Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Dødelig beitesykdom kommet til Sverige

Den dødelige beitesykdommen atypisk myopati har krevd tre hesteliv i Sverige i år:

http://www.tidningenridsport.se/Nyhe...arlig-sjukdom/

Antas å forårsakes av nesene/frøene fra platanlønn.

Denne myopatien er kraftigere enn foreksempel polynevorpati, og hestene dør raskere. Grøsser i meg når jeg tenker på at det er så kort vei fra Sverige til Norge!

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Nationen har en artikkel om det: http://www.nationen.no/naering/dodel...get-i-sverige/

Jeg har ikke abo, hvis noen har, kunne dere kopiert artikkelen og lagt ut?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Jeg så det, skremmende! Vet man sikkert at dette er første tilfelle i sverige, eller er det første registrerte tilfelle?

Dette skriver min skogvitenskap-venninne, på spørsmål om hvordan kan det forklares at hester blir syke i Sverige nå. :

Siter
    Hvorfor er det ikke tidligere registrert tilfeller, er dette klimarelatert, kort sagt, hva skjer?? Ser ikke geografisk benevnelse noe sted i artikkelen, men blir uansett redd det skal komme tilfeller her i landet også!

Siter
    Jeg vil *gjette* at dette har skjedd i sør-Sverige, som har et betraktelig varmere klima enn vi har. At det skjer en endring i klimasonene med endret klima er noe vi må regne med. Det er mange arter som vi ser er "klimavinnere" (både i flora og fauna) - og flere vil det bli.
    Platanlønn er svartelista i Norge, fordi den er en sterk konkurrent og fortrenger våre naturlige varmekjære lauvtrearter. Den sprer seg også raskt.
    Hvorfor det først nå er registrert tilfeller i Sverige, kan nok være en tilfeldighet - enten manglende registrering (hesten har dødd uten noen korrekt diagnose), fordi det ikke har vært tilstrekkelig med toksiner til at hester har dødd av det, eller fordi det ikke har vært frøproduksjon på beiter.
    Platanlønn er veldig karakteristisk og gjenkjennbar lenge før den blir kjønnsmoden, og dersom man har slike på beitet bør de fjernes. Strengt tatt bør de forbys og fjernes fra der de har forvillet seg, men det er bare min personlige mening... http://www2.artsdata...rmasjon.aspx...

Siter
    Tilfellene er forresten i Österlen og Lund, helt sør i Sverige (Skåne).

Fullstendig lenke fra innlegget over:

http://www2.artsdatabanken.no/svarte...px?artsID=2627

Ah, da er jeg litt klokere. (litt ullent minne nå, men det var det som ble diskutert på pn-gruppa kanskje?)

Det høres jo så komisk ut med svarteliste over planter når man først hører om det, men endring i floraen kan jo virkelig slå uheldig ut, som dette viser i ytterste konsekvens (hvis platanlønn er synderen som antatt).

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Tusenvis av sauer rusa på dødelig plante
    Av GryCat i forumet Debatter fra nyhetene
    Svar: 4
    Siste innlegg: 21-05-2014, 09:08
  2. NB! Dødelig kattesykdom i norge..
    Av Anne&gneistene i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 18
    Siste innlegg: 11-03-2011, 10:13
  3. Gladvaka er kommet!
    Av Kurre i forumet Diverse
    Svar: 138