Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

Gjerde inn shettis

Shettisene var noen englebarn da de kom, men nå .. not so much!

Lurer derfor på enkle og greie tips til hvordan man gjerder inn en shettis?

Her har vi tre og fire tråder, to av dem med strøm i. Laveste er 20 cm over bakken, høyeste er ca 130. Problemet ser ut til å være at den tykke pelsen isolerer dem mot strømmen. For de bare durer gjennom/under.

Hadde de bare gått gjennom, kunne jeg forsøkt med diverse "slemme" løsninger som kjetting rundt halsen osv., men det vil vel ikke hjelpe stort når de går under?

Tror også det er dårligere strøm i gjerdene nå som snøen kom, for i natt hadde de tatt seg ut av innhegningene og spist nesten en hel høyball (De står nå på boks for å fordøye maten og forhåpentligvis bli reddet fra forfangenhet).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Problemet kan være jording ja, ved å bruke en tråd som jording i stedet for bakken får man smell i gjerdet selv på vinteren, problemet er at hestene må være borti strømtråd og jordingstråd samtidig for å få støt. Men jordingstråden trenger ikke festes i isolatorene, så da kan man kjapt sette opp en et par cm fra tråden de mest sannsynlig berører på vei ut (bare surre tråden rundt stolpene). Fant fin info om dette via gjeteren.
    Ikke testet dette selv, kun stått på stall der det er alt for langt mellom strøm- og jordingstråd, da har det null effekt. Skal teste i vinter så håper på great success Min horsie er god på å finne ut når jordinga er dårlig og ta tar hun seg en tur når hun føler for det, og det er ikke greit :/

Her må det mange lave tråder, samt planker i skillet mellom de to innhegningene til. Strømmen må på med en gang de kommer ut, og det aller beste er om gjerdet lager litt knettelyder, da prøver de ikke en gang. Om det er strøm på gjerdet ditt hadde det kansje funket om de tok borti med nesa og fikk en skikkelig smak på strømmen? Så tar de ikke borti resten av dagen ivertfall

Jeg har med hell kurert notoriske utbrytere ved å gjerde i bredden istedenfor i høyden. Å forsere 2 ganger potensiell karamell blir gjerne mer enn hva de fleste gidder..
    Skikkelig jording kan være en utfordring om vinteren. Når frosten først har bitt seg fast er det ikke enkelt å sette nye jordspyd. Et tips kan være å benytte seg av en gjødselhaug hvis man har det, der er det som oftest lunt og telefritt vinteren igjennom. Altså plante et jordspyd godt ned i møkkahaugen.

Takk for råd Ene rampen - han som leder an - har nå fått kobbertråd på grima og vi har gått over gjerdene så det er bedre strøm. Har ikke gjødselhaug, men får ennå slått ned spyd om man vil det nok. Fikk meg en karamell selv i sted og kan trygt si det smeller godt på den åpne delen av gjerdet nå (der planken står litt høyere pga topografien). Har også satt på plankebom ved porten mellom innhegningene, så det blir et mer fysisk hinder. Og de skal stå med de store hestene, slik at jeg kan henge høynett høyere enn de når - siden de fortsatt er hyperenergiske.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Høres bra ut, de gir seg jo ofte når de får seg en karamell av gjerdet
    Jeg har også shettis på slankern med min, hadde tenkt å ha høythengende nett, men endte med forkasser i stedet siden det er dårlig grunn å få ned stolper i. Var redd shettisen skulle klatre oppi kassa, men det har gått fint. Kjekt når de som skal ha minst mat er små Særlig når min er så ranglav at minien tok alt høyet hennes, de er noen tøffinger!

Ja, merker det! Disse har jeg nettopp fått vite at ikke har stått med andre hester. De var veldig ydmyke og forsiktige i begynnelsen, men har stått på slankebeite med noen ordentlig rangsterke mellomstore hester. Nå som de går med de store hestene på den delen med mest strøm, tar de mat fra to av dem - er bare shiren som får ha maten i fred. Er redd det blir lange opphold på boks om de ikke "skjerper" seg. Har vært ute et par ganger og vist de store at shettisene kan flyttes/jages, og håper de tar etter - kan i alle fall se ut som den ene ranglave har begynt å kreve å få ha maten sin selv.

Gjerde inn shettis

Ene vår endte opp i hundegården... Shettiser er noen luringer og skal du være sikker krever det fysisk avstengning.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Siter Opprinnelig skrevet av Nina007 Vis innlegg
    Ene vår endte opp i hundegården... Shettiser er noen luringer og skal du være sikker krever det fysisk avstengning.
    Trodde jeg hadde en fin løsning med nye strømtråder i porten og en portplanke i shettishøyde.. I går sprengte de portplanken!

Ringte eier for å oppdatere og hører hun blir like oppgitt og frustrert som meg. Men det hjelper jo ingen, så i går brukte jeg ganske mange timer på å få gått over gjerdet. Fant en raritet i ene hjørnet, der tråden løper gjennom en isolator. På ene siden var det sterk strøm, på andre siden nesten ingen! Så ser jeg at akkurat denne isolatoren er skrudd i med en skrue, og at båndet ligger inntil. Pga alt er isbelagt (tåka ramler ned og fryser), har dette vært nok til å jorde ene siden av gjerdet!

Så koblet den ene siden av gjerdet til den andre (omgikk isolatoren) og da ble det kraftig strøm i den delen av gjerdet også. I dag får utbryteren gå med tråd på hele seg, og nå er det nesten så jeg håper han forsøker å gå gjennm ..

Jeg har også god erfaring med å gjerde i bredden på hester sm ervanskelige å holde inne. De fleste som ahr prøvd seg der har gjort det bare en gang. Ikke så kult å stå mellom to gjerder og få strøm både foran og bak... Men det er viktig å gå over hele gjerdet med en tester ja. Vi oppdaget at en del av gjerdet vårt var fritt for strøm og den nye åringen fant ut dette ganske raskt og tok med seg et par andre.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Sette opp gjerde nå
    Av missy_ i forumet Utegang/beite
    Svar: 5
    Siste innlegg: 15-03-2009, 16:17
  2. Bilder av gjerde i tre.
    Av Rosie i forumet Utegang/beite
    Svar: 10
    Siste innlegg: 05-05-2008, 16:14
  3. Gjerde - igjen
    Av Mari i forumet Utegang/beite
    Svar: 19