Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Flaskelam

Flaskelam

Jeg bare lurte på noe ang flaskelam
    Hvor lenge skal vi gi dem melk? Og skal vi begynne med mjøl og evnt silo?
    Er det noen som driver med sauer som vet?

Hvil I fred Lappi & Caisy & Stella & Sotegubben<3
    When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place

Mange som avvenner ved 4 ukers alder men det har i hovedsak økonomiske årsaker. Melkeerstatning er relativt dyrt og med mange koppelam ønsker man gjerne å få dem over på fast føde så tidlig som mulig. Vi regner ca 1 sekk med melkeerstatning pr lam.
    Kraftfòr kan de få tilgang på med èn gang. De synes ikke det er godt i starten, så ingen fare for at de forspiser seg.. :-P Grovfòr er også noe de skal ha tilgjengelig hele tiden. Vi gir også tilgang på vann, men dette er visst også omdiskutert.. flere som påstår at lam får lettere magetrøbbel hvis de får vann. Vi har ikke opplevd det.
    I starten vil de bare "småplukke" i fòr og det tar en tid før de klarer å nyttiggjøre seg det. Men det er viktig at de får det for tilvenningens skyld. Jeg pleier også å plukke kvister (bringebær, selje, bjørk, frukttrær osv) og gir dem så de får litt "friskt" å gnage på. Så fort det begynner å bli grønt ute plukker jeg løvetann, gress, vårpengeurt (++) og hiver til dem. Når lammene kommer ut er det en stor fordel at det ikke er "jordbakke" man slipper dem på.. de har en lei tendens til å slikke jord/ sand/ gjørme- alt skal smakes på!- og det kan gi magetrøbbel. Diarè hos lam kan bety døden. De er utsatt for forskjellige sykdommer i starten og kan stryke med raskt om man ikke passer på.

Tusen takk for svar!! :)
    Men sånn så kraftfor, får en kjøpe det i sekk ? ( sånn så til hesten feks)

When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place

Hvis du har Felleskjøpet i rimelig nærhet så får du alt du trenger der. De selger bla noe som heter lammemüsli (eller noe sånt..), litt bedre smakelighet enn vanlig pellets. Litt dyrere også, men veldig kjekk som avvenningsfòr. Og ja, det selges i 25kg sekk. :)

Tusen takk! :) Da får jeg ta meg en tur der! :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg