Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 4 av 4

Ny hest, ingen fremgang under rytter

Jeg har fått meg ny helfor hest, sportsponni på ni år. Kun hatt hesten i to uker. Ferdig innridd, startet klubbstevner. 80cm sprang og LC dressur.

Jeg synes det er veldig viktig å begynne å kjenne hesten fra bakken av. De to ukene jeg har hatt han har jeg vært på leietur, hatt litt "miljøtrening" rundt om stallen, vi har leka som i at han springer etter meg osv, longering, arbeid for hånd, lange tøyler og masse kos. Og vi har faktisk begynt å finne tonen. Når vi har jobba på bakken har han alltid vist interesse for å være med, han byr seg frem og er positiv.

Her kommer problemet med en gang jeg kommer på ryggen mister vi all kontakt, han virker fjern og byr seg mer om hestene på jordet, rundballen ved siden av ridebanen, gresset på marka, syklisten og ja, you name it. Han lyder ikke for press og vil ikke kommunisere. På bakken flytter han seg fort for press og viker unna med en gang jeg ber han om det. Når jeg rir kjennes det ut som han er helt "skjenkeldød", ikke noe respons fra verken sete eller tøye.

Jeg lar han alltid varme opp på slakke tøyler men sliter med å holde han på sporet/veien. Jeg har alltid et lite mål for økta, ingen av gangene har de blitt fullført. Måla har vært å stillle, versade og travers, strekke overlinja og veksle på dyp og høy form. Jeg har prøvd å gjøre dette ved tøylekontakt og med slakkere tøyler. Enda ingen respons.

Jeg tenkte de to første gangene, vi setter opp i trav så våkner han litt. Den gang ei, jeg måtte mase han opp i trav noe jeg egentlig er sterk i mot men fant ingen andre måter. Når han hadde trava ei langside klarte jeg ikke holde fremgangen, verken med stemme, sjenkler eller sete. Og fremdeles like "fjern" hest, vi finner virkelig ikke kontakten.

Har snakka med ene ridelæreren og vi skal få hjelp av hun, men trenger enda tips og forslag til veier å gå.

www.katrinefinstad.com Katrine sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lørenskog
    Alder
    29
    Bilder
    4
    Hvordan var han når du prøvered før kjøp?
    Er det sånn at han ikke vil gå frem? Han blir trøkkete og treig?

Jeg ville tatt utgangspunkt i den tyske utdanningsskalaen, og begynt helt på scratch. Målet med å stille, ri versader og travers, strekke overlinja og veksle mellom lav og høy form - kanskje dette er mål som egentlig er for store for at hesten skal klare?
    Kanskje du burde gå helt tilbake til starten, og kun forvente at hesten skal kunne gå løsgjort og avslappet med et taktfast steg når du rir? Få eventuelt noen til å longere deg mens du rir hvis det er vanskelig med å holde han på sporet. Ri lettridning for å forstyrre ryggen/bevegelsene hans minst mulig.

Når du sitter å rir på en hest som er taktfast og avslappet/løsgjort, kan du begynne å ta opp tøylene og ri hesten frem til kontakt. Ikke bry deg noe om hvor han vil ha hodet sitt, ikke jobb med formen hans i det hele tatt, fokuser på at han skal gå fremover, ta støtte til bittet/hånden din, og fortsatt kan gå like taktfast og løsgjort. Når du får til dette har du oppfylt de første tre trinnene i utdanningsskalaen, og har plutselig kommet halvveis :)

Det er viktig å ikke gi han oppgaver som er for vanskelige. Bittesmå mål, bare at han skal gå en langside litt bedre frem uten at du må sitte å trykke på han for eksempel. Legg heller bare bort både sjenkelvikninger, versader og traver.

Det er hvertfall det jeg ville gjort med en hest som er beskrevet slik jeg tolker det du har skrevet :)

Misunn aldri noen deres tilsynelatende lykke. Du kjenner ikke deres hemmelige sorger.

Ny hest, ingen fremgang under rytter

Jeg tenker at det kanskje handler om at dere må bli kjent "fra ryggen" også? At alt ikke er overførbart fra bakken kanskje? Hvis du bare har hatt ham i to uker, og du ikke har ridd ham så mye, så handler det kanskje om å gi dere begge litt tid til å forstå hverandre også kanskje? :)

Sjekk salen.

Utfra hva jeg leser, har du gjort et veldig godt og grundig arbeid fra bakken. Men du skriver ikke noe særlig om gangarter i longe, lange tøyler etc. Er han like seig i travet når du jobber fra bakken? Hvis ikke, er det jo noe som skjer når du setter deg opp, som får han til å "skru av". Ofte er det smerter. Jeg opplever at hester kan reagere på to måter når de er smertepåvirket - enten løper de, eller de skrur av for "alt". Slik du beskriver adferden hans når du rir, høres det ut som han søker ut av situasjonen. Å lufte det her, er første steg på veien til å finne ut hvorfor

Ville også få veterinær først og fremst, deretter eventuelt en behandler, til å sjekke ryggen hans (om det ikke er gjort).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Syk hest i gjen å nå ingen anelse om hva som feiler gamlemor=(
    Av Asa Garsy i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 50
    Siste innlegg: 13-01-2011, 13:24
  2. halt hest, ingen veit hva det er
    Av Leirbakken i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 16
    Siste innlegg: 28-11-2009, 22:26
  3. Endelig fremgang!
    Av MariaR i forumet Diverse
    Svar: 23