Jeg har akkurat kjøpt meg en unghest som viser seg å være veldig redd for at rytter skal stige opp på henne. Hun er 4 år gammel og innridd. MEN det har skjedd en hendelse hvor forrige som skulle kjøpe henne falt av da hesten bukket og hun slo seg visst ganske godt! Hun ville derfor ikke ha hesten lenger. Hesten ble så satt på beitet for sommeren og det er her jeg kommer inn. Kjøpte hun fra beitet. Uprøvd, dumme meg! (noen lærer aldri).
Hesten er veldig sideredd og spesielt redd på venstre side når man nærmer seg stigbøylen eller går opp på en krakk i det området. Da brøyter hun seg vei og løper unna. I mine tanker så kan det ha skjedd at hun som red sist falt av og ble hengende i stigbøylen eller ble hengende på hesten på en måte som skremte hun. Da vi nå skulle prøve å ri henne, freaket hun helt ut og slet seg løs fra oss. Vi har prøvd å nærme oss litt og litt, men hun er veldig obs på hva som skjer og rett og slett livredd. Jeg vet ikke om jeg tørr å sette meg opp på henne med tanke på hva som kan skje og hva jeg så da vi prøvde første gang. Heldigvis har jeg ei venninne som liker å pusle litt med hesten som har litt "problemer" og hun hjelper meg da jeg ikke er helt komfortabel lenger...

Har noen et tips å komme med?
Jeg har lite erfaring med unghest på dette nivået. Det er noe annet med unghester som er grundig ridd inn og godt igangsatt uten problemer.

Håper virkelig på svar!