Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 23

Tråd: Skjev hov

Han må være blind. For sine egne manglende kunnskaper og den jobben han gjorde.

Dette er dessverre ikke uvanlig å se, særlig den lange tåa. Alt for mange legger bare tåkappen utpå hovveggen uten å vurdere tåens lengde. Det er ikke fult så vanlig å se at det ikke er tatt like mye på begge sider. Veggen vokser normalt like mye på begge sider, så klipper man en cm på den ene siden, er det vanlig å ta tilsvarende på den andre. Men å måle fra kronranden og til bakken for å sjekke at høvene er like, kan være problematisk. dersom den ene hoven har synk og ikke den andre, vil veggen på den med synk være lenger enn den andre. Justerer man da den "høye" hoven ved å ta seg ned i frisk såle, kan det gå galt.

Dette vier bare hvor viktig det er at en hovslager har den teorifaglige kunnskapen på plass. Man kan ikke bli en dyktig hovslager bare ved å få praktisk opplæring. Kunnskap om anatomi og balansering er like viktig som den praktiske delen.

Dessverre så er det slik at man som hesteeier ikke har særlig store rettigheter med tanke på reklamasjon. Kjøpslov og forbrukerkjøpslov gjelder for kjøp av varer. Lov om håndtverkertjenester spesifiserer at reglene der ikke gjelder for tjenester utført på levende dyr. Så den eneste rettigheten man har er rett til erstatning for økonomisk tap som følge av at den som har utført jobben har opptrådt uaktsomt. Noe som er et sivilrettslig spørsmål der bevisbyrden ligger på saksøker.

Takk for svar:) Hovene hannes voksen omtrent litt og det har aldri vært noe problem før denne skoeren kom:/ heldigvis er han ikke velkommen tilbake:) Tviler på at han kommer til å betale de to ekstra skoingene og akkupunktøren:S Pga måten han oppfører seg på nå etterpå:S Skylder på oss osv:S Slenger drit overalt:S Hører stadig nye ting fra andre:S Tror det beste er å bite i det sure eplet å betale alt selv å overse den barnslige drittslengingen hannes:P

Om jeg hadde betalt kontant og uten skikkelig kvittering, da hadde jeg på pur f.... sendt melding til fylkesskattekontoret og skattekontoret

Det var det som skjedde:P hva kan de gjøre?

Vel om fyren jobber svart, så blir det etterberegning av moms og skatt flere år bakover i tid, noe som jo resulterer i en heftig regning.

Takker og bukker for tipset

Dette var ille ..

Om hesten hadde gått med en slik skjevhet lenge, kunne det resultert i forkalkninger i kron- eller kodeledd, i tillegg til spenninger og låsninger lenger opp i kroppen. Kan du sende meg PM med navn på hovslager? (Får ofte henvendelser om hvilke som er bra/dårlige osv, også i områder langt unna).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

OMG! Heter han her noe på e og er en stor skrythals? Minner om en ei venninne av meg brukte en gang nemlig. Han skrøt av 20 år i oklahoma, enn det var neppe mer enn et brevkurs. :p Kjørte Audi og var høy på seg selv. Han klarte å sko bort tølten til hesten til venninna mi, fordi han skodde så skjevt. Tok neste hovslager lang tid å rydde opp etter han. Ble fint til slutt da og hesten fikk tølten tilbake.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    Men her har jeg et annet spørsmål; hvor lenge hadde hesten gått før den ble skodd før første skoer skodde? For SÅ mye hov er ALDRI blitt tatt av mine hester!!

Og hva sa skoer 1. og skoer 2. om sprekken midt på hoven?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Skjev rytter
    Av Torhild i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 22
    Siste innlegg: 20-11-2011, 13:12
  2. Skjev haleføring
    Av Birre i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 16
    Siste innlegg: 24-02-2011, 23:27
  3. Ri når jeg har skjev rygg?
    Av Lucerne i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 4