Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

Hva bør hesten kunne?

Vi er i prosessen med å finne rideskolehester og opplever at det er vanskelig å finne hester som er godt oppdratt/grunntrent i forhold til håndtering fra bakken.

Mulig vi har høye krav, derfor vil jeg sjekke med dere hva dere forventer av såkalt oppdratte og godt håndterte hester.

1. Stå stille på gangen (vente)
    2. Klare å være inne alene
    3. Løfte alle bein
    4. Stå rolig under strigling, oppsaling, skoing, behandlinger mv.
    5. Respekt for menneskers intimsone/personlig rom
    6. Ikke dra med seg mennesket til mat/gress
    7. Kunne gå inn/ut av stallen først/sist/når som helst, og lytte til den som håndterer/ha respekt for stallarbeideren (bremse for press i grime, flytte seg for press osv)

Om en hest er innridd og eldre enn seks år, er dette for høye krav?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

hesteterapeut-massør Bentemor sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Trøgstad
    Alder
    38
    Bilder
    7
    Absolutt ikke for høye krav. Jeg mener at de punktene du nevner her er en selvfølge :)

Overhodet ikke urimelige krav..!
    Opplever du at de kommer til dere og ikke "kan" dette? Tenker at hester som i utgangspunktet er veloppdratte kan bli vrange/ oppføre seg annerledes på nytt sted og kanskje ikke innfri helt ifht beskrivelsen av dem i forkant. Nytt sted, nye mennesker, litt andre rutiner. Kjenner flere hester som har blitt misforstått som uoppdragen møkkagamp helt til de slår seg til ro på nyeplassen.. og at det i noen tilfeller kan gå både uker og måneder.

Hvis det derimot er vanskelig å få tak i hester som du beskriver, at de ikke kan dette i utgangspunktet, synes jeg nesten det er litt skummelt/ trist. Du snakker jo om grunnleggende og selvsagt trening. :-/

Ja, det er nettopp det. De kommer til oss oppleves som særdeles lite håndterte og busete, og i noen tilfeller tar det vinter og votter og år før de "slår seg til ro"/er inne i rutinene. Det er én ting når det er oppstallørhester. Men når jeg leter etter hester å bruke til nybegynnere osv, og de ikke har dette installert, blir det for mye jobb å trene det inn fra grunnen av - jeg har full stall fra før og merker raskt om det er noe hesten egentlig kan, eller om den er helt blåst på det :-/

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Helt enig i at dette er ting hesten bør kunne, men ofte er det nok med et par ukonsekvente som tar foringer så sitter det ikke så godt lenger, eller at hesten har kunnet disse tingene, men stått hos noen som ikke vedlikeholder og så sklir det ut. Det er jo et skille mellom de som ikke kan det, og de som har glemt det til de minnes på det.

Utrolig hvor mange hester som ikke er grunnleggende tamme, leies greit f.eks., eller mønstres uten å stikke/steile etc.

Helt basic, absolutt noe en bør kunne forvente.

Siter Opprinnelig skrevet av zeldis Vis innlegg
    Helt enig i at dette er ting hesten bør kunne, men ofte er det nok med et par ukonsekvente som tar foringer så sitter det ikke så godt lenger, eller at hesten har kunnet disse tingene, men stått hos noen som ikke vedlikeholder og så sklir det ut. Det er jo et skille mellom de som ikke kan det, og de som har glemt det til de minnes på det.

Utrolig hvor mange hester som ikke er grunnleggende tamme, leies greit f.eks., eller mønstres uten å stikke/steile etc.
    Ja, dette med å mønstre er det mange som ser på som relativt avansert. I alle fall om du skal mønstre i trav også, eller gud forby, galopp!

På tide at jeg skriver en artikkel om temaet, kjenner jeg. Både hva hesteeier skal kunne, og hva hesten skal kunne. Har dere tips til gode kilder på temaet, er det fint om dere roper ut, for jeg kjenner at det butter litt i mot der.

Må være en som kan sakene sine, men som også har rette utgangspunkt for å uttale seg om hva hesteeier og hest skal kunne (minimum). Tenker da ikke på utdanningsskalaen selvsagt, men på hva den skal kunne i den daglige håndtering.

