Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 21

Welsh og PRE krysning

1. Hvilke raser kan Welsh sec A krysses med? Da tenker jeg på 'lovlig' krysning hvor det er mulighet for å få avkommet registrert i et eller annet register (her er jeg helt grønn, derav dårlig ordlegging). Kan feks Welshen krysses med iberiske raser eller arabere? Vil de igjen bli alt for høye om Welsh A'en er ei hoppe?

2. Enn PRE'en da? Kan ei PRE hoppe krysses med feks Shagya Araber? Hva heter isåfall avkommets rase? Finnes det noe register for ''rasen'', og hvordan er det mtp kåring?

Jeg synes det er spennende å lære om avl og krysninger, har prøvd å finne dette ut på google først, uten hell såklart :)
    Biggen & mini :)

Angående welsh finner du info om lovlige krysninger på NPAs hjemmesider. Alternativene er vel welsh i en annen seksjon eller varmblodige raser godkjent for sportsponniavl . Utfordringen med sec A er størrelsen, araber og iberiske raser anbefales neppe til en hoppe på >122 cm.

Araber er vel en av de rasene som er vanlig å blande med welsh, blir reg som welsh partbred da :)
    KALDBLODSPOWER<3

Siter Opprinnelig skrevet av sfagervik Vis innlegg
    Araber er vel en av de rasene som er vanlig å blande med welsh, blir reg som welsh partbred da :)

Welsh/ araber har tradisjonelt blitt kalt sportsponni. Strengt tatt er sportsponni og welsh partbred det samme (såsant det er welsh i krysningen). Partbreden har jo ingen øvre grense høydemessig, men mye av partbredponniene registreres som partbred fordi faren ikke har godkjenning for sportsponniavl.

Vi hadde tenkt å registrere vår som sportsponni da moren er registrert sportsponni og faren er godkjent for sportsponniavl. Men siden avkommet ikke ble ponni registrerte vi som partbred.

Hingsten min (welsh cob) er kåra men ikke godkjent for sportsponni. Han kan allikevel bedekke andre raser enn welsh og avkommene registreres med rødt pass som partbred. Blir han ved en senere anledning godkjent for sportsponniavl kan mesteparten av krysningene registreres som sportsponni.

Samme blandingene og samme forening mao, bare et annet "navn".

Spennende rase og mixe med synes jeg..
    Tenker litt større typer jeg nå. Hvilke raser kan lovlig blandes med welsh cob f.eks? Fullblod? PRE? Shagya? NW? eller alle tyske rideraser generelt?

Synes welsh er en vakker hest. Litt for liten og kanskje litt tung (ser jeg som har frieser ) men jeg har sett noen flotte kraftige ridehester med welsh blod.
    Ser for meg at cob + fullblod eller trakhener kan bli en vanvittig god ride/sportshest?
    Er de lovlige?

Det grunnleggende for WPB er at den skal ha minimum 12,5% welshblod. Utover dèt er det nesten litt fritt fram..
    "Tommelfingerregelen" er at WPB ponni er krysning av welsh B araber og WPB hest krysning av welsh cob og fullblods. Eller tommelfingerregel.. det er vel kanskje mer som en mal å regne. Man kan blande det meste av full- og varmblodig ridehest med welsh og registrere som WPB. Det samme med ponnier. Både Hackney og poloponnier f.eks er vanlig å benytte i WPB- avlen i moderlandet.

Jeg har ikke klart å finne noe konkret om hvilke raser som ikke ønskes benyttet i WPB- avl men siden målet er gode bruksdyr tror jeg "kaldinger" er uaktuelt. Men om det er ulovlig å krysse f.eks welsh og en eller annen trekkhest- type (bare som eksempel) vet jeg faktisk ikke.
    Uansett er jo det overordnede målet nettopp som du sier å prøve å produsere "vanvittig god ride/ sportshest" og WPB hevder seg godt i toppen i Storbrittania.

aha... det var fritt frem gitt. Jeg tror at et land som UK er det mulig.. De har lang historikk bak seg med avl av sportshester! og især fullbloden. Jeg tror at tradisjonelt er en slik regel er vanskeligere i Norge (nå skal jeg generalisere litt) men med så mye avl av travere og de norske rasene er jeg stygt redd for at norske WPB fort kan bli litt av hvert her om det ble "fritt frem" uten å se til UK hva som er "tommelfingerregelen".. forstå meg rett.
    Jeg tror f.eks ikke at Frieser+Welsh blir noe særlig... men det er kanskje lovlig altså. Interessant!

Jeg vil tro de fleste som ønsker å avle WPB ønsker å gjøre det "ordentlig" altså. Men som sagt, den tradisjonelle fasiten med welsh B/ araber for ponni og welsh cob/ fullblods for hest er litt snever og ikke lenger fasiten. I starten var jo "fasiten" på sportsponni welsh krysset med enten araber eller engelsk fullblods. Dartmoor ble også brukt. Men de fleste er vel inneforstått med at sportsponni i dag ikke følger denne malen.

Det er mye som kalles sportsponni som ikke har noe som helst med sportsponni å gjøre.. den organiserte avlen har regler for tillate raser, og om man blander f.eks new forest og fjording vil avkommet aldri kunne kalles sportsponni. Selv om jeg stadig ser tilfeller av sånt på Finn.
    Sakset fra Norsk ponniavlsforening:
    Sportsponni kan omfatte avkom etter Welsh, Dartmoor, Exmoor, New Forest og Connemara samt hesterasene Araber, Shagya araber og Engelsk fullblod. Avkom etter Gotlandsruss, Shetland eller de norske rasene kan ikke godkjennes i sportsponniavl.
    Jeg registrerer at det ikke nevnes varmblods ridehest, men det finnes jo hingster av denne rasen som er godkjent for sportsponniavl.. Og siden det (enn så lenge) ikke står noe konkret om tillatte raser i WPB- avl vil jeg tro det tas utgangspunkt i at de samme rasene er tillatt der.

Edit: Når jeg leste litt nøyere står det jo at også varmblods ridehest og ride-/ sportsponnier er tillatt:
    Engelsk, angloarabisk og arabisk fullblod, Shagya araber, Varmblods ridehest, Welsh, Connemara, New Forest, Dartmoor, Ride-/Sportsponnier fra andre land.

Førstegenerasjons kryssing mellom renrasige ponnier tillates ikke.

De tre norske rasene, traverrasene, Islandshest, Gotlandsruss og Shetlandsponni godtas ikke i Sportsponniavlen. Det er sterkt ønskelig med et visst fullblodsinnslag.
    Sist endret av KjerstiM : 23-11-2015 kl 11:47

Førstegenerasjons kryssing mellom renrasige ponnier tillates ikke.
    Hva menes her helt presis?

At eksempelvis New Forest krysset med Dartmoor ikke godkjennes som sportsponni. Det må være noe fullblods eller varmblods innblandet. En av ponnirasene blandet med fullblods/ varmblods = sportsponni. Sportsponni kan da videre krysses med en av de rene ponnirasene og fortsatt gi sportsponni. Eventuelt kan sportsponni krysses videre med full-/ varmblods og også gi sportsponni.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Welsh cob
    Av IneW i forumet Hesteraser
    Svar: 86
    Siste innlegg: 04-07-2014, 20:44
  2. Bilder av din welsh!
    Av Wilisia i forumet Hesteraser
    Svar: 277
    Siste innlegg: 05-03-2014, 14:54
  3. Welsh/krysning og Welsh Partbreed - Samme?
    Av Lykke i forumet Hesteraser
    Svar: 1
    Siste innlegg: 26-09-2011, 23:31
  4. Sal til Welsh A
    Av Mumimamma i forumet Utstyr
    Svar: 9
    Siste innlegg: 20-04-2010, 14:50
  5. P.R.E/araber-krysning
    Av KaraZ i forumet Hesteraser
    Svar: 3
    Siste innlegg: 26-01-2009, 14:49

Regler for innlegg