Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Raspe

Raspe

Eller mugg.. same shit bokstavelig talt.
    Hva er ditt beste råd mot behandling av dette jævelskapet?

Har dessverre ingen tips utover alt som ligger tilgjengelig på nett. Men har inntrykk av at det er mye forskjellig som virker for forskjellige? Altså, noen hevder å bli kvitt det med èn form for behandling som andre igjen har prøvd uten hell. Det finnes jo hundrevis av behandlingsmetoder, men ingen som ser ut til å funke for alle. Har etterhvert forstått det som at det finnes flere typer mugg, hvordan finner man ut av hva slags mugg hesten har?

Hadde en "kronisk mugghest" på fòr en gang, den bare var sånn iflg eier. Gjentatte runder med lymfangitt, småhalt, hårløse bein full av skorper. Den ble frisk etter en måneds tid med nesten daglige grønnsåpevannfotbad. Så jeg hadde ingen motforestillinger mot å anbefale dette til alle som spurte om råd. Men i ettertid tror jeg helst bytte av stall/ luftegård/ fòr- en eller flere av disse- var årsaken, og ikke grønnsåpevask i seg selv.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    42
    Bilder
    79
    Det kommer litt an på hvorfor hesten får det. Flesteparten får det vel pga væte og søle, men man kan også få det pga feil for osv, eller at hestens immunforsvar er dårlig.

Selv har jeg (bank i bordet) stort sett sluppet dette.
    Valeska fikk litt på de to hvite bena tidlig på høsten når hun fremdeles gikk på beitet med føllet. Ingen søle på beitet eller noe, men veterinæren mente det kom av kombinasjonen mye stresset sukker i gresset og det at hun fikk en god del oppdrett siden hun ammet føllet. Jeg løste dette med å ta henne inn på stall en liten uke, og vaske bena daglig med grønnsåpevann etter at hun hadde vært ute i luftegården. Smurte også godt med Zinksalve både før jeg slapp henne ut og etter at jeg hadde vasket og tørket. Kom aldri tilbake.
    Valencia fikk også litt på sin ene hvite fot på sensommeren når hun gikk med føll som ammet, og de fikk en god del oppdrett i tillegg til gresset. Følgte da samme "oppskrift"; inn på boks et par dager, grønnsåpevasking og på med Zinksalve. Det forsvant fort, og er ikke kommet tilbake.

Jeg har mugghest nå som blir behandlet med salisylsyre olje. Det virker veldig bra! Den har fått diagnosen kronisk mugg, så det vil bli en utfordring med tanke på uteområder i alt regnet nå.. Har og god erfaring med etilac.

salisylsyre olje, hva er det og hvordan gjør du? er det vet som har anbefalt det?
    og etilac?

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    42
    Bilder
    79
    Etilac http://www.dyrlegebutikken.no/produc...po-hund-200-ml eller denne
    Pyoderm http://www.dyrlegebutikken.no/produc...-pyoderm-200ml

Begge disse er da Shampo til å vaske med, om du ikke ønsker å bruke grønnsåpe. Kan også anbefale Optima hudvask
    Sist endret av Torhild : 10-01-2015 kl 23:07

Har kjøpt optima hudvask og optima hudbalsam.. så får vi se om det hjelper.
    Tror tante skulle fikse dectomax og.

Veterinær som anbefalte det ja. (En av de på forus hesteklinikk som anbefalte til forrige forvert).
    Vasket og barberte bena, tok på oljen og så plastfolie over og bandasjerte. Etter 3 dager var så og si alt borte. byttet bandasje og smørte på nytt hver dag i de tre dagene. Er enda noen få skorper som sitter, men skulle få på mail av vet. noe jeg kunne blande selv for å ta restene, kan legge ut når jeg får det. var samme fremgangsmåte.

Etilac vasket jeg med og lot det sitte på 10 min før jeg skylte av. Det tok alt fremme, men bak var det såpass mye at der måtte jeg bruke den oljen..
    Sist endret av Anita&Svarten : 13-01-2015 kl 17:21

1L parafin og 1 tube sinksalve skulle legges i vannbad. Når det var varmet opp blandes salven oppi parafinen og ristes godt. Ha omslag med dette i to dager, og deretter smøre daglig(evt bandasjere om det er hevelse).

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Raspe/mugg?
    Av ToOone i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 2
    Siste innlegg: 17-12-2013, 08:44
  2. Sko selv /raspe
    Av Torhild i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 18
    Siste innlegg: 04-03-2013, 11:09
  3. Raspe sålen?
    Av Lopke i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 9