Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 8 av 8

Hvordan ta farvel? :(

Hei!
    Lenge siden jeg har vært her inne nå, og mye har skjedd det siste året med tanke på hesten!

Men nå har jeg tatt den tunge avgjørelsen at jeg skal ta min beste venn gjennom 9 år..
    Sikkert noen her som har lest og svart på spørsmåla mine da han var forfangen..
    Men han er jo en kaldblods gutt på 17 snart 18 år, har bestandig vært en frisk og blid gutt, helt til han blei forfangen for 3 år siden, siden da har det bare kommet mer og mer.. han har jo f.eks hatt kolikk, i våres strakk han gaffelbåndet og tidligere i høst fikk han en knusning i hoven! Men nå er han i orden igjen!
    Men planen min er at jeg skal flytte nordover nå etter nyttår, har lenge lurt på om jeg skal ta med godgutten min, men har nå kommet fram til at han ikke blir med :(

Så da spør jeg dere som har tatt livet av deres beste venn før, hvordan gjorde dere det i tiden før? var dere der når den blei tatt? Hvordan ta farvel? og hvordan kom dere videre?

Han er som sagt min beste venn, har hatt han siden jeg var 11 år, og han er min første hest. Så han betyr så ubeskrivelig mye for meg, og tårene kommer bare på tanken av å ikke dra i stallen til han mer! :(

Sikkert flere her som har måttet ta farvel i det siste. Hadde selv forfangen hest for 2 år siden men hun kom seg heldigvis men jeg hadde de samme tankene rundt evt avlivning.
    Hvis og om jeg måtte gjøre det tror jeg at jeg hadde brukt siste tiden på å ta masse bilder og film. Det er viktig.
    Så en kosestelle dag (og hvis man kan, en siste ridetur).

Hadde nok valgt bolt. Både fordi det går fort og smertefritt. Hesten blir slått bevisstløs. Kjøttet kan brukes og det er en human avlivning.
    Det måtte skjedd tett på stallen men slik at en bil kan komme til å hente hesten uten for mye sleping.
    Man blir nok aldri helt klar til dette med mindre hesten står og lider så mye at man føler det er best om det går fort. Men jeg skjønner problemstillingen og du har jo noen uker på deg og bli vant med tanken om at han skal få slippe nå.

Du kommer videre. Det er så mange hester å bli glad i etterpå og. Senere kan du ri andre hester og en dag vil du kanskje få en ny. Men det er alltid godt med en liten pause.

ja, jeg har vel egentlig bestemt meg for bolt hjemme på stallen.. :(

Jeg satte dato tre uker fram i tid og fortalte henne hver dag at nå skulle hun ut og reise Vi bare koste oss, tok noen barbakturer, gresset mye, hun fikk gjøre som hun selv ville stort sett. Da dagen kom, var både hun og vi klare, og hun som aldri fikk så mye som en eplebit eller gulrotskrell pga forfangenheten, fikk en 20-litersbøtte med all den forbudne frukten hun kunne ønske seg.

Vi boltet på stallen.

Det kjentes veldig riktig, hele prosessen. Jeg er glad jeg leste om Timmyjenta her inne, som gjorde det samme en tid i forveien. Det var til inspirasjon

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    39
    Bilder
    24
    Jeg tok min beste venn gjennom 18 år nå i høst. Utenfor stallen med overdose av sove medisin. Han var klar da kroppen hadde begynt og si nok. Kadaverbilen kom ca 1t etterpå så slapp og ha kroppen liggende bak stallen noen dager. Var tungt men vet samtidg at det var det rette og gjøre nå før vinteren.
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Men er jeg slem som tar han nå? Nå som han er frisk og rask og godt humør? Jeg føler på en måte litt på det også, hadde han hatt vondt nå og vært dårlig hadde det vært mye lettere, men han er jo frisk og fin.. Knegger og kommer løpende bare jeg kommer kjørende inn på gårdsplassen.. Off altså :( :(

Jeg måtte ta farvel med min Dronning etter nesten femten år sammen for snart tre år siden. Jeg bestemte meg vinteren da hun var 19åring at på nyåret skal du få slippe. Hun slet om vinteren, og hadde dårlige bein og rygg.
    En ting lovet jeg derimot både henne og meg selv: Hun skulle få forlate verden mens hun enda kunne gå med hodet hevet, jeg ville heller la henne vandre noen måneder for tidlig enn noen dager for sent, såpass skyldte jeg henne.
    Og jeg er veldig glad for at jeg klarte akkurat det!
    Hesten viste så tydelig at hun var sliten og trøtt, og hadde vært kjemperolig helt til siste slutt, og det er jeg glad for!

Jeg valgte å sende henne til slakteri med en hestekar jeg følte meg trygg på at ville gi henne roen hun trengte siste veien, og brukte de tre ukene fra alt var bestilt og avtalt til å ta ordentlig farvel, ta noen siste bilder og brukte all min ledige tid med henne.
    Jeg husker enda siste dagen vår sammen som om det skulle vært i går, men samtidig stod jeg igjen med følelsen av å ha valgt det rette for hesten da jeg leide henne på hengeren for aller siste gang.
    Siste del av reisen for å overlevere henne til han som skulle ha henne med seg videre(fire timer unna) orket jeg ikke være med på, så det spurte jeg pappa om han kunne gjøre for meg, noe han gjorde.

Jeg savner henne enormt selv tre år etter at hun døde, og hun vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt.

Og så må jeg kommentere GryCat nok en gang- glad for at jeg og min hest kunne være til inspirasjon og nytte.
    Christine og Besta sin hjemmeside:)

Hvil i fred, Sprite Girl<3 03.09.92-13.01.12

Det var du virkelig Timmyjenta

Hvordan går det med hesten i HI nå?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Farvel, jenta mi.
    Av Tone Kristin i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 24
    Siste innlegg: 06-09-2007, 20:33
  2. Farvel... <3
    Av Bettina&Rumle i forumet Diverse
    Svar: 34
    Siste innlegg: 07-07-2007, 22:02
  3. Farvel..
    Av Bente & Etanec i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 54