så dominante MÅ man faktisk på en måte sloss med dem, for å få dem til å tape. dette er IKKE hyggelig, snilt, urisikabelt eller for hvem som helst.. det krever en PROFF som veit akkurat hva h*n gjør og hva hesten reagerer på hele tida!
    Dette er heller ikke noe som bare går over om man setter hesten på små prøver, her må det komme til en konflikt hvor mennesket MÅ vinne. Jeg var så dum (på en måte hvertfall) at jeg tok den kampen sjøl, uten å vite hva jeg gjorde. Jeg ser nå i dag at dette like fort kunne gått veldig veldig galt den gangen. Anbefaler derfor INGEN å gjøre dette sjøl! om man presser en hest til angrep, kan det ende med at denne hesten blir så farlig at den faktisk må avlives. Det er det ingen som er tjent med!
    Mener ikke å skremme nå, men jeg syns dette er noe av de alvorligste problemer man kan få med hest!

Takk for gode innspill! Og at dere tar henne så på kornet som dere gjør. For dette er IKKE en hest med smerter, jeg tror det handler 100 % om dominans. Jeg er bare forvert 2 ganger i uken, og lurer derfor på hva jeg skal gjøre, først og fremst med tanke på MIN sikkerhet. Skal jeg bare "underkaste" meg jeg og - eller skal jeg sette foten ned? For dette er til syvende og sist eiers ansvar, jeg kan jo ikke gå inn og gjøre ting uten at eier er med. Eier er verdens herligste menneske, men de gir seg fort når hesten begynner med tullet sitt. Så jeg er rett og slett redd for at hun kan bli farlig.... Noen råd til hva jeg bør gjøre?
    (christine26)

Min blogg

Sprangtanta Hege sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Trondheim
    Alder
    38
    Bilder
    43
    Gir eieren seg også? Da er det ikke rart at hesten har begynt å oppføre seg slik.. Jo mer den får lov til å "skremme" dere, jo lengere kommer den til å gå..
    Jeg har jo også forytter på Uzzi, og jeg har alltid gitt beskjed om at INGEN "kryssing over streken" kan tolereres! Alle som håndterer henne må være super konsekvent, og sette de samme grensene som jeg gjør. Hun er en veldig snill hest, men jeg har inners inne vært litt redd for at om hun får overhånd, så kan hun bli farlig..

Mitt forslag er å snakke med eieren, og at dere sammen snakker om hvordan dere skal takle henne, og ikke minst få tak i noen som kan hjelpe dere med håndteringen. Jeg kommer ikke på noen andre i farta enn Katrine nå (Bjørg er gravid, og kommer nok ikke til Trondheim på en liten stund).

Lene Th.
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av christine26 Vis innlegg
    Noen råd til hva jeg bør gjøre?
    Vil bare henge meg på resten her...
    Snakk med eieren, og hør om hun føler dette er et like stort problem som du føler.
    Og få hjelp til å avvenne hesten med disse unotene før det går videre, og hesten blir uhåndterbar.
    Har selv hatt en hest i trening her som var på nippet, og mye slik du forklarer..og det krever endel. Ikke minst at man klarer lese hesten, på rette måten og rette tidspunktet. Tar en feil der, kan det ende riktig ille.

Sol
    Guest
    Kan det hjelpe om du skriver ut denne tråden? dette er jo dine tanker og våre svar på dine tanker om hesten. Du har jo ikke nevnt navn på hest eller eier, så om dette var min hest ville jeg ikke følt meg utlevert offentlig. Derimot hadde jeg blitt mye mer fornøyd over å vite at forrytter tenker sånn, enn å ikke vite det. Det man ikke veit kan man jo ikke gjøre noe med, ikke sant? Så lenge du føler so du gjør i situasjonen, og for meg høres det ut som du har lest denne hesten ganske godt, og ikke bare overdriver, er jo denne situasjonen reell for deg! Om eier faktisk går med de samme tankene, er kanskje dette et dytt i riktig retning.. Om jeg var deg hadde jeg sagt i fra hvertfall, og om jeg ikke blei trodd hadde jeg vurdert å se meg om etter en annen hest. Om denne hesten er sånn som du beskriver og ingen gjør noe med den, VIL den bli farlig, selv om jeg ikke tror den er slem.

Har nå snakket lenge med eier og presentert problemet mitt. Ble enige om å forsøke å finne noen som kan hjelpe oss litt med henne, men veldig usikker på hvem da... Noen som vet om noen i Trondheimsområdet som kan "hesteoppdragelse"?
    (christine26)

Min blogg

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg