Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Unhappy plager med bitt?

Hei!

jeg er forrytter til en nordlandshoppe og hver gang jeg tar på hodelaget så drar hun hodet ned, og tygger på bittet, eller hun tukler med bittet, og kan være vanskelig å få
    hodet hennes opp slik at jeg får f.eks strammet nesereim osv, og sist fredag når jeg rei henne så drar hun i tøylene slik at hodet hennes går ned, uansett om jeg har slakke tøyler eller har kontakt i munnen hennes, og hun snubler av og til(ikke skikkelig snubling), er såpass ille at jeg ikke får jobbet noe særlig med henne når hun drar hodet ned, hun har ikke gjort dette med å dra hodet ned ved riding før, men alltids gjort det ved å sette på hodelaget, bittet hun bruker er jo ett pessoabitt med 3 ringer, som jeg ikke helt skjønner hvorfor da hun ikke er noe hard i munnen, stopper med en gang osv...men nå er ikke jeg den eneste som er forrytteren hennes, kan det være noe med de andre rytterene?

kan det være at bittet er for sterkt for henne? eller?

Hvis den er på en av de nederste ringene på pessoaen så vil den jo også gi press i nakken, det kan kanskje være en årsak? Om det er todelt og stram nesereim så kan kan hun reagere med å få tunga i klem i tillegg, og kan gi etter ved å senke hodet for å unngå press/ ubehag. Hvis det er bare er slik med dette hodelaget og / bittet er det utvilsomt noe ved dette som plager henne. Prøv enten et annet bitt, evt andre hakk på bittet, prøv så uten nesereim, et annet hodelag osv. Eliminer bit for bit og se hva hun reagerer på.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Her kan det være mye som spiller inn; bittet, tennene, eier, deg, en av de andre forrytterne +++ (hvor mange ryttere har hun??) Altså er det vanskelig å svare sånn eller sånn, da vi ikke vet verken alderen hennes, hvilket nivå hun er på, hvilket nivå du er på osv . Anbefaler deg å ri for en instruktør (og da ikke bare en venninne) som kan veilede deg mer, og se hvor problemet sitter.

Men for å svare på ditt siste spørsmål; kan du ikke kjøpe et eget hodelag og et vanlig bitt, som du rir med de dagene DU har henne?

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    38
    Bilder
    24
    Hun er ikke lært opp til og ta ned hodet når hodelaget skal settes på for enklere og få det på over ørene?
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Jeg ville prøvd å kjøpe et eget hodelag og et vanlig tredelt bitt å bruke de dagene du rir henne. Trenger jo ikke være noe dyrt. Pessoabitt er ikke akkurat ideelt. Hvorfor vil eieren at dere skal bruke det på henne?

takk for svar!
    Torhild: hun er snart 11 år gammel, jeg rir henne helt vanlig og ganske mildt, hun er heller ingen konkurranse hest heller. vi er ca 3 stk som rir hesten
    tone: joda jeg får satt på hodelaget men tar ned hodet med en gang når den er satt på og skal til å stramme reimene osv, jeg sørger alltid at jeg får 2 fingrer
    i nesereimen og bruker aldri den andre reimen på hodelaget(dobbel nesereim).. rir dessverre alene da, kjenner ingen som er instruktør der jeg rir.
    Hafeta: ja vurderer å skaffe enten bittløst hodelag eller hannoverhodelag med tredelt trinsebitt..nei skjønner ikke helt hvorfor de har kun pessoabitt på henne, hun er verken hard eller noe, utrolig snill og lettridd hest..dem bruker å ha tøylene på nest siste hullet men jeg bruker å ta på den store ringen

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Sweet iron bitt/bitt med kobberruller
    Av Silver i forumet Utstyr
    Svar: 13
    Siste innlegg: 09-11-2011, 23:01
  2. Størrelse på rett bitt vs delt bitt.
    Av Bente & Etanec i forumet Utstyr
    Svar: 7
    Siste innlegg: 29-01-2010, 07:11
  3. Str. på Globus bitt vs andre bitt
    Av SnippSnapp i forumet Utstyr
    Svar: 25