Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 2 av 2

Unhappy Hest som steiler?

Hva gjør dere med hester som steiler?
    Uansett situasjon så er hestens løsning å steile seg "vekk fra problemet"?
    Vi snakker altså både med og uten rytter.
    Og vi snakker steile så høyt hesten klarer å komme....
    Hilsen Gunn

Jeg tenker at det første man bør finne ut av er årsaken. Å drive "symptombehandling" tar gjerne fryktelig lang tid og man risikerer at hesten får andre uvaner istedenfor hvis man ikke tar det onde ved roten..

Mine to første hester var steiledyr men hadde vidt forskjellige årsaker til adferden. Det manglet ikke på tips, råd, hjelp og "hjelp"! Alt fra å ri hesten fram,- "de klarer ikke å gå opp når de er i bevegelse/ har framdrift" (bullshit!) til å klaske egg og annet mellom øra på dem i det de gikk opp. Null effekt.

Den første hesten min hadde ryggproplemer og fikk en del uvaner antagelig som følge av dette. Ryggvondten ble ikke oppdaget før hesten hadde vært "gal" i ganske mange år. I tillegg til å steile la han seg ned med ryttere på, rygget, bet, sparket. Rideskoleeieren som hadde importert han fra Island konkluderte med at han hadde gjort et dårlig kjøp og solgte hesten til den første og beste som var på ponnijakt.. meg.
    Når ryggvondten etterhvert ble avdekket og behandlet tok det allikevel et par år før steilingen ble helt borte. Det satt liksom fast i hodet hans. Men når han ble friskmeldt merket vi stor forskjell, steilingen var ikke "intens" som tidligere og vi måtte rett og slett starte på scratch med innriding. Korrigering, men aller mest belønning. Begynte man å krangle med han dro han ned rullgardina.

Den andre hadde blitt trent til å steile på kommando. Liten fullblodssak med nervene utenpå og hodet fullt av fluer. Han ble stående mye i ro i lange perioder og når han først ble ridd hadde han forståelig nok et utømmelig energilager. Hvis han ikke fikk lov til å bare løpe gikk han opp på to. Gikk rundt utallige ganger med eier, fòrrytere og andre og sendte minst 3 personer avgårde i ambulanse..

Mange metoder ble forsøkt. Longering før riding, hjelpetøyler, chambon. Få ut energi for så å snurpe han sammen. Husker også at noen forsøkte å banke vett i han. Etterhvert ble han gitt opp. Sto og forfalt i et halvt års tid og ble meldt inn til slakt. Og- som så mange andre tenåringer- bestemte jeg meg for å "redde" den stakkars hesten.

Jeg lærte etterhvert at jeg måtte være konstant to sekunder før han. Alltid komme han i forkjøpet. Unngikk aldri situasjoner eller steder som jeg visste ville framprovosere steiling, jobbet heller med å få han til å bytte fokus før han begynte å gire seg opp.
    Bare det å se en oppoverbakke var nok til at flybensinen slo til. Da var det om å gjøre å fjerne fokuset fra den potensielle løpestrekningen ved å f.eks ri ut i grøfta og inn i skogen. Så tilbake på veien og eksponere han for løpebakken, dra han ut i terrenget igjen med en gang det var antydning til å blåse seg opp.

På banen var det forsåvidt samme greia. Bytte øvelse/ skifte fokus til stresset flatet ut noe før man prøvde "den utløsende øvelsen" på nytt.

Denne sluttet også helt med steilingen. Jeg tror sluttstreken ble satt den gangen han hadde oppført seg fint i et par- tre uker og fikk lov til å løpe alt han ville og mer til.. jeg lot han løpe opp skiheisen i Hemsedal. Og når han etter noen tårevåte kilometer begynte å bli seig drev jeg han fram. Og fortsatte et godt stykke etter at han slett ikke ville løpe mer i det hele tatt. Etter den turen var vi plutselig veldig enige i det meste.

Finn ut årsak, eliminer eventuelle vondter. Kom hesten i forkjøpet og forsøk å få den til å endre fokus, men ikke la den "slippe unna".. bare prøv å bytte innfallsvinkel? Min erfaring, fra mine egne to og andre lignende tilfeller, er at det sjelden fører til noe godt å bruke "snarveier" eller straff.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hest som steiler
    Av missy_vikky i forumet Problematferd
    Svar: 49
    Siste innlegg: 22-02-2011, 18:13
  2. hest som steiler...
    Av Shania i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 2
    Siste innlegg: 30-07-2009, 11:10
  3. Redd hest som steiler - hva gjør jeg?
    Av thröstur i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 34
    Siste innlegg: 23-01-2009, 08:24
  4. Hest som snur, steiler og stikker
    Av StelpaogMalin i forumet Problematferd
    Svar: 17
    Siste innlegg: 27-11-2008, 12:32
  5. Hest som steiler
    Av Filizity i forumet Problematferd
    Svar: 47
    Siste innlegg: 21-07-2007, 04:00

Regler for innlegg