Ikke et aktuelt problem for meg, så dette er rent generelt. Som med det meste annet finnes det like mange løsninger som det finnes problemer hos hester og jeg er nysgjerrig på hva man gjør med hester som biter,- og ikke minst hvorfor.
Tenker i hovedsak på hester som har dette som en uvane, ikke hester som begynner å bite fordi de har vondter e.l.
Har en to år gammel hingst som i perioder har vært veldig oral.. han beit aldri men smånappet og skulle være bortpå meg med munn/ leppe hele tiden. Sånn at jeg gikk og ventet på et jafs..Men det kom aldri (jafset) og nå er det helt slutt på alt av nafsing.
Uansett, jeg har hørt mange forskjellige måter å få hester til å slutte å bite på. Ytterpunktene- smekke til hesten eller ignorere bitingen. Så er det de som foreslår å legge kokvarme poteter under genser/ jakke i håp om at hesten brenner seg. Videre avlæring med klikker eller positiv forsterking. Osv.
Hvis vi tar ignoranse som eksempel. Altså pakke seg inn i tykke klær og la gampen gnafse i vei.. og så blir den visstnok lei når den ikke får respons? Jeg synes det høres helt merkelig ut.. er det noen som har prøvd dette med positivt resultat? Eller er det en av disse tingene som blir anbefalt fordi man har "hørt det fra noen som har hørt det fra andre"?
I en hesteflokk ville vel ingen hester funnet seg i å bli bitt gjentatte ganger bare på pur f. av en ungjypling uten å reagere?
Hører gjerne andres erfaringer!![]()