Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 5 av 5

Hest i trafikken - Hva kan vi gjøre for sikkerheten?

Her hvor jeg rir, er vi nødt til å ferdes mye langs trafikkert vei for å komme oss på tur. Store deler vegstrekningen er 50 km. Promlemet er en ukultur som ha kommet med tiden, å råkjøre forbi oss som rir! Vi har hatt epiosoder med motorsykler osv. som har råkjørt forbi, gjentatte ganger. En periode var de yngste så redde at de ikke ville ri ut med oss på tur.
    I dag så jeg meg lei, da vi ved flere anledninger var nær ved å bli påkjørt. Å vise tegn til å senke farten, gir skuffende liten effekt....
    Det er veldig frustrerende, tror svært få vet konsekvensen av hva de gjør!
    Tenkte å ringe politiet å spørr om fatskontroll, er jo rene gullgruven for dem der!
    Finnes vel ikke så mye man kan gjøre? Gå til lokalavisen kansje?

Jeg tenkte også på lokalavisen. Hvis man får dem til å skrive en god sak om dette, og hva som kan bli konsekvensen, kan man nå ut til mange. Jeg håper råkjørerne gjør det på grunn av uvitenhet og ikke fordi de virkelig VIL skade barn og ungjenter... At de bare ikke skjønner at man faktisk kan risikere å skade noen ordentlig, eller til og med måtte stå til ansvar for liv når man velger å råkjøre rundt hester. Så opplysning kan være en god start? En bekjent av meg hadde nylig en ulykke i en slik situasjon. Både hest og rytter ble skadd, jenta endte på sykehus. Bilkjøreren forsvant uten å ta ansvar...
    Ville også gjort politiet oppmerksomme på problemet. Få også andre til å gjøre det. Er det nok mas og fra forskjellige personer, så kanskje de tar seg bryet med en kontroll eller to.

Med unghest i fokus! StallNes sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Grimstad
    Alder
    26
    Ser vi holder til i "samme" området.
    I vinter hadde eg ein episode der ein ungdom prøvde bevist å "kjøre" på meg og hesten, eg søkte han opp og ga beskjed at ett tilfelle til, og politiet blei satt på saka (vi ringte politiet etter vi kom tilbake på stallen). Etter dette har omtrent alle ungdommer kjørt latterligt sakte forbi.
    Hadde ellers ein mopedist som prøvde å kjøre forbi når eg var å tømmekjørte samtidig som det kom bil i mot, det endte med at han kjørte i god fart rett i pisken som eg hadde ut i "min" veibane, han gjor heller ikkje det fleire gonger!
    Ellers så har vi fikset at vi får lov å bruke den gamle grusbanen her, da tok vi kontakt med kommunen og la fram saken vår.

Å ferdes med reflekser som ett juletre og itillegg vise hensyn til bilistene med å stoppe opp og slippe forbi når ein kan og bør så pleier det som oftes fikse seg til. Idioter finnes det dessverre alle steder, slike som hoppet over ett trinn og to i føreropplæringen.

Blogg
    Stall Nes & Nes Storm

I give you courage, than you can release your fears!

Ta regnr og ring politiet. Evt ring bilen. Man kan finne bileier ved å sende inn REGNR + reg nr til 2282.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Bruke lys og refleks og er i hvertfall elementært. Idioter i trafikken er ikke til å unngå, så satse på å miljøtrene hestene nok til at de takler rusende motorer og lydhorn mest mulig.

Andre tiltak kan også være og søke kommunen / vegvesnet om å få sette opp fareskilt langs den aktuelle strekningen som viser fare for å møte på hest og rytter. Kanskje også en refleksvest med påskrift: "Takk for at du viser hensyn" eller noe slikt. Kanskje også til yngre hester og hester som kan reagere på trafikk med "OBS - hest under miljøopplæring" eller "Hest under utdanning" etc.

Spredning av budskapet på facebook tror jeg også er effektivt. Med dette får man ut informasjon til mange i sitt nærområde. De fleste trafikanter oppfører seg idiotisk fordi dem ikke vet bedre og ikke har kjennskap til hestens handlings- og reaksjonsmønster. Noen skjønner bare ikke at hester er selvstendige levende individer. Og ennå flere skjønner ikke at de utsetter sitt eget liv for fare ved sin uansvarlige adferd.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 30
    Siste innlegg: 09-01-2012, 02:32
  2. Lover og regler om hest i trafikken
    Av Felice i forumet Turridning
    Svar: 18
    Siste innlegg: 03-12-2011, 09:10
  3. Svar: 13
    Siste innlegg: 02-12-2009, 10:04
  4. Hest i trafikken-heftet
    Av Liv&Lilja i forumet Diverse
    Svar: 4