Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Treningsplan?

Treningsplan?

Har en fullblods, som jeg har hatt i fire måneder. Dessverre har han skadet seg to ganger på den tiden, og har absolutt NULL muskler. Etter skadene, har vi bestemt oss for at han ikke skal på henger i vårt ansvar, dvs. jeg ikke har mulighet til ridebane lengre. Vi har en liten gårdplass, men det er bare plass til en 15m volte, noe som ikke hjelper stort.
    På tur har vi bratte bakker, og det er slik tur han har fått hele tiden, bortsett fra de ukene han stod i ro pg skadene. For min del føler jeg at han bare får mindre og mindre muskler

Jeg har et lite sted å trene på som er litt flatt og litt større, men det tar evigheter opp dit, og på grunn av dårlig kondis hos hest, tror jeg han blir for sliten til å begynne å trene dressur - til jeg er der oppe.. For det er skrått opp bakker hele vegen.
    Han klarte det bedre tidligere, men som sagt, pg skade så har han dårlig kondis.

Han er stiv i nakken, ryggraden hans synes, og han er litt innsunken. Så er litt desperat :( Spesielt når jeg ikke føler jeg har NOE framgang av bakketreningen, mens alle andre hestene på stallet (tre andre) har framgang...

Det er en hest med også myye energi. :)

Så treningsplanen jeg trenger å legge opp er hovedsak for å bygge muskler, og jeg vet ikke helt hvordan jeg selv skal sette opp treningsplanen best mulig.

Han får kiropraktor time 4 januar! :)
    Sist endret av Coldspace : 18-12-2013 kl 21:16

Jeg ønsker å forsøke å hjelpe dere. Men da trenger jeg å vite hvor gammel er han og hva fôrplanen deres er?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Jeg ville trent lang og lav for hånd. Enten med taugrime, hodelag eller kapsun. Da får hesten tid til å bygge muskler uten belasting fra rytter. Kjekk måte å bli kjent med hesten på også.

Vi har trent fra bakken siden han skadet seg. Som er akkurat to måneder siden. Eller, de siste to ukene har vi begynt å ri igjen da :)

Han er f.2004, så er ni år. Han får så mye høy han orker å spise til sammen i løpet av en dag. Får 3 kg til frokost, 4 til lunsj og 5 i høynett om kvelden. Så til sammen 12kg. Det er akkurat hva han orker å spise. Legger jeg på en kilo - så ligger det en kilo nedtrakket :p

Han får også 0,5 liter i gull og 0,5 liter i betfiber.

Siter Opprinnelig skrevet av Coldspace Vis innlegg
    Vi har trent fra bakken siden han skadet seg. Som er akkurat to måneder siden. Eller, de siste to ukene har vi begynt å ri igjen da :)

Han er f.2004, så er ni år. Han får så mye høy han orker å spise til sammen i løpet av en dag. Får 3 kg til frokost, 4 til lunsj og 5 i høynett om kvelden. Så til sammen 12kg. Det er akkurat hva han orker å spise. Legger jeg på en kilo - så ligger det en kilo nedtrakket :p

Han får også 0,5 liter i gull og 0,5 liter i betfiber.
    Hva slags trening har dere gjort fra bakken?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Hva slags trening har dere gjort fra bakken?
    Vi har longert veldig mye (noe vi gjør fremdeles selvsagt), gått på turer, der jeg er på bakken. (en del i bratt terreng også).
    Også har jeg tømmekjørt han litt (ikke at det gikk så bra. forvirra stakkar som ikke skjønte noe :p Så måtte ha en som gikk ved hodet så han gikk frem)
    Miljøtrening har vi også drevet med jevnt over de fire månedene, og null stress på det. Nå hjelper jo det kanskje ikke så mye på stivhet da

Og ikke minst har jeg drevet MYE med at han skal stanse når jeg stanser, gå når jeg går, og gå ved siden av meg hele tiden, når jeg svinger og sånt. Etter den andre skaden mistet han alt av det, og gikk på meg - trakket på meg- så meg rett og slett ikke. Men nå er det mye bedre heldigvis.

Etter hver trening bøyer jeg han også :)

Da ville jeg avansert til å gå bommer. Har skrevet litt om det i denne eldgamle bloggen, fra jeg selv hadde langtidsskadet hest: http://www.hest.no/blog/?bid=30938&blid=668748

Du kan også legge bommer opp på en stol, i en slags halvsirkel. Begynn med å leie hesten på det laveste, og etter hvert som den er i form til det (avhenger av hvor syk den er) kan du leie nærmere og nærmere sentrum, slik at den virkelig må løfte bena. Du kan også leie sirkler i åttetall rundt kjegler el. for å mykgjøre ryggen. Pass på at hesten senker hodet under øvelsene.

Treningen jeg beskriver i bloggen og her styrker fram- og bakbensbøyerne, løsgjør ryggen, styrker magemusklene.

Bommer hadde vært supert for han, men her er det dessverre ingen bommer å bruke :S
    Nå får han behandling for en liten låsning/stivhet mellom lend og kryss, samt stivheter i nakke.

Er han låst i lenden skal du se an situasjonen før du går bommer. Fin erstatning i snøen nå, men hør med behandler om han skal/kan gå med høye benløft.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Min treningsplan
    Av Bobbibrown i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 27
    Siste innlegg: 10-12-2013, 17:57
  2. Treningsplan.
    Av IngvildK i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 13
    Siste innlegg: 09-02-2008, 12:30
  3. Treningsplan
    Av Ingvild i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 38