Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15

Landbruksdebatten

De fleste har vel fått med seg debatten om bøndene som går for tiden?
    Jeg må innrømme at selvom jeg er "blå" har jeg aldri vært så uenig med det partiet jeg ellers mener har mye bra...

Regner med de fleste på FH er grønne av seg og støtter bøndene fullt ut, men vil såklart likevel gjerne høre folks meninger, for og imot :)

jo?? vil gjerne høre!!

samme som deg, Lopke. Egentlig blå, men de har noen saker, blant annet denne, der jeg er grunnleggende uenig.

Slenger meg innpå her. Ikke oppvokst på gård, men er bonde by heart. Og signerer deg Flaana. Dette er så utrolig skummelt - for meg blir det bare veldig, veldig tydelig hvor utrolig langt den gjennomsnittlige forbruker har fjernet seg fra hele matproduksjonsprosessen. De ser ikke hva som skjer. Dette er jo en thriller av dimensjoner, om man ønsket kunne man lage en film som viser hvordan stormaktene innen de ulike politiske strømningene sakte, men ufortrødelig, kjører verden i dass … Det er helt vilt, egentlig. Har dere sett bilder av de plantasjene Norge sammenlignes med? Så dere reportasjen fra NZ? Skjønner dere akkurat HVOR sterkt grep disse kreftene har om Listhaug?

Hjernevasking på høyt nivå, tenker jeg. Konspirasjonsteoretisk anlagt, ja så menn. Har jobbet lenge nok i nyhetsmediene til å vite at det er et spill for galleriet, og et spill bak teppet. Når politikere tenker at "hey, dette er veien å gå" selv om landene vi sammenlignes med blir litt som å sammenligne en sau med en reptil, er det noe galt fatt. For jeg tror ikke hun er dum.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Signerer flaana og GryCat!

Jeg er rødrød politisk (og yrkesagronom), så dette landbruksoppgjøret grøsset jeg over når valgresultatet ble klart, redselen for konsekvensene ga meg rett og slett gåsehud der jeg sto med fjernkontrollen i hånden. Å rasere norsk landbruk, så desentralisert som det er, vil aldri kunne gjøres ugjort.

Og den med at de klarer seg uten subsidier i NZ... Fullstendig urelevant for forholdene her til lands!
    Og bedre dyrevelferden med større bruk? jeebes...

Det positive som kan komme ut av dette er jo at ''folk flest'' får et bedre innblikk i hvordan norske bønder har det, og norsk landbruk generelt.

Jeg var ute på en lengre kjøretur her en dag, sånn et par timer gjennom Norge, prøvde å se for meg hvordan landskapet ville sett ut om kun større bruk besto og alle mindre bruk stanset driften. En veldig skremmende tanke! Industrialisering av landbruket lar seg ikke gjøre i all slags topografi, hva skjer med bosettingsmønsteret i Norge da? Distriktene?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Altså. Vi er parasitter, eller som kreft, for planeten. Ingen andre dyr har så stor påvirkning på planeten som vi - denne komikeren sier det på en god måte. Får håpe Monsanto snart finner opp et anti-menneskemiddel, for det er vi - og kun vi - som er ansvarlige for at jorda ødelegges.

https://www.youtube.com/watch?v=Zyc12-neTjM

Nå er han ikke unik i denne tankegangen - Bill Hicks og andre har sagt cirka det samme før. Jeg også, forøvrig. Og videoen er fra 2008 tror jeg.

Jeg er oppvokst på gård, så denne saken engasjerer meg veldig mye!
    Jeg får desverre ikke sagt så mye om det, eller velger å la være, fordi jeg bli veldig usaklig og mister tråden i det jeg snakker om når jeg blir såpass oppgitt og frustrert som over denne saken her!
    KALDBLODSPOWER<3

Industrielt landbruk er jo ikke bærekraftig, se på utarming av jordsmonn. Vi ødelegger jo vårt eget livsgrunnlag, så på sikt stopper det opp, men det tar jo sin tid.

Hadde flere vært bevisste forbrukere hadde det vært større lønnsomhet i å drive bærekraftig, men syns miljøfokuset legges på feil sted, som bruk av handlenett, privatbilisme og tørketromler som bruker mindre energi. Pengene vi sparer på enøk-tiltak bruker vi på miljøskadelige varer og tjenester. Det betyr ikke så mye i det store og hele, hvordan maten fremstilles derimot. Her begynner jeg å bli småparanoid og konspirasjonsteoretisk.
    Monsanto-kritikk fremstilles jo som like far out som å tro at pyramidene ble bygget av utenomjordiske, hvem tjener på det?

Men nå er jeg på vei over i hippie-raljering her...

Blir dårlig og det stikker i hjertet av hele greia. Synes denne debatten summerte det hele ganske bra, og skal unngå hva jeg mener om en viss Fpu leder som ikke burde uttale seg i det hele tatt. http://www.vgtv.no/#!/video/82346/se...og-fpu-lederen

Synes jeg ser det skal gå 800 kyr og 1000 sauer på sommerbeite fram i dalen her, nå er det for lite mat til 300 kyr og 500 sauer når august kommer. Hvor skal man finne for til alle desse, både vinter og sommer? Men er såpass bonderomantisk av meg at skal holde meg ute av diskusjonen, her på gården skal vi ikke ha flere dyr enn vi husker slektshistoria til hvert eneste dyr.. :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg