Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 1 av 1

Uegnet som barfothest?

Hei!
    Hesten min, en solid gamp av en fjording, har gått barfot i cirka to måneder nå. Han har gått barfot tidligere i perioder, men har jevnt over vært skohest. Han fikk trimming da skoene ble tatt av, og det har ikke vært behov for det igjen i og med at han har slitt høvene fint ned selv.

De siste to ukene har vi gått litt i fjellet, gått mye i fjæra, på asfalt ol., og de siste dagene har jeg lagt merke til at hjørnestøttene virket alt for lange. Etter en nærmere titt, ser jeg at problemet ikke er at de vokser for fort, men at han har slitt ned hælene fryktelig mye på kort tid! Han viser antydning til ømming på asfalt. I tillegg er det slitt litt skjevt. Vi har brukt boots med brodder når det har vært mye is, men ellers har det ikke vært behov for boots. Han har i utgangspunktet sterke, gode høver, og har ikke vist antydning til å være sårbent tidligere.

Hva er deres tanker? Er dette en hest som er uegnet til å være barfothest? Hvordan skal jeg gå fram for å få hælene til å vokse ut (usikker på om det er så mye å slå sømmer i nå...), og hva kan være grunnene for at han sliter skjevt?

Er fryktelig usikker nå, håper det er noen kunnskapsrike mennesker her som kan gi meg litt hjelp på veien. :)

Sometimes the heart sees, what the eyes can't.

Har ingen dyptgående kunnskap, men har hatt barfothest selv i flere år - både kalding og shire, og nå to shettiser jeg har på fôr. Men vil spørre om det ikke kan være en løsning å slenge på bootsene da, om han sliter for mye ved bruk?

Ellers er vel b-vit (biotin) fint tilskudd for hovvekst.

Har i tillegg fått lære av min trimmer at slitasje først og fremst bestemmes av hovens elastisitet, de slites mer om de er for bløte eller for harde, enn om de har "riktig" fuktbalanse. Hos oss er det veldig bløtt ute nå, så hestene sliter en del hov når de går på asfalt og grus - men de brukes ikke veldig mye på slikt underlag om dagen, så for oss har det gått greit.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Skjønner, takk for svar! :) Han spiste opp en boks biotin (pulverform) da jeg tok av skoene, og jeg sprayer jevnlig med Sav A Hoof, og har kjøp PH-spray i tillegg nå for å brukte når det er gjørmete og ekle bakterier. Har gått til innkjøp av tangmel nå som jeg tenkte å erstatte biotin med da dette inneholder mindre sukker og har flere naturlige vitaminer/mineraler enn biotin. I tillegg er det VESENTLIG mye billigere. :)

Som fattig student frister det ikke mye å kjøpe enda fire nye boots (har nettopp fått råd til å kjøpe de fire jeg har nå med brodder, hehe), men det er selvfølgelig et alternativ. Å bruke de broddede bootsene er jo uansett mest aktuelt nå som det er ganske glatt ute. Men han kommer ikke til å bli brukt mindre framover, og en framtid hvor vi ALLTID er avhengig av boots frister ikke. Her har det ikke vært bløtt, kanskje de faktisk er for harde... Jeg skal gå og ta en ordentlig titt på de når jeg går ut etterpå. Skal prøve å få tatt ordentlige bilder også.

Men er det vanlig at de sliter veldig mye hæl i forhold til resten av hoven..? Jeg kjenner at jeg trenger en kraftig innsprøytning av kunnskap, tar til meg alt av erfaringer andre sitter med! :)

Sometimes the heart sees, what the eyes can't.

Dersom den har mye hjørnestøtte stikkende opp over hovveggens lengde så er det gjerne den som gjør at han ømmer. Mulighet til å ta dem ned?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hva er en velfungerende barfothest for deg?
    Av Helenepia i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 19
    Siste innlegg: 27-01-2009, 15:05
  2. Kva er ein barfothest?
    Av Ingvild i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 44
    Siste innlegg: 30-09-2008, 23:52
  3. barfothest
    Av beritm i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 0
    Siste innlegg: 09-07-2008, 22:49
  4. Gjøre om til barfothest?