Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Betale kontroll fra mattilsynet selv

Enda mer "forenklinger" fra regjeringen..

Regjeringen Solberg ved finansminister Siv Jensen har vært på Stortinget og lagt fram sitt forslag. Helse- og Omsorgsdepartementet ønsker å plassere kostnadene "der de hører hjemme".

Departementet har gått til regjeringen som vil foreslå endringer overfor Stortinget. Fra neste år ønsker helse- og omsorgsminister Bent Høie at kontroller fra Mattilsynet skal faktureres den som blir kontrollert på lik linje med kontroller fra Eltilsyn, Feiervesen, kommunalt tilsyn med avløp osv.

Det skal ikke gjøres forskjell på kontroller hos virksomheter eller private.

http://www.hegnar.no/incoming/artikkel521400.ece
    Sist endret av KjerstiM : 14-10-2014 kl 01:47

Herregud!! Hvordan mener de at dette skal gjøre ting bedre når det kommer til anmeldte dyrehold - jeg mener, det florerer av falske anmeldelser fra før, også skal den som blir meldt betale for kontrollen også? Hvor er logikken?

At spisesteder og slikt kan betale om de blir meldt, er en annen sak. Håper de differensierer!

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Vet ikke helt om jeg er enig her.. hvorfor er det forskjell på om et bedrift (et spisested) må ta regningen selv om de blir kontrollert enn et landbruk (også en bedrift) ?

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Vet ikke helt om jeg er enig her.. hvorfor er det forskjell på om et bedrift (et spisested) må ta regningen selv om de blir kontrollert enn et landbruk (også en bedrift) ?
    Jeg har hestene hjemme og hesteholdet mitt er alt annet enn en bedrift. Mattilsynet var innom for et par år siden i forbindelse med at de sjekket alt av hestehold i Hallingdal og dèt har jeg ingen innsigelser til. Men de (MT) er jo pliktet til å undersøke hvis de får bekymringsmeldinger. Så hvis naboene mine plutselig skulle begynne å ringe MT angående hesteholdet så skulle jeg betale for inspeksjon..? Alt av dyrehold kan jo "risikere" inspeksjon. Hunde- og katteeiere og tilogmed gnagereiere.

Og hvis det blir noe av dette forslaget og inspeksjonsavgift skal betales på samme måte som eksempelvis feieravgift hadde MT værsågod måttet inspisert her èn gang i året.

Hvordan skal fordelingsnøkkelen være,- en viss sum pr dyr?

Ved rutinekontroller ser jeg ikke noe problem i å betale selv. Men ved bekymringsmeldinger blir det litt sprøtt om hvermansen skal måtte betale. Selvsagt avhengig av hva en kontroll vil koste, men det vil jo fort bli en måte å ødelegge for folk på, ringe inn bekymringsmeldinger uten grunnlag for å ødelegge økonomisk i tillegg til frustrasjonen med å bli meldt gjentakende ganger.

Der er jeg helt enig!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Mattilsynet avlivet feil hest - nekter å betale erstatning til ei
    Av Malene_Fiola i forumet Debatter fra nyhetene
    Svar: 6
    Siste innlegg: 26-08-2013, 21:26
  2. Løs hund - kontroll?
    Av hege? i forumet Andre dyr
    Svar: 11
    Siste innlegg: 06-10-2012, 01:05
  3. "Mattilsynet tjoret selv fast sau"
    Av Keeta i forumet Debatter fra nyhetene
    Svar: 8