Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 3 av 3

Erfaringer med dårlig hovsenebein / navicular bone disease

I april '15 ble shiren uren, senere småhalt i venstre fram (problembein). Mistanken gikk rett til hovbalansen da jeg synes han var blitt lang i tåa. Varme bøyesener. Røntgen viste alt for lang tå og den ble kortet inn, hesten satt på Danilon og bokshvile den første tiden mens vi rehabillitert hoven (jeg verker etter røntgen og under veiledning av hovtrimmerveterinær).

Senebetennelsen satt i lenge, men han ble bra nok til å gå på sommerbeite. Litt av og på i beinet i beitetiden, merket at han lett ble urein om tåa ble noen mm for lang. Kom hjem i august, relativt rentgående. Tilbakefall etter å ha gått på for bløtt under lag, og ny bokshvile og kur med Danilon igjen. Begynte så vidt å ha han på sykepaddock med fast, flatt underlag mens jeg møkket boksen hans to ganger om dagen. Dessverre hoppet han seg halt der ute og bokshvile måtte fortsette.

Dette er den merkeligste haltheten jeg har vært borti - det har kommet og gått, og det har vært ulike ting som har trigget den. Virker som at for bløtt underlag er lite ille som for hardt underlag. For eksempel travet han helt rent på grusveiene rundt stallen, men da jeg tok ham på ridebanen gikk han seg halt på fem minutter i skritt. Ingen varme i senene, og ingen hevelser. Jeg begynte å mistenke hovsenebeinsproblemer (navicular bone).

Ettersom vi nå ikke lenger kunne kjenne eller se noen problematikk i senene på det aktuelle beinet, røntget vi for å se om mistanken min til hovsenebeinsproblematikk stemte. Vi fikk ikke så godt bilde, men hovsenebeinet kom frem på bildet, og det så ikke normalt ut. Røntgenforandringer er dermed konstantert og vi jobber etter en mistanke om hovsenebeinsproblem mtp verking og behandling.

For å lette presset på hovsenebeinet er det viktig å holde tåa kort. Fordi jeg har fått hesten skodd halt tre ganger, ønsker jeg ikke å sko mer og fortsetter å verke selv. Det er tydelig at han trenger trim langt hyppigere enn man kan sko. Samtidig er det en utfordring, da det ikke lages boots i hans størrelse, så når holka kommer må jeg tenke alternativt.

Hesten sto i 7 måneder og ble forsiktig satt i gang denne uken med dressurarbeid for hånd, det gikk veldig fint og han ble ikke uren etter arbeidsøkten. Jeg planlegger å legge en hoofcast så snart jeg får kjøpt inn, som kan holde litt på strukturene i hoven når vi etter hvert øker belastningen.

Her kan dere lese litt om hovsenebeinsproblemer hos hest:

http://www.thehorse.com/articles/100...-and-treatment

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Hoofcast var interessant. Kunne det vært aktuelt ved forfangenhet istedetfor boots?

Ellers har jeg lite å bidra med på dette tema. Det er langt over mitt nivå av hovkunnskaper :) Regner med du kjenner til og eller har kontakt med Tone Wien. En fantastisk person uten sidestykke når det gjelder høver..

T one W ien er samarbeidspartner og den veterinæren som ordner røntgen mv for meg (hun tar også alt av fôrrelaterte sykdommer) og er den som følger opp verkingen av høvene / jobben jeg gjør. Er heldig som får høste av hennes kunnskap i den grad jeg gjør!

Vedr forfangenhet og hoofcast / hovgips / equicastprodukter - nei. Ved forfangenhet er man ute etter å dempe såletrykket, spesielt rundt hovbeinet. En boots med sauepelssåler er anbefalt, og riktig trim selvsagt.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Cushings disease - Erfaringer og behandling
    Av Mariexxd i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 2
    Siste innlegg: 14-08-2012, 17:56
  2. Bone spurs ?
    Av Bea i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 4
    Siste innlegg: 25-07-2012, 19:04
  3. navicular lameness/hovbeinsbetennelse
    Av baltomin i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 4
    Siste innlegg: 27-08-2010, 17:07
  4. Astma og dårlig helse på hest - erfaringer?
    Av Karoline «3 Silver i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 9
    Siste innlegg: 12-07-2008, 21:43

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg