Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Alternativer til slakt og destruksjon?

Gir opp denne søkefunksjonen jeg og oppretter heller en ny tråd.

Neida, skal ikke avlive hesten min. Men hun lever jo ikke evig og før eller senere blir dette et tema som jeg tenker er fornuftig å reflektere over. Kanskje også få innspill fra noen med erfaring. En ting er at hesten skal avlives en eller annen dag (noe som er godt diskutert og gjennomtenkt), men hva med kadaveret i etterkant?

Pga behandling med diverse medisiner er min utelukket fra slakt. Og her om dagen leste jeg en artikkel om en som var på tur i skauen og fant 3 hestekadavre. Da kom jeg til å tenke på dette.

Har aldri vært borti annet enn å sende hest til slakt, og de benyttes jo ikke lengre til lim så vidt jeg vet. Man kan vel også få kremert?

Også dette med destruksjon da, hvor mye pleier sånt å koste?

Og hvilke andre alternativer finnes det for å bli kvitt et hestekadaver? Er donasjon til universitet / høyskole et alternativ? Og når en hest er utelukket fra slakt så gjelder vel dette både som dyr- og menneskeføde?

Et litt mørkt tema, men høyst relevant for alle heste-eiere, og dyre eiere generellt.

Uslaktbar hest går til norsk protein, avhengig av hvordan de klassifiseres blir det dyrefor/lim eller brennes og asken brukes i sementproduksjon om jeg husker rett.
    Aner ikke pris, men ganske sikker på at man kan få det dekket gjennom forsikring (om man har rett forsikring).
    Eller man kan søke om å få begrave på egen grunn, om man har egen grunn som er egnet.

Her på sørlandet kan man levere hest til dyreparken, men de er nok strenge på at det er sunne og smakfull hester.

Det er noen dyreparker som tar i mot kadaver. Jeg leverte min til Langedrag, spilte ingen rolle at hesten hadde fått dop ( bla morfin ) før avliving. Man kan få hesten kremert, jeg vet ikke hvem som gjør det men mener broren min fikk ordnet det gjennom Bjerke dyreklinikk.
    Det er jo også en del fotografer som driver med åtefotografering.. hvis man ikke bryr seg med hva kjøttet brukes til kunne man kanskje donert til noen av disse? Generelt- hvis man tenker å "donere" slaktet- er det nok greit å forhøre seg god tid i forveien hvis avlivingen er planlagt. Norsk Protein har som regel også faste dager de kjører, og litt avhengig av hvor man bor kan man måtte vente i en uke før de kommer.

Borte..... Helt lost goytil sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Vinje
    Alder
    37
    Bilder
    2
    Min reiste med Norsk protein. Veldig lettvint
    Mia, Sprettballo og Traktoren
    (Hjerte av gull, hjerne av ull)

Norsk protein, tror også jeg betalte ca 2500 for 3 år siden. Forskiringen dekket ikke avliving selvom jeg fikk tilbake på livsforsikringen.

Slakte hjemme og bruke kjøttet, er et alternativ. Men kun til eget bruk, ellers går du på kant med loven. Ikke noe som frister for den gjengse hesteeier, dog.

Det finnes et hestekrematorium i Sverige: http://www.hastkrematoriet.se

Og du kan, om du får kremert, "smelte" restene til et smykke - da det finnes firmaer som gjør det. Kan lete opp info om du/noen ønsker å vite mer

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Alternativer til Photobucket?
    Av Renate i forumet Fotoforum
    Svar: 14
    Siste innlegg: 26-03-2010, 20:17
  2. Alternativer til fk´s vitamintilskudd
    Av lil_julie i forumet Fôring
    Svar: 24
    Siste innlegg: 30-11-2009, 10:38
  3. Andre alternativer?
    Av Henarn i forumet Utstyr
    Svar: 5