Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9

Rundball som lukter sterkt av aceton/neglelakkfjerner

Noen som har vært borti det??

A horse without a rider is still a horse. But a rider without a horse, is just a person..

Hmmm... ikke som jeg kan huske? Det nærmeste jeg kan komme på er halmballer som er tilsatt amoniakk for å gi til kuene :)

Du hadde nok huska det hadde du lukta det. Jeg har ihvertfall ikke vært borti maken noen gang! :S

A horse without a rider is still a horse. But a rider without a horse, is just a person..

Enig i feilgjæring. Hadde samme problem for noen år siden, distinkt acetonlukt. Sendte inn til analyse og fikk konstatert store mengder gjærsopp.

Ja det er det jeg kom fram til også. Grunnen til at jeg spør er at på alle de år jeg har fôret hesten min på rundball, har jeg aldri kjent at det lukter slik! Acetonlukta går hånd i hånd med voldsom mugg lengre inn og fortsetter etter den synlige muggen er tatt vekk. Jeg kasta nærmere 100 kg som lukta slik og holdt på ei god stund, og er ikke første gang jeg har gjort det med dette partiet med fôr. Resultatet etterpå var sterk hodepine, føltes som om noen ville røske ut bihulene mine. Ikke f om noen hester på stallen skal ha i seg noe sånt. Dette er ikke surfôr heller, det er relativt tørt. Sterk lukt av surfôr har jeg jo vært borti. Men aldri aceton!??

Etterhvert som det blir varmere i været vil det kanskje lukte mer som sats. Eller dårlig hjemmebrent.
    Selv om det hevdes å være ufarlig å fòre med (fòr med gjærsopp) hadde jeg kassert det om jeg var deg. Vi merket ikke noe til dette før på vårparten nettopp når det ble varmere ute og hadde en del magetrøbbel gjennom vinteren. Hadde hygieneanalyse på fòret og den viste ingenting!

Fant ingen annen grunn til rennemage hos hestene og fikk tatt en utvidet analyse. Viste seg da at det var store mengder gjærsopp som også hadde overskygget innhold av muggsopp. Om det var gjærsoppen eller muggsoppen som var problemet vet jeg ikke sikkert, det hevdes at gjærsopp er "ufarlig".. men lukta tatt i betraktning ville jeg ikke brukt det som erstatning for halm som liggeunderlag en gang.

Vært borti det en gang, i ball med mye jord. (Og selvsagt mye mugg også)

Dessverre døde en hest på det fôret. Jeg var sjeleglad jeg var tidlig ute med å varsle stalleier om at fôret ikke skulle gis til mine hester ..

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Har hatt noen av dem og allerede. Søt gjærlukt. Da har hele ballen gått på dynga. Ja det strides om at gjærsopp er ok eller ikke, desverre vet jeg for lite om det..og det kjenner jeg på nå. Ekkelt med den analysen deres som ikke viste noe! O.o Jeg har tenkt samme tanken selv om å sende inn analyser men det har egentlig vært litt håpløst. Alle har vært så forskjellige, 1. og 2. slått har ligget om hverandre og det er 2 slåtter på 2 forskjellige jorder. Fellesnevneren er jo at det har blitt pakka når det har vært vått (fikk en innrømmelse..) og brukt for lite lag med plast, de har vært lagret helt på trynet ( liggende på siden og nedi ei dump på jordet med særs dårlig drenering). Disse rundballene på stallen begynte å bli dårlige i beg. av November. Det har vært en jævla hard kamp med han som har lagd de siden da, for å få nytt grovfor. Vi har IKKE blitt hørt. Siden November har hestene hatt mer eller mindre diaré helt til nå som de har endelig gått over på tørrhøy. Vi har hatt kolikktilfeller. Hestene har gått og tråkka i foret sitt og ikke vilt spist opp og vi har sortert bort så mye, at vi har vel det største sankthansbålet i mils omkrets..

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Vært borti det en gang, i ball med mye jord. (Og selvsagt mye mugg også)

Dessverre døde en hest på det fôret. Jeg var sjeleglad jeg var tidlig ute med å varsle stalleier om at fôret ikke skulle gis til mine hester ..
    Jord glemte jeg å nevne. Svære klædder med jord har ikke vært uvanlig å se. Har tatt bilder av nesten alt som har vært ubrukelig, mugg og jord. For det ER ikke greit å fore hest på slikt, og når man ikke blir hørt.. ja da har tankene rullet for å si det slik.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Lukter kattepiss
    Av Torhild i forumet Utstyr
    Svar: 20
    Siste innlegg: 27-11-2012, 13:36
  2. Vaskemaskin som lukter
    Av Anananas i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 10
    Siste innlegg: 14-11-2011, 22:17
  3. snørrer og lukter vondt
    Av ToveIr i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 18