Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 26

Tråd: Uværtråden

Uværtråden

Hvordan går det med hestene deres i uværet som kommer og går?

Jeg sleit for å komme meg hjem igår fra Stavanger men tok 9 timer og litt stålvilje. Heldigvis så var hestene inne hele dagen igår. Idag har jeg nok 200 kg møkk som må ut av boksene...
    Så får lade opp med mer spon og ta en skikkelig økt idag. Gjør meg ingenting at hestene står på boks i 2 døgn når det er orkanstyrke ute. Bare de har mat og vann.

Så får det vare bli litt møkkete en periode.

Hva gjør dere?
    Ødeleggelser?

Tinkertanker ellbell sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Heradsbygd
    Alder
    32
    Bilder
    23
    Vi bor på østlandet, så ekstremværet vårt er det vel bare å le av x) Men det var ganske heftig snøstorm til tjukkeste furuskogen å være! Det eneste vi kan slite med er strømbrudd og dermed sliter vi med vanning pga at pumpa ikke funker og termodunken fryser, men denne gangen har vi heldigvis gått klar av det. Strømnettet her går jo gjennom mye skog, så det er litt sårbart i forhold til at trær blåser over ledningene.

Våre står ute i blåsten og snør ned. Det tåler de fint :) Men de kan evt få komme inn litt før på dagen da.
    Sist endret av ellbell : 06-12-2013 kl 10:56

Only those who greatness see in little things, worthy are the simple, are happy in their ways. -Runrig-

Utegangsshettisene fikk komme inn i går pga fare for vindfelling over innhegningen. Ser i dag det kun er felt ett, og det er inn i en av paddockene, så de kunne nok ha stått ute. Men mtp at skuret deres er bygget mellom eldgamle trær, følte jeg det tryggest å ta dem inn ettersom jeg også hadde muligheten. Ikke har de (eller vi) fått venne oss til vinteren ennå heller, det var jo 6 plussgrader og vindstille 20 minutter før snøstormen kom.

Når det gjelder ekstremvær har jeg nok ganske høy terskel for å sette inn hestene. De klarer seg i det meste av værforhold og er ofte roligere ute - i alle fall her hvor vi har åpen utestall og det slår litt i dørene og sånn

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Var det orkan hos dere Lopke? Hos oss var det heftig, men likevel ikke mer enn liten storm i kastene nede i Asker, mye mulig det var noe kraftigere i kastene her (et tre er knekt på midten og et annet nede i veien er felt med rot).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Var endel rotvelt og knekte trær her, hestene var ute igår, men kun mellom det verste regnværet på morgenen og den verste vinden på kvelden (når jeg tok de inn tidlig kveld sto alle som en og trykte oppi noe som ga delvis le for vindkasta). Lå ting og kvister strødd og taksteinen fløy her på sørlandet igår. Hadde det blåst litt mer hadde det nok blitt inne-dag, men det var ikke sååå ille her.

jeg var forberedt på å ta inn hestene da vi tidligere har hatt trevelting her i området, men det slapp vi unna denne gangen :) Blåste greit, men ikke så ille. Vinden var ekstreeeeemt kaldt da. Vi hadde mye værre vind her natt til søndag (tror jeg). Da forsvant hagestolene mine avgårde. Hestene søkte ly i oreskogen på beitet og hadde det like bedagelig og fint :)

Knakte litt i huset, og tujabuskene holdt seg rotfast selv om de svaiet ganske mye. 8 kg bikkje hadde problemer med å holde seg på beina når hun var på terrassen for å tisse....
    I stallen hadde alt vært rolig, men så er de innomhus - bortskjemte

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Var det orkan hos dere Lopke? Hos oss var det heftig, men likevel ikke mer enn liten storm i kastene nede i Asker, mye mulig det var noe kraftigere i kastene her (et tre er knekt på midten og et annet nede i veien er felt med rot).
    Her var det helt kaos...
    Da jeg skrev tråden var jeg ikke helt klar over ødeleggelsene men altså gjerdet til paddoken er borte. Knekt og nedsnødd.
    Høyhuset (den rundball med tak greia til 15.000,- jeg kjøpte i forfjor) er blåst vekk og skjeiv og knekt. Skulle ikke tro det var mulig men hadde det stått en rundball i den så ville den nok blitt stående. Det var kun halm i den og det veier jo ingenting.

Så nå står hestene inne på 3 døgn og vi kan ikke sette dem ut noe sted :(
    Det kan bli langt hotellopphold på hestene nå. Mye møkking. Irriterende!!!

Så nå har jeg arrangert med leieboerne våres fra Latvia som elsker å ta en strøjobb å fikse gjerdet og en annen som er sveiser skal fikse høyhuset.
    Fader!!!

Her knakk trær på veiene så deler av bygda var avstengt (når jeg var på ferga i orkanen)
    Tanten min som er dyrlege på jobb opplevde at trær datt ned foran henne på veiene så det var dritskummelt.

Roet seg her nå men masse å rydde opp i.

Å, så kipt!! :-(

Vi har også hatt større skader enn jeg trodde. Gikk i går opp til utegangen og de øverste paddockene og alt er knekt .. Har falt trær over gjerdene Så blir mye jobb på meg også!!

Eg er heldig, Mummidalen (den litle dalen eg bur i, for dei som ikkje kjenner meg) er totalt isolert frå alt uvær og vind pga dei høge fjella. Det er utruleg herleg for oss og hestane, men gir også ein falsk følelse når ein skal ut på tur. Skulle levera ein hest på fredagen, og måtte venta 3 timar på ferga frå Tau til Stavanger. Fergeturen var eit mareritt, sjøen slo over ferga og bilane, heldigvis var hesten roleg. Køyrte heilt til Egersund der kjøpar kom meg i møte, det var heilt Texas med snøstorm og vanskelege køyreforhold. Eg er glad eg har ein god bil, og mykje erfaring som sjåfør (bank i bordet, sjølvsagt kan alt skje) - såg bilar låg strødd rundt i grøftene.
    Føler veldig med deg Lopke, høyres utruleg traseg ut det du har opplevd. Deg også, GryCat.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg