Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 4 av 4

Snakkende dyr i fortellinger!

hvorfor blir det brukt snakkende dyr i fortellinger, istedet for mennesker? :)
    Hvordan påvirket det oss lesere, og hvorfor er det ett virkemiddel?

Er det noe du lurer på ifht til en oppgave på skolen?

hvorfor de bruker snakkende dyr i film som f.eks madagaskar og lignende.. er jo for at vi skal forstå hva de tenker/snakker om.
    er ikke helt med på hva du er ute etter her..

Eller mener du fortellinger som rødhette og ulven? hvis ikke ulven snakket så ville jo ikke fortellingen være rødhette (hvertfall ikke i bokform)

Jeg mener hvorfor det blir brukt som ett virkemiddel.. f.eks at det skal gjøre oss mere oppmerksomme på hva et dyr vil si, og derfor leser vi fortellingen... skjønner? :) Så jeg mener ikke sånn rent praktisk hvorfor, men hvilken effekt det har på oss lesere,

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Er det noe du lurer på ifht til en oppgave på skolen?

hvorfor de bruker snakkende dyr i film som f.eks madagaskar og lignende.. er jo for at vi skal forstå hva de tenker/snakker om.
    er ikke helt med på hva du er ute etter her..

Eller mener du fortellinger som rødhette og ulven? hvis ikke ulven snakket så ville jo ikke fortellingen være rødhette (hvertfall ikke i bokform)
    Tror hun bare lurer på hvorfor man lar dyr være del av et skuespill - enten i tegnefilm eller bokform, er det jo ganske sprøtt! Jeg har aldri tenkt over det engang hahah

Til spørsmålet - nei, jeg tror ikke de begynte å bruke dyr i stedet for mennesker til å fortelle en historie fordi vi skal bli mer oppmerksomme på hva dyr tenker og ønsker. Det oppsto som underholdning lenge, lenge før noen brydde seg om hva dyra måtte tenke og mene om noe.

Men jeg tror enkelte serier er skapt på bakgrunn av eiernes observasjoner. Som Tom & Jerry, Tommy & Tigern osv. Hvorfor Barks valgte ender til alle sine fortellinger er det vel ingen forklaring på - man kan jo google hvis man vil, hvorfor er Donald en and, liksom

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg