Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Halt etter å ha blitt redd på beite. Tidl, forfangen!

Hesten vår har slitt med forfangenhet. Han var forfangen i våres. Etter å ha blitt mye bedre, hovtrimmer, magert beite, slanking osv....hadde hesten blitt skremt på et beite. Da jeg leide han ned på stallen var han gjennom svett. Haltet ikke spesielt da. Dagen etter klarte han nesten ikke sette høyre bakbein i bakken. Dyrlegen trodde ikke det hadde noe med den tidligere forfangenheten å gjøre. At det kunne være en knusning e.l. Han hadde boots på frambeina. Dagen etter med omslag jodd, var han bedre på bakbeinet, men fått veldig vondt i frambeinet på høyre side. Er redd han kommer til å bli slaktet nå. Kan han ha blitt forfangen på høyre fot framme igjen? på grunn av overbelastnig? Håper på svar.

Har dere sjekket for hovbyll, vurdert røntgen osv? Evnt. kan hesten ha blitt mekanisk forfangen, det har jeg skjønt kan være i kun en hov.. Det finner man kun ut ved røntgen i så fall. Overbelastning kan føre til halthet, det kan også være hesten har trynt og rett og slett fått seg en strekk i ei sene, tråkket på en stein osv. Det er igrunnen ganske umulig å si noe mer enn dyrlegen allerede har sagt..
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Takk for svar. I dag var han en del bedre. Han gikk ut med egen vilje på grusen barfot, men ynket seg en del. Så gikk han over veien ut i en ridebane med myk fin sand. Der gikk han mye bedre. Der var det noe gress i enden, der vi fikk lov til å sette opp en midlertidig inhegning. Der gikk han i ca 3 timer i deilig sol, og det virket som han drivdes med det, han gastet seg over det viltvoksene gresset som vanlig. kanskje 50 kvatrat meter. Litt vissent strågress, og en del grønt. Har fått litt angst for gress, så var litt redd han skulle få i seg for mye på kort tid. Da vi tok han inn i stallen gikk Han på samme måte. Han har fortsatt puls i beina. Ikke veldig mye, men mer i høyre fremme og bak. Siden han var så mye bedre i dag, kan han vel ikke ha blitt mekanisk forfangen i høyre frem, og bakfot?

Det er mest sannsynlig at hesten har tråkket over og at et ledd er vondt. Men det kan også være at det er oppstått skader inne i hoven fordi denne er er blitt for hardt belastet alt for tidlig etter at hesten var akutt forfangen. Hesten bør holdes mest mulig i ro til det har vokst fram ca 1/3 ny hovvegg (målt i tåa) etter at den akutte fasen er over. Først da er de nye friske lamellene sterke nok til å motstå kreftene som hoven utsettes for uten å bli skadd.

Det er positivt at hesten virker bedre, har mindre smerter. Jeg ville holt den mest mulig i ro, den innhegningen med sandunderlag er det beste den kan ha, så hold hesten der til den er smertefri. Jeg ville jo også sjekket om noen ledd er hovne. Et godt tips der er å kjenne på begge bena samtidig, da er det mye lettere å merke om det er forskjell på høyre og venstre ben.

Hei! Hesten er bedre, men en får litt hjerte i halsen i tanke på forfangenhet. I miljø rundt mener mange at han bør slaktes, fortere jo bedre. Mens Hovtrimmer, dyrlege og andre har forskjellige oppfatninger. Det er så frustrerende. Har liksom ikke noe god følelse, og gruer meg til å dra i stallen. Men da vi har forsikring på han, har vi mye større mulighet for behandling, og oppfølging. Er jo selv av en oppfatning at vi ikke skal holde han i live for enhver pris. Han blir nok mye dulla med, men sånn er vi med dyra våre. Han får høy fra nett, men høyet er førsteslått, så aner ikke nærings innhold. Han får litt magnesium, og noe gullrøtter. I går sto han ute i en liten midlertidig sand\gress paddock og det virket at han trivdes. Han rullet seg, og virket fornøyd. Angående forfangenheten har det grodd ut ca 2 -3 cm ny hov fra kronrand. Ser rillen fra tidl. forf. Kan sende bilder av hesten og hoven om ønskelig. Takk for at dere deler, det med 1/3 ny hovvegg visste jeg ikke. Men målt i tåa? Det nye gror jo fra kronrand å ned, så det er jo det du mener ikke sant. Du bare mener hvor du måler regner jeg med. Takker igjen for svar......!

*FJORDHEST* JeanetteU sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    29
    Huff skummelt å ikke vite hva ting er ! Håper det ordner seg for deg, forstår jo at du vil beholde hesten så lenge du kan og det er forsvarlig for den å leve. Jeg hadde et tilfelle av halthet etter at hesten hadde vørti skremt på beitet for et par somre siden. Viste seg at hovslageren min fant en byll som han tok seg av og to dager etterpå var hun helt frisk og fin Krysser fingrene !

Dersom man gjør dette riktig, er det svært få hester som avlives. Men det krever selvfølgelig kompetanse på område og det er det dessverre alt for få som har. Når jeg poengterer at det må måles i tåa, så er det fordi det er der hovveggen er lengst. 1/3 målt ved drakten er betydelig mindre enn 1/3 i tåa.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 13
    Siste innlegg: 14-12-2012, 23:32
  2. Wææ, hesten min er blitt forfangen.. :(
    Av Tonje&Troll i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 34
    Siste innlegg: 10-06-2012, 11:13
  3. halt etter nytt beite/hestevenner
    Av Heste-jenta93 i forumet Diverse
    Svar: 3
    Siste innlegg: 02-08-2011, 20:28
  4. Innhold i "Snak a ball" til tidl. forfangen hest