Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 4 av 4

Problemer med vann som fryser i stallen

Er det andre her som har problemer med at vannet fryser om vinteren?
    Jeg har kjøpt inn varmekabel (frostguard) som funker der jeg har et blottet vannrør.. Ellers gode ideer?

Nå ble det nå ganske varmt igjen så problemet er over nå.

Vannledning med varmekabel er vel det eneste som er helt trygt når det blir sprengkulde. Frostvakt- som vel egentlig ikke er helt det samme som varmekabel- må ofte gi tapt hvis det blir kaldt nok, spesielt de rimeligere variantene. Jeg har hjemmelaget thermobar med frostvaktkabel og ser at antall meter burde vært fordoblet dersom bøtta skulle holdt seg isfri..

Gikk til innkjøp av Elvestadkabel for et par år siden. Tykk vannledning med varmekabel og to innstillinger, "arbeidsmodus" og defrost. Sånne ledninger er beregnet for å kunne ligge uisolert/ oppå bakken og koster gjerne litt mer enn diverse kabler man får på Biltema ol. Men man kan være heldig å finne til overkommelig pris på Finn. Ga 1200 kroner for 25 meter for min. Det er et annet merke også, husker ikke hva det heter men Hest.no reklamerer stadig for den. De har slanger i forskjellig diameter med varme og har nok forenklet vintervannproblemet for mange, men det koster skjorta da..

Til syvende og sist er det nok et spørsmål om pris. Gode løsninger finnes og er til syvende og sist en god investering på sikt, jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for å slippe å bære vann i kanner ørten kilometer i uka fordi uteslangen er tæla. Veldig glad for Elvestadrøret mitt!

ahaa.. det hørtes lurt ut! jeg har bare surra varmekaben rundt vannrøret.. ang pris tror jeg og jeg ga en 1500,- for en 20 meter eller noe. Trodde det var normal pris?
    Var nettopp på coop byggmix. Der har de og varmekabler (frostguard?) til 1499,- for 25 meter.

Det er vel styrken på varmeelementet som er avgjørende vil jeg tro? Den tekniske forklaringen må jeg nok overlate til andre.

Men kort sagt- dess kaldere, desto dyrere varmeelement.

Polarflex heter den ene jeg nevnte over her. De er testet til å tåle 40 kuldegrader. 25 meter koster i overkant av 16 000. Men det er "håndterbare" slanger, mer som vanlig vannslange. Elvestadrøret er et tykt vannrør beregnet for fast montering. Polarflex har mange løsninger og om man greier seg med 15 meter slange har de en sånn slangetrommel til å montere på veggen som koster i underkant av 4000.

Hvor mye man vil investere avhenger kanskje litt av hvor i landet man bor.. hvis man opplever sprengkulde hvert 10. år (sør- og vestlandet?) er det vel ikke de bombesikre løsningene som står høyest på lista.. men steike så deilig det er å slippe å bekymre seg for vanntilførsel når kulda kommer krypende.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Når vannet fryser i stallen
    Av Lopke i forumet I stallen
    Svar: 8
    Siste innlegg: 22-11-2013, 14:21
  2. Problemer i stallen...
    Av gutten78 i forumet I stallen
    Svar: 19
    Siste innlegg: 17-06-2011, 14:51
  3. Hester som fryser!
    Av Johanne S. i forumet Fôring
    Svar: 24