Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Hva er dette? Tørre høver? Halt hest

Hei!
    Håper det er noen her inne som har vært borti dette før, og kan gi meg noen svar! Vil først og fremst si at jeg har bestilt dyrlegetime.

Hesten min har kommer hjem fra helfor med stygge høver. Da hadde hun alt for lange høver og hovbyll og gått barfot. Hunfikk på sko, og renset vekk hovbyllen og dyrlege ble kontaktet siden hun haltet etter en ridetur noen uker etter dette og var varm i høvene. Han fant ikke noe galt, bare at hun var lite trent og hvis hun ble trent ville hun bli bra og mindre stiv og ikke halte. Forfangenhet ble utelukket. Jeg hadde ikke tid til å trene henne på den måten, men gikk turer.

Så ble hun skodd på nytt, og fortsatt var(er) høvene stygge, og denne gangen fant de mest sannsynlig en gammel hovbyll til. Dette ble renset og nå 2-3 uker senere halter hun enda mer i begge frembeinene, men det er værre i det ene. Dessuten har hun fått noe rart som jeg ikke vet hva er og som er mykt og "smuldrer" når jeg gnikker på det når hun har fuktige høvet etter å ha stått ute i snøen:

Sist endret av Mauren : 13-01-2014 kl 20:16 Årsak: Bilder

Dette har jeg overhode ikke greie på. Men kan det være en eller annen form for sopp som gjør hoven dårlig? Ville absolutt ha fått en dyrlege til å se på det.

Det var vanskelig å si noe ut fra de bildene, de var veldig små. Men det feltet øverst på høvene er jo bare hovens ''neglbånd'', at dette smuldrer og kan gnis av når det er oppbløtt er helt normalt. Men høvene ser veldig lange ut og med endel sleng, hvis de er skodd nylig ville jeg konsultert en annen hovslager.

Er det utelukket at haltheten kan ha utspring lenger opp? En hest halter ikke fordi den er lite trent, var dette en veterinær med greie på hest?

Det er en stor mulighet for at feil/manglende hovstell i tiden du ikke hadde hesten har ført til problemer i skjelett og/eller muskulatur. Det er ingen god ide å trene bort slike problemer, det påfører bare hesten smerte som den vil forsøke å unnvike og da oppstår det gjerne nye feilbelastninger. Jeg tror det er en god ide å få en kiropraktor eller lignede til å gå over hesten. Vanskelig, for ikke si umulig, å vurdere høvene ut fra bildene. Les innlegget om hvordan man tar gode bilder av høver for å få bedre bilder :)

Ja, enig med de over, at det var vanskelig å si ut fra de bildene (ikke minst siden de er opp-ned).
    Men ser "bare" ut som den er tørr i kronranda så det skaper nok ikke noe haltheter. Men de høvene
    er fryktelig lang, og har flytt utover. Er hesten nylig skodd, ville jeg kontaktet en annen hovslager ASAP.
    Snubler den en del?

For å kunne komme med noen flere råd må du ta nye bilder av høvene, gjerne fra siden, under, og slik at man ser litt
    mer av beinet. Ang. haltheten er det greit å legge ut en film som vi kan se på.

Lykke til =)

Signerer de andre, men trykker man på bildene får man opp større versjoner. Høvene ser veldig tørre ut ja, pass på at hesten får korrekt fôring og gjerne tilskudd av biotin fremover. Vil også råde til å få en annen hovslager til å se på hesten da det ser ut som den du bruker nå rasper av masse hovvegg? Hva er poenget med det? (Jeg har ikke utdanning innen hov, men har forstått det slik at man ikke skal ta av hovveggen).

Om det sitter spenninger eller låsninger i hesten pga dårlig hovstell bør du vente med å få behandlet den til høvene er kommet lenger ift rehabilitering. Kiro eller massasje nå vil hjelpe der og da, og i noen dager, men så går hesten på seg spenningene igjen pga feilbelastning fra høvene.

Kan den ikke rehabiliteres barfot? Ser for meg ut som høvene kan trenge hyppigere korreksjoner enn hver 6. uke

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hva er dette? spm om høver
    Av Hårek i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 85
    Siste innlegg: 13-04-2012, 21:37
  2. Hva er dette? Hårløse, tørre flekker.
    Av Mandarinhest i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 22
    Siste innlegg: 08-04-2010, 22:36
  3. Tørre høver
    Av ToveIr i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 23
    Siste innlegg: 02-09-2009, 22:34
  4. Tørre høver..
    Av Lene & Liandor i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 3
    Siste innlegg: 19-06-2008, 09:21
  5. Tips for tørre høver?