Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Exclamation Trenings program/tips?

Hei! Jeg og venninna mi har bestemt oss for å begynne å trene en mellomstor ponni som eieren desverre ikke får tid til å ri selv. Denne ponnien har ikke blitt ridd siden den fikk føll sist sommer, og har for stor mage til å passe den gamle salen. Hun virker ganske følsom på bitt siden hun ikke har hatt det i munnen på flere måneder, eller så kan det være noe med tennene eller kjeven hennes. Dette skal vi jo skjekke senere da Noen som har noe erfaring med å ha trent hester helt fra bunnen av? Vi kunne hatt nytte av tips og litt hjelp til dette:)

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Begynn med lange skritteturer uten trav, både langs vei og i terreng. Da kan dere ri uten sal også siden salen ikke passer. Om hesten ikke har blitt brukt på et år, så kan dere godt skritte i et par uker faktisk. Og på de ukene kan dere også bestille dyrlege til å sjekke tennene, slik at dere vet alt er korrekt der, før dere begynner å trave.

Tusen takk Thorhild! Dette hjalp veldig :)

Siter Opprinnelig skrevet av Einfari00 Vis innlegg
    Hei! Jeg og venninna mi har bestemt oss for å begynne å trene en mellomstor ponni som eieren desverre ikke får tid til å ri selv. Denne ponnien har ikke blitt ridd siden den fikk føll sist sommer, og har for stor mage til å passe den gamle salen. Hun virker ganske følsom på bitt siden hun ikke har hatt det i munnen på flere måneder, eller så kan det være noe med tennene eller kjeven hennes. Dette skal vi jo skjekke senere da Noen som har noe erfaring med å ha trent hester helt fra bunnen av? Vi kunne hatt nytte av tips og litt hjelp til dette:)
    Man pleier å si at hesten trenger like lang tid på opptrening, som den har stått. Dvs - bruk tiden fremover til å gradvis belaste hesten med mosjon. Som Torhild skriver, er lange turer i skritt en ypperlig måte å trene den opp på. Men jeg ville ikke ridd, jeg ville leid. Da kan den ikke overbelaste seg, og risiko for at den skal få seneskader er lav - men pass på å gå i flatt terreng de første ukene, før dere gradvis øker belastningen og tar henne med i mer kupert terreng. Husk at overvekt øker risikoen for seneskader betydelig, og om dere legger mer vekt på hesten enn den bærer fra før, og den snubler eller trår feil, er skaden raskt et faktum og hvis hesten må stå pga seneskade kan det ta mange uker før dere kan begynne opptrening på nytt.

Skynde seg langsomt, er et uttrykk som passer veldig godt i slike situasjoner. Tar dere ting veldig forsiktig og øker belastningen veldig gradvis, sparer dere mye tid alt i alt. Ved å leie hesten på disse turene, vil dere også utvikle et mye sterkere forhold og bånd til hverandre, og dere vil ha et godt grunnlag for å kunne ri trygt når dere kommer i gang med ridningen.

Da jeg selv påtok meg et lignende prosjekt for noen år siden, leide jeg hesten i nærmere tre måneder og vektet salen etter en måned med først 10 kg og senere 25 kg før datteren min satt på mens hun ble leid, og til sist var hun klar for meg (50 kg) og sameier (80 kg). Opptreningen ga en varig og holdbar hest til tross for at hun var 17 år da vi startet prosjektet.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Takk for svarene! Skal ta det sakte og gradvis da😊

Bare hyggelig. Hva slags hest det er og hvor gammel er den? Ser du skriver ponni, men de kan være veldig ulike ettersom hva slags raser som er blandet inn.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Hvordan går det med hesten din nå?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. trenings ''pyramide''?
    Av 200silje i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 3
    Siste innlegg: 19-02-2010, 20:26
  2. Trenings Film Diskusjoner
    Av LineLovise i forumet Natural Horsemanship
    Svar: 3
    Siste innlegg: 21-09-2009, 13:56
  3. Trenings skala
    Av Maja Br i forumet Dressur
    Svar: 28