Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11

Angry Takk alle sammen!

Svar er fått, og det var et sår i munnen som gjorde til att han ble sint :)
    Sist endret av bjork : 19-07-2014 kl 01:53

Fyda, det hørtes ikke spesielt ålreit ut! Det er ihvertfall et problem som må taes tak i umiddelbart før noen blir alvorlig skadet.
    Hva vet du om hesten fra før? Har den vist samme oppførsel siden du kjøpte den og oppførte den seg likt hos forrige eier/ ble du opplyst om dette ved overtagelse?

Min første innskytelse var at hesten må "settes på plass". Sparking og biting er uakseptabelt uansett årsak. Men oppførselen hans kommer jo fra et sted og hvis han er så hissig som du sier kan du jo risikere å ende i skikkelig slåsskamp med han ved å forsøke å arrestere han.. Du må uansett forsøke å komme han i forkjøpet i disse situasjonene. Få "tatt han" i dèt han tenker tanken på å ta deg.
    Hvordan er han i andre situasjoner,- under rytter, fòringstid osv. Og oppfører han seg likt ovenfor andre mennesker?

Og for å prøve å sette ting litt i perspektiv ifht om dette er en hest du tror du i det hele tatt vil ha i ditt eie; hva hadde skjedd om et barn forvillet seg ut på beitet/ i luftegården hans? Kanskje å dramatisere det voldsomt, men det er en potensielt farlig hest du har med å gjøre..

I andre situasjoner er han ganske grei og ha med å gjøre. Han kommer alltid springende når jeg eller en annen i familien kommer bort til gjerde. Veldig sosial av seg, men litt fæl å dytte. Når han står i padock er han veldig grei å hente og leie, men på beite så springer han bare unna. Helt til han merka att han er fanget. Han er veldig snill å ri. Eneste er att han stopper opp, og ikke gidder å gå lenger. Ved børsting, stell og for eksempel bandasjering av beina så er han alltid snill. Står fint og venter. Er helst når hodelaget skal på han blir aggressiv, eller visst jeg prøver å ta kontroll over han. Men, så lenge grima er på - er det ikke like vanskelig, men likevell. Fikk ingen beskjed om att han var sånn på forrhånd. Fikk bare vite att han var ganske "sterk" å leie. (Noe som går greit, da jeg takler han fint). Han virka ganske grei når jeg prøvde han, og salte på han og sånt da. Snudde seg bare unna hodelaget.
    Så, att han skulle bli så sint som han ble i går, det hadde jeg virkelig aldri sett for meg.
    Skal ha dyrlege på han i mårra, så da får han sjekka tennene og mer. Om det eventuelt er vondt å bittet i munnen pga noe sånt og er derfor, eller om det ligger en annen plass.

Han er veldig imøtekommende og glad hest ute på beitet, så lenge man ikke har med leietau eller grime - så sett bort i fra det, så ville han nok ikke gjort noe skade. Men, man vet jo aldri.. Han har aldri prøvd seg på noe med verken meg eller andre i vertfall. Ikke enda.

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    30
    Siden han er så ålreit ellers og om du føler at du har kompetanse til det så synes jeg det kan være på sin plass å vende han til grime og hodelag igjen, siden det virker til å ha skjedd noe traumatisk et sted på vegen med hodet hans.

Er det jeg først tenkte også. Er nok bare å ta tiden til nytte, og ikke stresse han mer enn nødvendig med det. Være bestemt, men samtidig ikke presse det på han. Jo mer makt eller press man legger på han - jo mer trasser han. Visst han stopper på tur, og jeg sitter å prøver å presse han fram med skjenkler - så gidder han i vertfall ikke gå. For eksempel. Det eneste som hjelper da er å be han gå fram over og rolig legge til skjenkler, samtidig som man snakker med en oppmuntrende og rosende stemme. Da går han med en gang igjen! Så fra å stå å nekte å gå i 15 min på den første turen, til å kun stoppe 1-2 ganger på tur den dag i dag - der han begynner å gå igjen med en gang. Det er i vertfall litt fremgang! Så, han kan om han vil. Bare å jobbe mer med hodelag og grime :)

Hadde besøk av vetrinær i dag, og det viste seg att det var tenna/munnen problemet lå i! Han hadde noe sår, og noen tenner han skulle miste - så det så ut som det var derfor han ikke likte å få bittet inn i munnen. Han er ikke noe aggressiv ellers, så det var litt rart :)

Så bra at du fikk sjekket den biten og forhåpentligvis har funnet årsaken til problemet!
    Det kan vel hende det tar litt tid for han å forbinde hodelaget med noe positivt, hvis vondter har utløst såpass heftige reaksjoner må det åpenbart ha vært fryktelig ubehagelig. Sikkert lurt å vise tålmodighet og som Gudhild skriver starte fra bunnen av, og ikke minst følge med på om han etterhvert "sier ifra" igjen istedenfor å vente til det eskalerer. Hester lyver ikke!

Jeg kan huske ei kaldblodshoppe som oppførte seg likedan, og det viste seg at hun hadde en hoven kul i overgang nakke / hode, akkurat der hvor nakkereima lå. Ikke rart hun reagerte som hun gjorde. Det gav seg da hun fikk hvile og kulen gått ned (måtte gudene vite hvordan hun fikk den).

Som skrevet over her virker det som om hesten reagerer på det med å få noe over hodet sitt. Enten pga en traumatisk opplevelse, eller kanskje det kan være en måte å forsvare seg på? At hesten føler seg sårbar og viker fra situasjonen for å beskytte seg selv? Er jo bare 4 år ennå. Er det mulig å leie hesten i halsring en periode kanskje (på et trygt område siden du ikke har hatt den lenge)? Tilbringe tid med den uten noe som helst på hodet? Få den til å assosiere deg og grime / hodelag med noe positivt og vri unna på den onde sirkelen.

Hester som fysisk kan skade en må man være forsiktige med. Noen tåler å bli snakka til, andre reagerer med å bli ennå mer agressiv, noen reagerer med redsel. Det er så ulikt fra hest til hest. Så tenk over om årsaken til reaksjonen kommer av redsel, traume, fysisk årsak eller trass og finn en måte å løse det på derfra :)

Aggressiv unghest

Det er ganske mange hint fra hestens side man har oversett før den begynner med slik oppførsel.

Lite eksempel :
    Min hest liker ikke at en piller på sår/skorper ol. Piller jeg likevel begynner han å riste seg. Fortsetter jeg pillingen forsøker han å gå unna. Dersom jeg fremdeles ikke tar hintet glefser/biter han etter meg.
    Altså - ser jeg ikke de første tegnene ville jeg ha blitt overrasket over bitingen.

Moralen er :) Husk å lese hele hesten før man sier den er sur/aggressiv ol :)

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Såklart, men jeg mente ikke att hele hesten er aggressiv - som en del av personligheten. Men att han er aggresiv ved påtaking av hodelag. (Som mest sannsynelig var i forsvar, da bittet han hadde gjorde vondt, pga noen sår)

Å lese på kroppsspråket til hesten, som du sier, det er viktig ja, og man kan få mye utifra det. Det er også noe jeg prøver å følge med på hver gang jeg skal gjøre noe, men jeg ble likevell overrasket da han plutslig begynte å sparke og bite mot hodelaget! Før det har han bare vendt hodet bort fra det, så jeg har skjønnt att han ikke har likt det så godt. Så att han plutslig reagerte sånn, når jeg kom bærende med hodelaget.. Det hadde nok overraska de fleste.
    Men takk for innslag! :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Aggressiv kanin
    Av Ingvild i forumet Andre dyr
    Svar: 11
    Siste innlegg: 10-08-2009, 11:40
  2. Aggressiv atferd...
    Av stridds i forumet Problematferd
    Svar: 35
    Siste innlegg: 05-07-2009, 06:21
  3. Aggressiv hest under fôring
    Av Siljet i forumet Problematferd
    Svar: 46