Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Unhappy Tips til vekst på høver

Som dere nok ikke alle vet så ble Lopke forfangen i forfjor og det holdt på å ta knekken på både meg og henne.
    Hun ble ikke særlig ramt men etterfølgende ble desto ikke mindre med separasjoner og (eller WLD) og det ville bare ikke gå over...

Fikk et knalltips av en veldig flink hovdame :)

Jeg smurte høvene inn med sinkpulver fra apoteket. Rent pulver av zinkoxsidum tror jeg det heter. Pøste på i boots og under og inn i alle kroker. Hver dag.

I tillegg ga jeg henne et tilskudd av Loppefrø og linfrø, magnesiumpulver, B vitaminer (ikke flytende med sukker), og til slutt Hov farriers blanding jeg fikk kjøpt av Flaana.
    Hesten hadde svært dårlige høver og det var briste eller bære. Kunne ikke ha på sko.
    Så hun fikk 3 mdr med beite (det gikk helt fint) uten sko, men med dette tilskuddet.

Hovslageren hadde da aldri sett en slik forandring på disse månedene så noe gjorde vi riktig. Tykk flott såle og helt fine høver!! alt det "hvite" var borte. Og det var ikke bare det at det var vokset ned.. det hadde skjedd i rekordfart.
    Hun fikk sko på etterfølgende pga sårbeinthet i paddoken (beitet ble ubrukelig i oktober pga gjørme) og paddoken er ikke barfotvennlig.

Nå er hun helt fin igjen, må nok ha sko for å ikke bli sårbeint men hun har i grunn aldri kunnet gå uten sko så det var ikke en bombe.
    Men de store sprekkene og de brede lamellene og alt strekk som hovslageren innrømte senere han ikke hadde særlig tro på skulle bli noe bedre ble det. Veldig fort!!

Så nå er vi kommet ovenpå igjen. Hun kan ris, beveger seg 100% fint igjen og høvene har ingen tegn på at hun har vært syk. Hun har blitt sett på flere ganger etter dette og han klør seg ennå i håret.

Ville dele denne med folk som sliter med hovvekst som kanskje vil teste ut sink, magnesium og loppefrø på forfagne hester. Det skader ikke og jeg fikk store resultater.

Takk for at du deler. Styrker sink hoven og hjelper med å bygge tykkere såle? Min barfotshire har godt med vekst, men kvaliteten er ikke så god. På grunn av hans tyngde strekkes lamellene konstant, noe som gir grobunn for bakterier

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Vet vel ikke presis hva som skjer, men sinksalve for å reparere barnehud er jo allmen brukt. Og det funker!
    fikk fortalt at sauebonder bruker sinkbad til kløvene så noen kjenner vel til dette. Det har bare ikke nådd ut til hestefolket ennå.

Den flinke hovdama som tipset meg skriver kanskje her selv og kan utdype nærmere

Får håpe det Hadde vært interessant å få vite hva sink gjør med høver (bruker salve på hestesår blant annet, og brukte på stumpen til snuppa da hun var liten).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Kanskje en sauebonde her kan forklare hvorfor de gir kløvene sinkbad??

Zink (sammen med kobber) er i alle fall et mineral som er viktig for hovvekst. Her står det litt om hva mangel på kobber og zink i dietten kan føre til: https://sites.google.com/site/hoofma...inc-deficiency

"Zinc performs a host of functions in the body. Structures on proteins called zinc fingers allow them to bind to DNA. Zinc fingers also influence the folding and structure of proteins. In enzyme systems, zinc is essential for pigment formation, antioxidant function, transport of carbon dioxide in the blood, bone building and remodeling, insulin production and release among others. Eleanor Kellon, VMD]" http://www.hoofrehab.com/Diet.html
    Vet ikke om zink på utsiden på noe vis kan virke på samme måten som inni kroppen?

Men noe skjedde hvertfall... hovslageren var svært overrasket.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Unghest i vekst - retter høver selv.
    Av Nina007 i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 1
    Siste innlegg: 04-07-2011, 15:51
  2. "Vasne" høver - tips
    Av T.B. i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 19
    Siste innlegg: 23-11-2009, 15:10
  3. Tips for tørre høver?
    Av Trine, Albina og Asthor i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 43