Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Spatt - fungere som konkuransehest?

Kan en hest med begynnende spatt i begge haser noen gang fungere som konkuransehest? Eller vil en slik hest kun bli hobby/turhest?

Hester med spatt bør holdes i trening og brukes. Evt i perioder med kortison og betennelsesdempende (kaldt vær)
    Jeg hadde også gitt tilskudd for ledd og ben. F.eks glukosamin og msm.
    Har hørt om mange som har brukt hesten i konkurranse. De har ikke godt av å stå. Alt avhenger jo av hvor hardt man går ut.

Er det slik at de har gode og dårlige perioder hele livet? Brenner ikke spatten ut slik at de slipper mer smerter og halthet? Hadde glukosamin og msm noen effekt for din hest Lopke?

Siter Opprinnelig skrevet av Edith Vis innlegg
    Er det slik at de har gode og dårlige perioder hele livet? Brenner ikke spatten ut slik at de slipper mer smerter og halthet? Hadde glukosamin og msm noen effekt for din hest Lopke?
    Det skal helst ikke blusse opp hvis det først er leget ut. Derfor skal hester med spatt holdes jevnt i gang - for store variasjoner her (sprengtrene en dag, stå neste dag f.eks) kan gjøre at det blusser opp.

Den aktive fasen kan vare i et år og mer, eller langt kortere. Det varierer fra tilfelle til tilfelle. Enkelte hester må stå mens det leger ut, men de skal ikke holdes fra å bevege seg (la de gå på beitet, for eksempel, lite og jevn bevegelse gjennom døgnet er bra).

Glukosaminer gjør at leddvæsken strømmer lettere gjennom leddet.
    MSM både hjelper til med dannelsen av glukosamin, chondroitin og kollagen, pluss at det reduserer smerte, muskelspenninger, hjelper nervesystemet mv.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Min gamle spatthest hadde dårlige perioder jevnt over selv med jevnlig trening.
    Det var vanskelig og skille mellom stivhet og halthet til tider.
    Han hadde kun på det ene bakbeinet.
    Prøvde msm og gluckosamin men jeg syntes ikke det hadde noen virkning.
    BOT hasebeskyttere kan også hjelpe.
    Team Terror

Liisa&Ulvar

www.katrinefinstad.com Katrine sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lørenskog
    Alder
    30
    Bilder
    4
    Min gamle hest hadde spatt, og jeg konkurrerte så vidt opp til LA med den. Den har fungert helt fint, og har ikke vært halt en dag, så lenge jeg har hatt den :)

Misunn aldri noen deres tilsynelatende lykke. Du kjenner ikke deres hemmelige sorger.

Det er veldig individuelt og du vil ikke få noen svar før spatten har "satt seg". Som skrevet tidligere vil disse hestene ha det best av god og jevn bevegelse. Noen spatthester fungerer så godt som normalt, kun noe ekstra stivhet en må være obs på, andre spatthester kan nesten ikke brukes. Vanskelig å si noe om før det har utviklet seg ferdig.

Siter Opprinnelig skrevet av Edith Vis innlegg

Det var et generelt råd, har heldigvis ikke hatt noe sånt på Lopke (hun var forfangen, ikke spatt)
    Men glukosaming og MSM vet jeg funker (er vel også derfor det ble legemiddel plutselig??) og ser at Grycat forklarer litt bedre enn jeg over.

Spatt - fungere som konkuransehest?

Vet om hest på 18 som går St.georg som har spatt. Fikk spatt som 6 åring. Fikk et år fri og så har den vært fin siden :)

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Vi har en hest på stallen med spatt i begge hasene bak. Hun går 6 dager i uken, og er i god trening. Eier starter henne LA og skal snart ut i MB. Hesten går øvelser til MA. Merker ingenting til spatten annet enn at eier er viktig på å skritte opp og ned. (Noe man bør være uansett!) :)
    Hanne & Siljan Gutten. <3

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Kjøring uten bitt...KAN DET FUNGERE???
    Av Isadora i forumet Kjøring
    Svar: 30
    Siste innlegg: 17-05-2012, 17:47
  2. Svar: 38
    Siste innlegg: 08-02-2011, 00:42
  3. hvilket bitt tror dere vil fungere godt?
    Av Dvergasvarten i forumet Utstyr
    Svar: 3
    Siste innlegg: 29-06-2008, 21:36
  4. Bittløst-hva kan fungere?
    Av Liv&KleppanBest i forumet Utstyr
    Svar: 14
    Siste innlegg: 28-06-2008, 21:06

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg