Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

PÅSTAND: Klikkertrening fungerer dårlig på hest

http://www.citizenhorse.com/dont-sin...raining-level/

Noe ubalansert artikkel og kildekritikk må man selvsagt gi, men hva er deres erfaringer når det kommer til klikkertrening av hest?

Jeg må ærlig innrømme at jeg kjenner meg igjen i mye av det bloggeren skriver. Har aldri møtt en hest som er klikkertrent, og som ikke tilbyr adferd i hytt og gevær (til og med instruktørens hest har gjort dette).

På hund derimot, har jeg hatt stor glede av denne treningsformen og har brukt det mye siden jeg ført ble introdusert for det og kurset i det, på 90-tallet.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Har nok lite erfaring men har trent en del med godbit og har ikke opplevelsen av at de tilbyr adfærd her og der..

Syns ikke noe om oppførselen til de klikkertrente hestene jeg har møtt, aldri opplevd at adferden er under stimuluskontroll, ikke så gøy å få spanske skritt i ræva når man snur seg.
    Som deg har jeg helt annen erfaring med hund.
    Lettere å trene freeshaping med hund og, bedre HMS iallfall

Generelt dårlig erfaring med å belønne hester med godbiter og, særlig ved innlæring av ny adferd, men god erfaring med godbiter som hjelp i desensitivisering eller når man må utsette hesten for noe den ikke liker. Min står og finner seg i ting hun syns er ekkelt mot lovnad om godbit tilslutt. Oppnår på lang nær det samme med negativ forsterking på ''finne-seg-i''-unormale ting.

men jeg tenker litt sånn at en hund er jo både mindre og lettere enn en hest. Så om en hest begynner på øvelser og triks uten signal er det noe som kan medføre fare, dumme situasjoner og bli opfattet på en helt annen måte enn om en hund gir lapp, legger seg ned, hopper opp.
    Men jeg tror (uten å vite det) at en hund like ofte kan trigges til å gjøre triks uten signal som en hest. Hjernen er vel ikke såå anderledes og innlæringen er lik?
    Men det er bare litt mer slitsomt når en hest gjør det og mye lettere å feie vekk eller overse når en liten hund hopper rundt. Til og med litt søtt kan det være.... not so cool når det er 700 kg..

www.katrinefinstad.com Katrine sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lørenskog
    Alder
    29
    Bilder
    4
    Det er ingen tvil om at positiv forsterkning er svært effektivt for læring, og det gjelder absolutt alle dyr. Utfordringen er å finne en forsterkning som er effektiv på det dyret/mennesket man vil "trene". Mine tanker om atferden hos klikkertrente hester er at treneren ikke har vært bevisst nok med utdeling av positiv forsterkning, eller bevisst nok på bruk av alle virkemidlene som blir brukt under klikkertrening. Man klarer ikke å bruke kun positiv forsterkning, negativ forsterkning, positiv og negativ straff vil alltid være en del av prosessen (overse uønsket atferd, altså å ikke gi forsterkning når hesten gjør noe vi ikke vil).

Jeg tenker at hester som gjør triks når den ikke har fått beskjed ikke har hatt en nøyaktig nok trener, for foranledningen(at treneren gir beskjed om hvilken atferd som skal utføres) er en minst like viktig del av prosessen som at hesten utfører den atferden den får beskjed om.

Altså: det jeg skal frem til er at hvis hesten begynner å utføre den atferden den har fått forsterkning av, er det viktig at treneren er svært nøye med å overse (bruke negativ forsterkning) atferden når hesten gjør det uten å ha fått beskjed først, og ikke roser fordi hesten gjør et triks vi eeegentlig ønsker at den kan. Atferdsanalyse er svært effektivt, og så lenge treneren er bevisst og konsekvent på all atferd, både egen og hestens/hundens bør det ikke ta lang tid før hesten (eller alle andre dyr) slutter å utøve triks når den ikke har fått beskjed om det :)
    Sist endret av Katrine : 27-02-2014 kl 20:02

Misunn aldri noen deres tilsynelatende lykke. Du kjenner ikke deres hemmelige sorger.

Bruker selv klikkertrening og det har gjort underverker for oss. jeg har en hest som jeg slipper løs uten noe utstyr, og hun har løpt ned på ridebanen i forkant av meg, helt på eget initiativ. Hun er klar for neste økt, og hun gleder seg til å jobbe / trene.

Ja, hun er tiggete og masete av og til. Men jeg vil heller ha en sprudlende og masete hest med masse livsglede enn motsatt :)

Har brukt klikker til enkelte praktiske ting på unghesten, som d å stå i ro ved oppstigning, ta på grime ( da hun var baby) og lære longering ( siden hun hele tiden løp på meg), d har fungert utmerket, men jeg har sett hester som tilbyr d ene og d andre, og d synes jeg ikke noe om. Mine skal stå i ro med mindre JEG ber om noe annet, og det fungerer for oss.
    Min hest er mitt speil,
    som uforfalsket gjengir mine dårlige sider.
    Se din hest i øynene,
    og la deg ikke skremme av sannheten.
    (Bent Branderup)

Enig med Katrine.

Jeg har møtt mange ufyselige klikkertrente hester, men minst like mange ufyselige hester trent på tradisjonelt vis med positiv straff (man bruker jo forresten alltid negativ straff og negativ forsterkning i tillegg til positiv, og vil jeg tro også positiv straff - det kan jo være så mildt som å kremte strengt).

Timing er ufattelig viktig ved bruk av klikking, og å lese hesten godt. Hvis man gjør feil der er det ingen god metode. Og er det viktig at det bare er ett av flere verktøy. Min hest er klikket inn, men det betyr ikke at det klikkes i hytt og pine. Hun tilbyr ikke adferd som en freeshapet hund, og det gjør heller ingen av de korrekt klikkertrente hestene jeg har møtt. Hun tigger ikke, gjør hesten det har man misset hele greia med klikking. Det første man bør klikke inn er å ikke tigge… Mange lærer å steile, slå med frambeinet (jeg tror det skal forestille spansk skritt…) etc som første triks, det er veldig dumt, for det første trikset de lærer gjør hester ofte. Også om de ikke er klikkertrente. Å stå rolig å se rett frem er et fint triks som ikke gjør noen skade

Å stå stille og se rett frem er helt genialt å lære hesten! Bli/vent også, og å ha eget signal for 'fri' når man slipper de. Har også lært hesten å vente med å ta mat til jeg sier 'værsågod'. Litt miljøskadd av å vokse opp i brukshundfamilie :p

Siter Opprinnelig skrevet av zeldis Vis innlegg
    Å stå stille og se rett frem er helt genialt å lære hesten! Bli/vent også, og å ha eget signal for 'fri' når man slipper de. Har også lært hesten å vente med å ta mat til jeg sier 'værsågod'. Litt miljøskadd av å vokse opp i brukshundfamilie :p
    Kjenner meg igjen her! Kattene våre må sitte pent før de får mat, og de (og bikkja) har samme kommandoer for gå og legg deg, gå inn/ut, "nei" osv. Nei-trening har fungert like bra på hestene mine som de andre dyra, for eksempel stopper de midt i steget på vei til f.eks høy eller noe de skal undersøke, om jeg sier "nei"

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hestens trivselstemperatur. Hva er riktig påstand?
    Av Aina i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 31
    Siste innlegg: 28-04-2013, 21:52
  2. Påstand om dressurhester
    Av Cecci&fullbl0dsen i forumet Dressur
    Svar: 23
    Siste innlegg: 27-03-2012, 18:01
  3. Sann påstand?
    Av ponnitrollet i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 10
    Siste innlegg: 03-04-2010, 22:37
  4. Klikkertrening for/med hest?