Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 5 av 5

Transportere hest uten skillevegg i hengeren?

Har alltid hatt hester som har gått rett på henger, men min nye er skikkelig vanskelig. Her må vi øve mye(!) før vi er i mål. Problemet er at han slår seg totalt vrang når han skal gå innpå - steiler og steiler til han går på rygg om man legger press på han. Når han er komt innpå står han riktignok veldig fint, og når han skal av går det også rolig for seg. Har lest en del tråder om hester som er problematiske å laste her på forumet og fått mange tips til hvordan vi burde trene.

Hesten synes tydeligvis at henger uten skillevegg er mindre skummelt enn henger med skillevegg. Og jeg har forstått det som at noen hester liker å ha mere plass i hengeren. Jeg går ut i fra at det er lov å transportere én hest i en vanlig henger beregnet på 2 hester uten skillevegg, men er det lurt? Is it a do or a don't? Noe spesielt jeg må tenke på osv?

Tar jeg bort skilleveggen vil det kun være lemmen som er mellom hesten og ehh.. friheten, bommen som som regel er bak hesterumpa må jo festes i skilleveggen, så den kan ikke brukes da.
    BOBLE BOBLE BOBLE.

Takk for svar :) Ah, det visste jeg ikke at man fikk kjøpt, så det må jeg undersøke nærmere. Evt spørre min kjære far om han kan sveise noe, for det er vel i bunn og grunn bare å lage en dobbelt så lang bom.. Ellers ingen betenkeligheter med å kjøre uten skillevegg?
    BOBLE BOBLE BOBLE.

Jeg har absolutt betenkeligheter mot å kjøre uten skillevegg. Det gir hesten mye rom for å bevege seg inni hengeren, og det kan få hele hengeren til å bevege seg også. Hvis det skjer under kjøring kan det oppstå farlige situasjoner. Jeg vet at det er noen som kjører uten skillevegg fordi hesten ikke tåler å stå med skillevegg, men jeg ville se på det som en absolutt nødløsning.

Man bør så absolutt skaffe seg en bom hvis man velger å gjøre dette. Jeg kjøpte slike fra boj.no, de koster ca 900 kr per stk. Hvis man har en slik henger som jeg har, hvor skilleveggen henger fast i bommene foran, så må man kjøpe både frambom og bakbom når man tar vekk skilleveggen.

Jeg har kjørt uten skillevegg når jeg har transportert hoppe med føll, men ellers ville jeg som sagt unngå det i det lengste.

Du trenger kanskje ikke å ta skilleveggen helt ut? Du kan også stille den til siden. Noen hengere har jeg sett har to bommer av ulik lengde slik at du kan stille veggen til siden, Evt kan du bruke helbom og knytte fast skilleveggen. Største pproblemet med å kjøre med helt åpen henger er som Eligj skriver. Om hesten beveger seg mye fra side til siden vil dette ha stor innvirkning på tyngdepunktet i hengeren. Ene hesten min vil prøve å legge seg dersom veggen er inntil så kjkører han med veggen satt på skrå.

Takk for gode svar, dere! :)
    BOBLE BOBLE BOBLE.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Transportere hest fra irland.
    Av Shania i forumet Import/eksport
    Svar: 9
    Siste innlegg: 15-12-2009, 23:18
  2. Transportere hest til Danmark
    Av Heste viskeren i forumet Transport av hest
    Svar: 2
    Siste innlegg: 23-01-2009, 19:29
  3. Kjøre med hesten løs i hengeren(uten skillevegg)
    Av Belinda i forumet Transport av hest
    Svar: 30
    Siste innlegg: 22-01-2009, 20:52
  4. Pris for å transportere hest
    Av Opal i forumet Transport av hest
    Svar: 22
    Siste innlegg: 10-09-2007, 11:52

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg