Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

Hesteulykke 2 døde

Jeg er vel ikke den eneste som leste om den tragiske ulykken der 2 jenter døde med hest og vogn.

Det ser ut som de ble påkjørt bakfra. Årsakene skal jeg ikke spekulere i for det er vel ikke skrevet..

Men jeg stusser litt på alderen til jentene. Kun 11 og 13 år. Og skal kjøre med hest i trafikk? Er det egentlig lov?

Trodde hestevogn ble regnet som kjørende..(bilist) og da forventes det vel at man kan trafikkreglene. Noe man ikke kan av en 13 åring.

Med unghest i fokus! StallNes sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Grimstad
    Alder
    26
    Var sjølv 12-13år når eg begynte å ferdas i trafikken med hest, riktig nok sammen med andre, det innen både ridning og kjøring. Heime er det riktig nok ingen skifte mellom 60 og 80-grense, men er nok av disse uansvarlige "tøffingene".

Eg har endo ikkje klart å blitt henvist til link eller lovdata som tilseier at det ikkje er lov, så om det er ulovlig å ferdas i trafikken under 16år så opplys meg gjerne (fleire som ønsker å sjå dette, svart på kvitt) om nokon kan påstå dette på skriftlig vis.
    Det blei heller ikkje nevnt noko minstealder på teorien under grønt kort (KR1) når eg tok den for eit par år tilbake når dette spørsmålet kom opp.

Blogg
    Stall Nes & Nes Storm

I give you courage, than you can release your fears!

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    29
    Hest er kjøretøy ja, men ingen nedre aldersgrense på dette "kjøretøyet". Årsaken til at det er et kjøretøy er ift. Reglementet mot f.eks. Forbudt å kjøre/ri på gang og sykkelveg.

Hesten har vel sjelden skylda i slike saker (i forhold til lover og regler), så ansvaret hviler på sjåfør.

I Skien ønsker de 18 års aldersgrense forøvrig:
    http://www.nrk.no/telemark/vil-ha-18...est-1.11464754
    Sist endret av Gudhild : 13-01-2014 kl 15:00

Forferdelig sak, men ser ikke ut til at kuskenes alder ville påvirket utfallet hvis jeg har forstått det rett og de ble påkjørt bakfra.

På siden av det syns jeg ikke man skal ferdes uten anstand i trafikken med hest (ridende eller kjørende) før man er moden og erfaren nok til å lese trafikkbildet, og det er man ikke før man er 16. En hest er mye mer uforutsigbar enn en sykkel, mer krevende å snu/stoppe etc.

Enig. Veldig veldig trist, men hadde aldri sluppet så unge jenter avgårde med hest og vogn alene. Selv om ikke alderen hadde noe å si for utfallet (kanskje, det vet vi ikke).

Siter Opprinnelig skrevet av zeldis Vis innlegg
    Forferdelig sak, men ser ikke ut til at kuskenes alder ville påvirket utfallet hvis jeg har forstått det rett og de ble påkjørt bakfra.

På siden av det syns jeg ikke man skal ferdes uten anstand i trafikken med hest (ridende eller kjørende) før man er moden og erfaren nok til å lese trafikkbildet, og det er man ikke før man er 16. En hest er mye mer uforutsigbar enn en sykkel, mer krevende å snu/stoppe etc.
    Helt enig... ville sagt 16 i trafikk jeg og. Især med vogn.
    Dette er bare så trist. Ikke minst må det være helt grusomt for billisten.

At de ble kjørt på bakfra betyr ikke at hesten ikke har "hoppet" ut foran bilen eller noe.
    aner ikke hva som er skjedd. Men det var mer diskusjonen omkring når man er moden for å begå seg i trafikk med hest?

Harneshaug
    Guest
    Ungdom er forskjellig akkurat som bilførere, de færreste 18 åringer er modne nok til å ferdes i bil...
    Det er uansett bilisten som har ansvaret og vikeplikt i nærheten eller passering av saktegående kjøretøy være seg hest, traktor, truck el lignende.
    Bilisten har også alltid ansvar ovenfor myke traffikanter og mindre kjøretøy.

Unger sykler på skolen fra 6-7 årsalder, det skjer like gjerne uforutsette ting da, gamle damer på spark, foreldre med barnevogn, noen som lufter hunden.

Bilisten har ansvaret og når det gjelder påkjørsel bakfra er regelen klokkeklar uansett om det er midt i veien eller ikke.

Dette sier jeg IKKE på bakgrunn av denne saken, jeg synes fryktelig synd i sjåføren om dette viser seg å virkelig være et uforskyldt uhell, men generelt.
    Opplæringen er for dårlig i henhold til myke traffikanter, de har for liten plass i vegtraffikkloven og det er alt for lite fokus på å være oppmerksom på og tolke situasjoner som sjåfør.

Å pålegge ridende/barn osv mer regler og aldersgrenser gir bare større rettigheter og mer plass for fri fart for bilene.

Det vi som foreldre/ansvarlige kan gjøre er å lesse på med lys, refleks, lære barna, rytterne best mulig hvordan de skal forholde seg i traffikken. (og håpe og be...)

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Trygg Trafikk anbefaler at barn er 10 – 12 år før de bør få sykle alene i trafikken (http://www.trafikkogskole.no/?market...NodeId=1416284)
    Her hvor jeg bor har skolen selv en 10 års grense.

Når du er ute og rir/kjører har du i tillegg ansvar for et levende vesen som kan reagere på ting.
    Vi har hatt 14 års grense om du skal ut på trafikkert vei, dersom du ikke er i følge med voksen.

Tinkertanker ellbell sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Heradsbygd
    Alder
    32
    Bilder
    23
    Jeg synes det er helt tragisk selvfølgelig, slik som alle andre også mener, men jeg synes det er et viktig poeng at de var så unge. Så unge barn skal IKKE ferdes alene i trafikken med hest og vogn! Jeg synes det til og jeg stiller til og med spørsmålstegn med det i forhold til ridning i trafikk også. Saken er jo at de ikke hadde vært der om de ikke hadde fått lov til å drive med hesten alene.

Jeg red også på tur aleine og hadde mer eller mindre aleneansvar for to ponnier sammen med ei 12 år gammel venninne, men det betyr jo ikke at det var bra.

Jeg synes kjøring er spesielt farlig fordi det kan volde mye mer skade å miste en hest med vogn enn å bare miste en hest. Jeg synes også det er ufattelig mye uansvarlig kjøring generelt. Møtte ei her om dagen med løse tømmer, trinse og uten pisk mens hesten, som er en unghest, danset sidelengs og var rimelig heit. Dama har et par års erfaring med hest, og har aldri kjørt før. Og hun storkoser seg, skjønner overhode ikke konsekvensene av om det der drar avgårde.

Selv nekter jeg å kjøre ponnien jeg kjørte med i våres som hoppet tilside for en traktor som kjørte med skuffa oppe og ikke bremsa ned fra full speed da den kom oss i møte. Helt naturlig reaksjon fra hesten, og det er en liten ponni, men ikke søren om jeg skal ha ansvaret for at det dyret drar avgårde og løper over en barnevogn.

Nei... Ja til aldersgrense, ja til "førerkort", ja til grønt kort eller rideknappen 3 før man får ferdes i trafikken aleine med hest. Og all min medfølelse til familiene som er rammet av denne tragiske ulykken!

Only those who greatness see in little things, worthy are the simple, are happy in their ways. -Runrig-

Er veldig enig med dere alle.. her sykler vel barn også tidlig rundt omkring. Bor på bygda men det er vel like mange tullinger her, mindre politi og garantert mer fyllekjøring.
    Jeg kommer til å bli en bekymret mor... men jeg kan garantere at kjøring og ridning med hest så tidlig blir i lag med voksne.

Uansett har jeg så vondt langt inn i hjerterota for denne mannen som har drept 2 jenter, han er selv familiefar, hans liv vil preges av dette resten av hans dager. Jeg tror savn er en ting, men skyld tror jeg er mye tyngre å bære på..

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. døde føll
    Av Bea i forumet Diverse
    Svar: 10
    Siste innlegg: 24-07-2012, 09:51
  2. I dag er det et år siden du døde fra meg
    Av Sussi i forumet Diverse
    Svar: 25
    Siste innlegg: 09-09-2009, 14:56
  3. Travhest døde under løp
    Av Lopke i forumet Trav
    Svar: 64