Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 21

Høykvalitet i år?

Med den varme sommeren og tørre været har dere opplevd at høyet er bedre i år enn de forrige år?

Større mengder?
    Lavere pris?
    Hva med næringsinnholdet?

Høy er en utgiftspost her hver vinter og vi har vel klart å lage en 100 baller selv, men må kjøpe resten (til 3 (4?) hester) så en del må jo kjøpes i tillegg.

Flytta i sommer. Finner det vannskelig å få høy her sør hvor de også har anslyse. Prisene er høyere enn jeg noen gang har betalt. Bestilte fra østlandet

Jeg kan bare uttale meg om tørrhøy, da jeg har gått helt bort fra plastpakket. Jeg hadde sett for meg at det ble vanvittige sukkerverdier og plent umulig å finne noe godt høy med fine verdier til den varierte flokken vår, men hadde flaks og fant hos en tidligere leverandør som har gått fra å produsere plastpakk til tørrhøy!

De er imponerende gode og har klart - med bakketørke - å få H3 med gode proteinverdier og 10 % sukker! :-D

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Med den varme sommeren og tørre været har dere opplevd at høyet er bedre i år enn de forrige år?

Større mengder?
    Lavere pris?
    Hva med næringsinnholdet?

Høy er en utgiftspost her hver vinter og vi har vel klart å lage en 100 baller selv, men må kjøpe resten (til 3 (4?) hester) så en del må jo kjøpes i tillegg.
    Det varme og tørre været har gjort meg mer fristet til å kjøpe plastpakket, ettersom det må ha vært enkelt å få god hygienisk kvalitet. Men tør ikke når jeg står på tidligere PN-stall.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Jeg kan bare uttale meg om tørrhøy, da jeg har gått helt bort fra plastpakket. Jeg hadde sett for meg at det ble vanvittige sukkerverdier og plent umulig å finne noe godt høy med fine verdier til den varierte flokken vår, men hadde flaks og fant hos en tidligere leverandør som har gått fra å produsere plastpakk til tørrhøy!

De er imponerende gode og har klart - med bakketørke - å få H3 med gode proteinverdier og 10 % sukker! :-D
    Hva er prisene på "over there"?

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Hva er prisene på "over there"?
    Alt fra 4 til 7-8 kr/kg, kommer an på hvor du kjøper fra, frakttillegg, moms mv. Jeg skal ha kjøring og mva ink og ordna forhold, så jeg betaler nok litt mer enn enkelte andre. Han jeg har hatt til nå har klart å levere på plass for 4.5 kr/kg. Ikke gærent det, føler jeg.

Men når jeg sammenligner med prisene på ensilasje, blir jeg helt demotivert. Jeg klarer for mitt bare liv ikke å forstå at prisforskjellene kan forklares - selvsagt er det mye arbeid med tørrhøy. Men det er jaggu ikke lett å få god ensilasje heller.

8 kr kg høres jo helt sykt ut!!!! :S
    Tror vi ga 4-4.50 i fjor og det synes jeg var dyrt he he..

Jeg har kjøpt plastpakket tørrhøy i år.. "ja takk begge deler". Pakket i rundball, som i følge selger er rimeligere enn å presse firkant/ bigball. Har ikke tallene foran meg men H3, lavt på sukker, førsteårs timoteieng. 2,50 kr/ kg inklusive moms.

Vi har også plastpakket tørrhøy, blåst tørt på tørke i 250 kilos firkantballer før det pakkes. H3, litt lavt på protein og lavt på sukker (under 10%). Timoteieng iblandet lucerne. Betaler i overkant av 6 kr kiloen med frakt.
    Dyrt, men etter flere år med ujevn kvalitet på fôret, har vi de siste to sesongene fått helt stabilt fint grovfôr hele sesongen fra denne leverandøren. Da er det faktisk verdt det.

Vi sjekket uansett forskjellige leverandører i år, siden vi gjerne skulle hatt H2-H1 for å supplere med til den ene hesten, men det var ikke noe særlig tørrhøy å finne med litt høyere energiklasse. Mye H3 og H4.

Hvis det var tørrhøy, er jo plasten unødig. Jeg tror dessverre mange leverandører kaller det tørrhøy når det er tørr ensilajse/høysilasje, fordi det er lettere å selge på den måten. Det jeg har lest av forskning på temaet, viser at det jevnt over er ok kvalitet på det, men noe mugg i "alt" (9 av 10 baller, viste den store 2013-studien, om jeg ikke husker feil).

Våtere ensilasje, med rundt 65 % tørrstoff var de med minst mugg i. Samtidig erfarer jo hesteeierne at hestene ser bedre ut og er bedre i magen på tørrere ensilasje, så da betyr det jo lite hva statistikk og forskning sier

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg