Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13

Plutselig begynt å gnage på trestolpene

Hesten min har plutselig begynt å gnage på trestolpene ute. Oppdaget det igår, hun har aldri gjort det før. Hun går på utegang med to andre hester og de får 10-12 kg tørr ensilage hver fordelt på 4-5 måltider om dagen. Det er ikke akkurat lite for en liten Islandshest på 130. Det er mye mer enn de fleste gir så små hester. Kvaliteten er H3 med middels protein og ikke for mye sukker. Hun er ikke tynn, men litt for tykk. Ikke sykelig overvektig, men har noen kg for mye. Kan ikke gi fri tilgang, for da blir hun sykelig overvektig. Hatt henne på det før en periode og hun åt og åt og ble smellfeit. Så det går ikke. Dessuten må hun gå alene om hun skulle fått det, så det er uaktuelt uansett. Får veldig lite kraftfôr, kun to never müsli (gull) de dagene jeg rir. Ellers får hun vitafor solid vitaminer, msm, biotin, salt og shy feeder. Rir ca 4-5 dager i uka. Kuttet kraftfor gradvis de dagene jeg ikke rir pga at hun er litt for feit og jeg ikke vil kutte i grovforet. Noen forslag på hva jeg kan gjøre? Kan ikke kjøpe halm å gi henne, for da må hun stå alene og det er uaktuelt. Ikke har jeg noe sted å lagre det heller. Har bestilt noe guffe til å smøre på gjerdestolpene, men tar jo litt tid før det kommer. Har lest at hovfett kan gjøre susen, men sto på boksen at det kan gi allergisk reaksjon og da tør jeg ikke. Er en ny hest i flokken med luftveisproblemer som jeg også har sett gnage så det tør jeg ikke. Tenk om den får pusteproblemer og blir syk av det. Redd min kan ha tatt etter denne siden de henger mye sammen (blitt bestiser), men nå er hun lille larven aldri mett også da selv om hun aldri har gnagd før. Kan det hjelpe å smøre på skillingarydsalve eller hovolje med tjære inntil jeg får den no crib greia? Hørt om sånne metallister til å sette på og, hvor får man tak i det? Fins det trestokker satt inn med antibit eller tjære? Markkurer er også fulgt opp og de skal få ivonmec comp imorgen. Stalleier har bestilt idag.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har sett mange hester på fri tilgang begynne å gnage når det er kaldt og vått vær over lengre perioder, husker jeg fant en skriftlig kilde på sammenheng mellom vær og gnaging et sted, men husker jo selvfølgelig ikke hvor. Mitt inntrykk er at noen ganger gnager de uten at det er noe mangler verken ved hesteholdet eller foringen.
    Hva med å lauve litt kvist og kvast til de og hive inn for å skåne gjerdestolpene?
    Jeg forer i finmasket høynett og etter at jeg begynte med det har ikke hesten gnagd på noe, mulig det er en sammenheng siden hun bruker hele dagen på sine tilmålte kilo høy.

Jøss er det sant? Kan været ha noe med gnaging å gjøre altså? Hun har jo ikke gnagd før og om den nye har det vet jeg ikke, men den er ung og leken. Det er noen trær der ute, men stolpene smaker visst bedre. Men kan sikkert låne ryddesaga til stalleier og legge ut litt kvist og småtrær. Jeg vil helst ikke fôre i høynett, for da må hun stå alene og det vil jeg ikke. De andre på stallen vil at hestene skal spise av fôrhekk. Er litt klønete å henge opp høynett til tre hester også, det blir annerledes i en boks syns jeg. Og de får jo 4-5 måltider om dagen. Usj, håper denne gnagingen slutter. Men har det med været å gjøre spiser de vel opp hele gjerdet snart, for her regner det ustoppelig. :/ Skal kjøpe guffe å smøre på imorgen. Da får jeg smurt på med en gang om jeg finner og slipper å vente til jeg får pakken jeg har bestilt.

Støtter zeldis i forslaget om å gi dem litt tidtrøyte og "snacks" med kvister de kan gnage på - mange naturraser liker veksling i kosten og noe å holde på med.
    Har ikke noe forslag til hva man kan sause inn stolpene for å få dem usmakelige.
    I gamle da'er brukte man karbid - men det er giftig.
    Smaker eddik vondt for hester, tro? - I så fall er det en billig løsning.

Sennep? Tabasco? Finnes jo flere slag menneskemat som er ganske pyton å slikke på, ellers kan man sette isolatorer på toppen av stolpene og trekke tråd. Minuset da er jo at de gnager sideveis som en bever mellom trådene hvis gnagebehovet er stort nok, og kan felle stolpene.

Eddik har jeg faktisk i stallen. Brukte det i kraftfôr før, dog i smååååå mengder. Er eplecidereddik. Tabasco og sennep har jeg ikke, men kan kjøpe imorgen. Ingen dårlig idé. Skal kjøpe cribox og så har jeg litt å velge i. Noen forslag på hvordan påføre tabasco? Kan neglebørste funke? Altså helle tabasco på børsten og børste på? Isolatorene er på innsiden på de fleste stolpene, men ikke alle. Skal flytte der det ikke er. Har også brukt noen vanlige trær som stolper, de har de ikke gnagd på. Stolper smaker visst bedre. :p Skal låne ryddesaga til stalleier imorgen og, det kan bli interessant hehe. Det er noen trær der ute og, men de gidder de ikke gnage på. Fillehester ass. Spådd bare regn fremover og, æsj. Merkelig at det kan ha sammenheng med gnaging.

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    25
    Bilder
    8
    Min fôrhest likte det vi smurte på treverket og spiste det av, til tross for at det lå pinner inne i boksen... Hva er da neste trinn?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Spiste den cribox? Dæven. Jeg tok henne i sted da hun gnagde da jeg skulle fylle vann og spruta på henne. Det var effektivt. :) Sendt typen i ærend å kjøpe cribox, håper han får tak i. Tenkte også på å tilby stalleier å kjøpe noe ensilage med mer struktur i og gi i tillegg. Det de får er nemlig veldig mykt og finkornet. Så kunne de fått det i tillegg til det de får. Emsilagen kan jo lagres ute i motsetning til halm og frøhøy.

Ha! Jeg som begynte å lure på hva som feila hoppa mi.... Noen dager siden fikk jeg plutselig en bever hest! Hun har BOKSTAVELIG gnaged GJENNOM en påle! 3-4 stykker var slik, så man trengte jo bare å blåse litt på dem så knakk dem....

Nå har jeg laget en ekstra tråd nederst også. Så nå passer luftegården både til shettiser og hingster.... Blir godt å kaste inn juletreet til henne. Ellers er det litt kvister ute på banen.

Men det har tatt helt av. Kan være løs ute på banen med en annen unghest, og begge to blir helt gærne og løper rundt og koser seg, men å stoppe opp flere ganger for å tygge som en gal på gjerdet, det har hun tid til...

jeg forer hesten min naturlig, får mye grovfor og simple system. Litt sjokka når hesten som får mest høy begynner å tygge, mens senter hestene er sååå snille....

Min gnager også, hva med å kle stolpene med netting?
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Fæl til å gnage på alt !
    Av JeanetteU i forumet Problematferd
    Svar: 32
    Siste innlegg: 30-03-2012, 21:06
  2. Godis og ting å gnage på uten proteiner?
    Av Bente & Etanec i forumet Andre dyr
    Svar: 0
    Siste innlegg: 27-06-2011, 21:04
  3. Plutselig begynt å klø
    Av HesteHeidi i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 3
    Siste innlegg: 15-10-2008, 19:32
  4. Uværet har begynt i sør
    Av Belinda i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 19
    Siste innlegg: 06-01-2008, 10:40

Regler for innlegg