Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tips til hold av utebane vinterstid

Jeg har ambisjoner om å holde utebanen åpen i større deler av vinteren i år enn i fjor og ønsker tips til hvordan jeg kan få det til.

Banen er på ca 20 x60 meter og underlaget består av sand som er fliset opp på strategiske steder - dette håper vi å få blandet jevnere i ukene som kommer (så fremt det holder seg frostfritt).

Flisa har fungert supert og gir hold og svikt når banen er bløt.

I fjor var vi uheldige og fikk barfrost mens banen var ujevn, dermed var den nærmest ubrukelig frem til snøen la seg og vi fikk måkt.

I år har vi faste sprangtreninger planlagt utover vinteren. Da trenger vi at utebanen er brukbar og trygg å ri på.

Slik jeg ser det, har jeg to alternativ; Salte eller ikke.

Hva anbefales?

Har i fjor saltet innebanen med magnesiumklorid fra Rieber og opplevde saltet som utrolig udrøyt, så hvis jeg skal salte utebanen må jeg bestille et helt tonn fra FK som leveres i storsekk.

Hvis jeg skal salte, når er det lurt å gjøre det? Bør jeg for eksempel begynne alt nå, slik at det ikke får fryst til i det hele tatt?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Det er ikke noe vits i å salte så lenge det fortsatt kan finne på å komme et regnskyll, da forsvinner det fort og får ingen effekt. Har vært med på å salte småfrossen bane og det funket bra, men det er nok lurt å gjøre det før det blir skikkelig tæle i bakken.

Tips til hold av utebane vinterstid

Hva med å tilsette gummi?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Siter Opprinnelig skrevet av Nina007 Vis innlegg
    Hva med å tilsette gummi?

Sent from my iPad using Tapatalk
    Ønsker ikke gummi (flere årsaker).

Har kjøpt et tonn MgCl og håper vi ikke får massivt regnskyll før barfrost, som i fjor

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

..
    Sist endret av Edith : 05-08-2016 kl 13:16

Siter Opprinnelig skrevet av Edith Vis innlegg
    Det var gummi på Starum, synes ikke det fungerte særlig bra på vinteren. Men det er kanskje fordi den banen er svært dårlig drenert, så det blir en issvul uansett.

Oppdater oss på hvordan det går GryCat.
    Det skal jeg! Vurderer sterkt å ta inn et lass grovflis til, nå som det har regnet i ukevis i strekk er det vel ikke til å unngå at det blir en isblokk av det hele hvis jeg ikke får blandet inn mer flis - og det kommer barfrost?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Barfot vinterstid
    Av Malene_Fiola i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 16
    Siste innlegg: 20-07-2013, 13:02
  2. Sur hest på vinterstid
    Av Julie og Kamy i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 11
    Siste innlegg: 12-01-2011, 07:12
  3. Underlag til utebane
    Av lil_julie i forumet I stallen
    Svar: 2