Siter Opprinnelig skrevet av Edith Vis innlegg
    Helt basic, absolutt noe en bør kunne forvente.
    Det er min mening også. Jeg har fått innspill i Equiforum som går på at man, når man leter etter skolehester, kan måtte gå på kompromiss med oppdragelsen fordi at de hestene som passer i skole/til turridning er noe ufølsomme - på godt og vondt. Det er greit, og jeg ser sammenhengen. Men samtidig må jeg kunne gi leietauet til en nybegynner uten at det blir farlig verken for menneske eller hest. De hestene jeg har sett på så langt, er ikke trygge for fem flate øre (går ned folk, drar ut i busken, tråkker ned, har ikke respekt for vårt rom, tigger, dytter, stopper ikke for grimetak mv).

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Ja, dette med å mønstre er det mange som ser på som relativt avansert. I alle fall om du skal mønstre i trav også, eller gud forby, galopp!

På tide at jeg skriver en artikkel om temaet, kjenner jeg. Både hva hesteeier skal kunne, og hva hesten skal kunne. Har dere tips til gode kilder på temaet, er det fint om dere roper ut, for jeg kjenner at det butter litt i mot der.

Må være en som kan sakene sine, men som også har rette utgangspunkt for å uttale seg om hva hesteeier og hest skal kunne (minimum). Tenker da ikke på utdanningsskalaen selvsagt, men på hva den skal kunne i den daglige håndtering.
    En sånn artikkel trenger hestenorge! Men vanskelig med kilder, jeg tenker at man må nesten sette opp en liste over hva det er sannsynlig man gjør med en hest i løpet av et vanlig år, dette bør den kunne uten drama, nevner i fleng (og ser helt bort fra alt riderelatert for enkelhets skyld):
    -Forstå begrepet 'vike for press' (allerede her faller en overraskende stor andel hester fra)
    -Laste på/av, stå på henger uten å frike ut.
    -Leies til/fra stall/bane, med og uten distraksjoner, i alle lys-/temperatur-/værforhold, grei med grime av/på. Inkludert gjennom smale åpninger, uten å klemme folk.
    -Tas av/på dekken løs i boksen og oppbundet.
    -Oppholde seg i stall, alene og sammen med andre hester uansett type hest.
    -Møte andre hester under håndtering uten drama (går mye på at de vet det er et skille på jobb og fritid)
    -Longeres/mønstres
    -Holdes fast for behandling som oppfattes som ubehagelig (vaksine etc) uten å rive ned stallen
    -Gis medisin i pastaform
    -Løfte bein/børstes/vaskes/sprayes uten drama
    -Fôres uten å vise aggresjon mot mennesker
    -Vike når man ber hesten flytte seg i luftegård
    -Være gjerdesikker

Og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta, men tenker at det det er sannsynlig at en hest kan møte på skal den være forberedt på å møte om den er grunnleggende håndtert. Er det mangler i den lista er det ting jeg forventer å bli opplyst om før jeg håndterer en hest, av hms hensyn.

Det står jo noe i forskriftene eller retningslinjene om hva hester skal vennes til, at de skal være grunnleggende tamme e.l., men husker ikke ordlyden i farta.
    Eller blir det jo å se hva litteraturen til f.eks. hestekunnskapseksamen eller hestefaget sier.

Liker innlegget ditt Zeldis! Takk for gode innspill

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hva bør hesten kunne (og jeg da..)?
    Av gunti82 i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 1
    Siste innlegg: 01-09-2010, 17:52
  2. Hvem på FH kunne arvet hesten din ?
    Av hildechristine i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 167
    Siste innlegg: 04-10-2009, 19:01
  3. Hva kunne jeg fått for N/L hesten min?
    Av Belinda i forumet Diverse
    Svar: 22
    Siste innlegg: 15-07-2007, 21:37
  4. I dag kunne jeg mistet hesten min.
    Av Bobbibrown i forumet Diverse
    Svar: 6
    Siste innlegg: 12-06-2007, 21:09

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg