Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15

Question Størrelse på luftegård?

Jeg og bestevenninnen min skal ha hestene våre (en kaldblodstraver og en islandshest) sammen i en containerstall om noen uker, men først nå finner vi ut at vi ikke kan ha de der vi tenkte å ha de for da må vi søke om det.

Spørsmålet mitt er, hvor stor må luftegården være? Vi prøver å finne ut om plassen vi har er lovlig, og mattilsynet sier det på en så merkelig måte at vi ikke skjønner

Mattilsynet har retningslinjer til forskrift om velferd for hest. Her står det oppgitt at luftegård skal være 10X30 meter.
    Men så er det dette med retningslinjer, forskrifter og lover da. Er en del forskjeller på disse og slett ikke alltid like lett å vite hva som egentlig gjelder. Men hva sa mattilsynet til dere?

Husk at det er forskjell på utegang og bokshest. Hvis dere får muligheten til å ta hestene inn i stallen om natten setter det da ikke andre krav til uteområdet?
    Skal de går ute året rundt bør de har stor plass! og tørt underlag og tak.

Jeg har forsøkt å lete litt etter lovverk rundt dette men klarer ikke å finne noe utover ovennevnte. Sånn som jeg forstår det er 10x30 meter anbefalingen for "luftegård". Hos lovdata er den spesifikke ordlyden:
    Hester som står oppstallet i boks, skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst 2 timer per dag.

Så da antar jeg at de mener at 10x30 meter er det som (minst) behøves for at hesten skal kunne bevege seg fritt..?
    Det står heller ingenting om størrelse på uteareal ved utegangsløsninger. De målene som er oppgitt ifb med hestehold går på størrelse på bygninger, takhøyde osv, ikke utearealer.

Men det er et sted det står noe ang utegang "utenfor sommersesong" som jeg mener fikk vite var fra oktober til april engang.. da skulle hestene ha tilgang til mykt og tørt underlag (altså tak)..
    men aner ikke hvor det står.
    Men det er forskjell på utegangsregler og "paddokregler" er jeg 99% sikker på (og håper på)

Jeg er enig i at det ihvertfall burde være det.. men det står bare at innhegning/ luftegård benyttet til utegang har større krav ifht drenering og sånt. Ingenting konkret om størrelse. Og hvis det ikke står skrevet i loven (Lovdata), hvor finner man det da og hvor "gjeldende" er det?

Og jeg er fortsatt nysgjerrig på hva trådstarter fikk opplyst av mattilsynet vedrørende størrelse.

Størrelse på luftegård?

Jeg lurer også på det TS spurte om og hva MT svarte :)

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Jeg lurer på hvor mange som faktisk har luftegårder på minimum 10X30 meter?! Jeg vet ihvertfall ikke om mange!
    Har i grunn ikke tenkt så mye på dette før men etter at denne tråden ble opprettet og jeg ble obs på kravene har jeg smugtittet på luftegårder på staller i området. Og bilder fra staller rundt om i landet. Det er neimen ikke mange som er innafor altså!

Vi har, men jeg vil vel ikke kalle det luftegård men paddock (om end det bare er det engelske ordet for luftegård).
    Den er hvertfall mye større enn 10x30. Flere mål.

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Vi har, men jeg vil vel ikke kalle det luftegård men paddock (om end det bare er det engelske ordet for luftegård).
    Den er hvertfall mye større enn 10x30. Flere mål.
    Her også. Vi bruker jordene hele året ( 50 mål ìsh ) i tillegg til noen mindre innhegninger i bakhånd for overgangsperioder. Den minste av disse er snaut 10X20 og det gidder jeg ikke stresse med for korte perioder..
    Jeg anser meg som heldig som har så mye tilgjengelig uteplass og skjønner jo godt at det mange plasser er praktisk umulig å lage digre innhegninger. For 10X30 er faktisk ganske stort. Men når jeg ser på luftegårder rundt omkring ser jeg at dette må være en av "lovene" der det benyttes skjønn og langt i fra er den som håndheves sterkest.
    Og så er det dette med lover og anbefalinger igjen. Blir litt forvirret av disse, hva som er hva liksom.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Bølling i luftegård vs stå alene
    Av Konvaljen i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 13
    Siste innlegg: 26-10-2012, 16:46
  2. Rambo størrelse vs Amigo størrelse?
    Av Ina & Uraya i forumet Utstyr
    Svar: 0
    Siste innlegg: 26-10-2011, 21:49
  3. Quick-fix av søkkblaut luftegård?
    Av mallilen i forumet I stallen
    Svar: 14