Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 4 av 4

plutslig urolig på henger?!?!

Kjøpte meg ny hest sørfra i mai. Var super på hengeren, sto stille men kunne avogtil kjenne at han sto litt urolig (jokket) att og fram. Kjørte med litt för liten henger før jeg fikk kjøpt ny, har nå en Humbaur Maximus. Var litt vanskelig å få på hengeren nå men etter noen turer i nyhengeren gikk han rett på og tok seg god tid ut - greit, problemet løst! I dag var jeg påtur på trening, plutselig etter 10-15 minutter begynte han å kave veldig bak i der! Kjentes ut som hele bilen lettet i takt med hengeren. Kom omsider fram, ingenting tilsa at noe var galt... Gikk rolig ut aav hengeren og skrittet rolig rundt på plassen. Hjemover fikk jeg min far til å kjøre da jeg ikke føler meg erfaren nok med henger til å takle slike situasjoner, og samme greia skjedde. Stoppet halvveis å så til han, ikke varmt eller noe o hengeren... Kjørte videre, og han begynte på nytt... Bøyde bommen bak! Tok han ut, å da igjen var han like rolig... Aner ikke hva som skjer... Er det noen som har opplevd lignende?! Han er 6 år, og vi er ca 2-3 ganger i uka på trening en drøye 20 min kjøring unna...

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Ikke lett å si.... Jeg vet det ikke er lovlig, men hva med å stå baki med han på neste kjøretur? Og selvsagt med telefonkontakt med sjåfør som kan stoppe om det er noe. Se om han er rolig da. Evt om han ikke er rolig, virker han redd eller bare som han har funnet ut at dette er kjedelig og vil ut?

Hengeren du kjørte tidligere og hvor han stod bra, hadde du bakgardinen oppe eller nede? hva gjør du med denne hengeren? hva med vinduer? er de like (åpne/lukket etc)? høynett? Noen hester liker faktisk bedre å stå trangt på hengeren, at de føler de holder balansen bedre da, kanskje du kunne prøvd en tur med den første hengeren igjen?? Prøv å gå gjennom alle detaljer, selv om ting kan virke ubetydelig.

Ellers tenker jeg kan han ha fått en låsning eller noe som gjør at han reagerer sånn?
    Sist endret av Torhild : 02-07-2014 kl 13:43

Har tenkt låsning ja, equiterapaut kommer neste uke. :) Første henger var en gaupen,han sto IKKE bra på denne i det heletatt... Alt for lite, det var da han begynte å bli vanskelig å laste, ville bare gå ut hele tiden.. men etter ca 1 måned i ny henger har han sluttet med dette, går rett på, å har ingen hast med å gå ut, går gjerne inn i hengeren å står der hvis jeg står å prater med noen atmed lemmen. Virker som problemet er under bevegelse, altså etter jeg har kjørt et stykke... Har ikke vært noe problem tidligere, før i går! Var ingenting anderledes med turen i går, annet enn at det var varmt, men på tur hjem satt jeg opp vinduer mer, å det var ikke varmt på den turen. Har kjørt med vinduer halvveis åpne, slik at det ikke siver inn luft men får god sirkulasjon.. også turen før dette skjedde var også som normalt...
    Mulig han er lei mye farting?? Evt hva bør jeg gjøre med problemet? Inntil equiterapaut har vært å sett på han så lar jeg vær å kjøre med han, bare så jeg får utelukket smerter i hvertfall...

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    38
    Bilder
    24
    Hvordan står han med beina på hengeren? Har han satt sjøbein el står han smalt? Står han smalt er det nok mest sannsynnlig der problemet ligger- han har dårlig balanse. Kamera i hengeren er gullverdt så kan man se på hesten hele veien under kjøring uten og stoppe.
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hest som er urolig på henger
    Av Maria i forumet Transport av hest
    Svar: 14
    Siste innlegg: 24-08-2012, 22:13
  2. Råd til UROLIG hest :S
    Av JeanetteU i forumet Problematferd
    Svar: 12
    Siste innlegg: 27-12-2010, 03:29
  3. urolig hest på henger
    Av nanoq i forumet Transport av hest
    Svar: 2