Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    *FJORDHEST* JeanetteU sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    27

Unhappy Slakt av frisk hest! Trenger råd

Da jeg kjøpte hesten min, så skrev vi en kontrakt på at hvis jeg under noen omstendigheter ikke kunne ha hesten lenger så skal hun avlives. Hun skal altså ikke selges videre.
    Akkurat nå sitter jeg her med ei helse som ikke likner grisen og jeg fungerer ikke lenger i hverdagen. Jeg har tatt avgjørelsen om å gi meg med hest, og da må dessverre hesten bort.

Nå har det seg sånn at jeg da må avlive hesten som er fullstendig frisk. Er det noen som har noen forslag til meg hva jeg bør gjøre? Det å beholde hesten er ikke noe alternativ dessverre da helsa mi må komme først

.... Har tenkt på eventuelt helför, men jeg har ingen mulighet til å ta tilbake hesten om det skulle skje noe med helförverten... Det gjør saken litt problematisk.

En slik kontrakt er ikke gyldig, hesten er din, og du kan gjøre hva du vil med den. Enkelt og greit :)
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Jeg har hørt det samme som MonaB skriver, at kontrakter som betinger hva som skjer med hesten etter salg er ugyldige - eller i alle fall er betingelsene det (kan ikke prøves for retten om det er brudd).

Men det er noe som heter etikk og moral også, og en avtale er en avtale selv om det kan være konflikt mellom avhendingsloven og hva avtaleretten sier.

Jeg ville kontaktet de forrige eierne og rådført meg med dem før jeg tok noen beslutninger. Kanskje de ønsker den tilbake eller har et annet syn på saken nå enn da avtalen ble inngått

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    27
    Tusen takk for svar :) Ja jeg har tenkt tanken selv også, og kontakte den gamle eieren nå i løpet av måneden som kommer og fortelle at helsa mi ikke holder lenger og jeg må desverre slutte med hest.
    Greit nok at en slik kontrakt kanskje ikke er gyldig nå, da vet jeg at det ikke slår tilbake på meg hvis jeg velger å gi henne bort, men det er som GryCat sier ovenfor her at det handler mest om etikk og moral. Jeg føler at jeg trosser avtalen, selv om den kanskje ikke er gyldig. Grunnen til at vi satte den avtalen er fordi hesten har sommereksem og tidligere eier har sett nok hester med eksem som ikke blir riktig ivaretatt før. Men allikevel så syns jeg det er veldig kjett :(

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    27
    Siter Opprinnelig skrevet av MonaB Vis innlegg
    En slik kontrakt er ikke gyldig, hesten er din, og du kan gjøre hva du vil med den. Enkelt og greit :)
    Er du 100% sikker på dette MonaB?

Siter Opprinnelig skrevet av JeanetteU Vis innlegg
    Tusen takk for svar :) Ja jeg har tenkt tanken selv også, og kontakte den gamle eieren nå i løpet av måneden som kommer og fortelle at helsa mi ikke holder lenger og jeg må desverre slutte med hest.
    Greit nok at en slik kontrakt kanskje ikke er gyldig nå, da vet jeg at det ikke slår tilbake på meg hvis jeg velger å gi henne bort, men det er som GryCat sier ovenfor her at det handler mest om etikk og moral. Jeg føler at jeg trosser avtalen, selv om den kanskje ikke er gyldig. Grunnen til at vi satte den avtalen er fordi hesten har sommereksem og tidligere eier har sett nok hester med eksem som ikke blir riktig ivaretatt før. Men allikevel så syns jeg det er veldig kjett :(
    Har den fått immunterapi? Er det vi som snakket litt om det for en tid tilbake?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    27
    Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Har den fått immunterapi? Er det vi som snakket litt om det for en tid tilbake?
    Nei hun har ikke hatt det 😊 det er nok en annen hest du tenker på da.

Ok Håper du vil oppdatere på hva eieren sier angående situasonen.

Du er ikke bundet av en slik avtale. Hva med å høre om den gamle eieren vil ha hesten tilbake?

Slakt av frisk hest! Trenger råd

Siter Opprinnelig skrevet av JeanetteU Vis innlegg
    Er du 100% sikker på dette MonaB?
    Ja, det har vært flere slike saker, og alle har fått samme beskjed. Har man kjøpt og betalt noe er det ditt.
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Avlive frisk hest?
    Av Sigrid i forumet Diverse
    Svar: 85
    Siste innlegg: 23-02-2013, 11:16
  2. Er det lov å slakte en frisk hest?
    Av julnil i forumet Diverse
    Svar: 73
    Siste innlegg: 18-07-2011, 16:42
  3. Slakt av frisk hest
    Av Ingvild i forumet Diverse
    Svar: 619