Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11

Question Pris for eldre ponni

Hei!
    Etter å ha hatt forponnien min en god stund har jeg bestemt meg for å kjøpe henne. Jeg bare lurer på hva dere syns er en akseptabel pris?
    Dette er en 19 år gammel hoppe, haflinger. Hun har vært rideskolehest mesteparten av livet sitt tror jeg. Rideskolen hun står på nå eier henne ikke, de låner henne fra en annen rideskole. Det er en fin hobbyhest som jeg har hoppet opp til 1 meter på når hun var bedre i bena, men for en stund siden ble hun halt, og bena hennes tåler bare lette rideøkter nå (selv om hun er veldig sprek og vil masse :) ) hun har vært halt to ganger det siste året, og mellom de periodene trente jeg henne opp selv, så jeg har god kjennskap til hva hun tåler. Grunnen til at jeg vil kjøpe henne er fordi jeg er utrolig glad i henne, og dessuten er hun utrolig lei av å gå i rideskole, og jeg tror hun vil få det bedre som privathest.

Eieren hennes vil ha 25k for henne, noe jeg syns er drøyt... hva syns dere?

Enig med deg, 25 000 høres i overkant ut.
    Men disse halthetene, hva skyldes de? Er det snakk om slitasje og et tilbakevendende problem, noe som må tas hensyn til resten av livet til hesten? Haflingere kan riktignok bli gamle, men dersom resten av livet må brukes på "lette rideøkter" kvalifiserer det egentlig til gressklipperpris. En symbolsk sum. Tatt i betraktning Haflingerens forventede levealder kunne man kanskje plusset på noen få tusenlapper i avlsverdi dersom hun har bra stamme og har hatt føll tidligere. En 19 år gammel hoppe er jo ikke noe man setter førstegangsføll på.
    Dersom halthetene har skyldtes skader som er leget og ikke forventes å komme tilbake vil hesten øke noe i pris, men fortsatt ikke 25 000 med utdanningsnivået du forespeiler. Synes jeg.

Jeg vil ikke gjette på noen konkret pris, du må vel rett og slett se for deg hva hesten kan brukes til og hvor lenge. Er den innkjørt? Hvis den ikke har uhelbredelige skader kan du jo være heldig å ha en god tur- og kjørehest i mange år?

Jeg vet ikke om hun har vært noe halt før hun kom hit, men når veterinæren var her og sprøytet bena sa han at de var slitte og at hun hadde veldig mye væske i leddene. Hun var veldig fin det første året hun var her, sprek og ung for alderen. Etterhvert ble det bestemt at hun ikke fikk gå treninger i sprang (det var bare opp til 50-60cm) og ca en måned etter det ble hun halt. Hun fikk stå i tre uker, og så begynte vi sakte opptrening. en måned etter det ble hun halt igjen. Hun ble bra igjen av seg selv, men hun går bare lette timer nå..

Hun er innkjørt ja :) Det høyner nok prisen litt. Hun har også hatt hvertfall ett føll tidligere. Jeg tror hun har et par gode år igjen ja, men ikke i den rideskolen hun må tilbake til til sommeren :/ Jeg er veldig bekymret for at de bruker henne til det er uhelbredelig... Jeg kjøper henne hvertfall for å pensjonere henne, så blir hun turkamerat og lett dressur til hun sier stopp :)

Hadde personlig ikke brukt penger på en slik hest, men om du vil ha den ville jeg bydd maks 5000. Noe mer er den ikke verdt.
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Jeg vil heller si at hesten er verdt det noen er villige å gi. At man ikke kan forvente å få tilsvarende pris ved eventuelt senere salg er så sin sak. Som sagt, du kan være heldig å ha en god tur-/ kjørevenn i mange år framover.. man har uansett svært få garantier når det gjelder hest og helse. Hadde det vært en annen rase med et annet bruksområde kunne den- med tilsvarende beinproblematikk- fint ha kostet opp mot 60- 80 000 og sikkert enda mer. Jeg hadde allikevel prutet på prisen, prøvd ihvertfall!

Hadde det vært min hest ville jeg gitt den bort gratis om jeg visste at den kom til et godt hjem.
    19 år, haflinger, ikke 100 % frisk = nesten ikke salgbart...

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Hun er nok ikke verdt så mye i materiell pris, men sentimentalt er hun verdt veldig mye for meg, spesielt når hun stoler så mye på meg som hun har gjort nå :) jeg har lyst til at hun skal få et siste hjem så hun får en god slutt på livet sitt, ikke at hun blir brukt til hun blir permanent halt og må bli avlivet.

Forhåpentligvis holder hun seg frisk i mange år ja :) Jeg er faktisk ikke sikker på om eieren vet om skadene hennes, så kanskje han har satt prisen så høyt fordi han tror han kan bruke henne mer? Jeg får ta en telefon til han.

Ja, dessverre er ikke eier like hyggelig :) Jeg visste hvordan han var, så jeg hadde forberedt meg på at hun ville bli overpriset... men 25 000 uten utstyr er altfor mye når jeg må kjøpe ny sal som skal være tilpasset/god.

Hvis eier/ selger ikke kjenner til skadene synes jeg du skal vise til behandlingen du har måttet gi. Veterinæren har sikkert vært pliktoppfyllende og skrevet journal i helsekortet til hesten?
    Ellers må jeg egentlig si meg enig med både Nina007 og MonaB vedrørende pris. Hvis man tenker hva som hadde vært "mest riktig" pris. Lykke til!

Ville ringt eier, og forklart situasjonen. Hesten er dårlig i beina og lei av rideskolen. Den er 19 år gammel og kan ikke lenger brukes 100 %.

Spør om eier vil overføre hesten til deg, ettersom du kan tilby den noen fine år som privathest de årene den har igjen, og vis til det du har brukt på den til nå. Dersom eier ikke er enig, spør hva deres laveste akseptpris er. Sier de fortsatt 25 000, er det dessverre lite å gjøre annet enn å komme med et gangbart motbud. Tror en slik eier vil se på 5000 som en fornærmelse, så hvis hun er verd 10' for deg, byr du eventuelt det (eller det du er villig til å gi). For 25 000 får du langt mer på det åpne markedet enn en 19 år gammel rideskolehest med dårlige bein og det må eier forstå.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ja, så er det det med papirer. Jeg er usikker på om hun fortsatt har det. De må i så fall være hos eieren, for her hun står nå er jeg ganske sikker på at de ikke har de. Jeg har prøvd å finne henne i raseregistere, og der står det at hun er født i 1995... altså er hun 20 i år. men bildet av den hesten er ikke lik, selv om det ligner. Det er ikke sikkert at det er navnet hennes engang, for da hun kom opp hit hadde de gitt oss feil navn, og jeg fant det bare ut når jeg sjekket nettsiden deres. hvis ikke de har sendt feil hest da.
    Jeg tror hun har helsekort, det bør hun hvertfall. må sjekke dette med rideskolen hun står hos nå.

Mye styr bare for å pensjonere en gammel rideskolehest :) Tusen takk for alle råd!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 28
    Siste innlegg: 17-06-2010, 19:57
  2. pris på ponni? hjelp
    Av nanoq i forumet Diverse
    Svar: 19
    Siste innlegg: 20-09-2009, 22:17
  3. Ponni roadcart, ca.pris?
    Av Bente & Etanec i forumet Kjøring
    Svar: 46
    Siste innlegg: 15-05-2009, 10:43
  4. Pris; ponni vs hest