Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9

Ridesko vs travsko.

Noen som skor ridehester med travsko? Ja det er mer ustabilt siden skoen er så tynn og smal. Men tenker på om travsko "låser" hoven mindre? Kan overgangen til evt barfothest bli lettere om hesten går med smale, tynne og lette sko?
    Mvh Cathrine

En travsko er like lite fleksibel som en ridesko med tanke på hovspill. En lettere sko vil redusere belastningen på bena fordi mindre vekt fører til lavere fart nedover i landingsfasen. Men det har ingen innvirkning med tanke på å gjøre en overgang til barfot lettere.

*FJORDHEST* JeanetteU sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    29
    Kom bare inn i tråden her og måtte spørre deg Balaton. Så du vil anbefale en travsko fremfor ridesko? Til for eks hobbybruk, siden den er lettere og da fører til lavere fart nedover i landingsfasen som du skrev

Men hva med anleggsflate, er det noen forskjell mellom trav- og ridesko der? Min ene står med ridesko foran og barfot bak, den andre går med travsko på alle fire. Ingen brukes til trav altså.. men har den mindre anleggsflata på travsko noe å si? Har jo tenkt å gå over til ridesko på snuppa, var bare ikke så lett å bli klok på størrelser da jeg stod med skoa i hånda på FK.

Det er ingen forskjell på anleggsflate, selv om en ridesko ligger ut over sålen, har ikke sålen kontakt med skoen (den skal ikke ha det ihvertfall). Den gamle tanken om at sålen skal bære med, fungerer ikke på skodd hest, de blir ømme der sko ligger inntil såle. Travsko er egentlig kun beregnet til å benyttes i løp og ved hurtig trening. På ridehest er det ikke anbefalt å benytte travsko.

Siter Opprinnelig skrevet av Balaton M Vis innlegg
    Travsko er egentlig kun beregnet til å benyttes i løp og ved hurtig trening. På ridehest er det ikke anbefalt å benytte travsko.
    Jeg lurer, hvorfor er det ikke bra med travsko på ridehest? Det finnes jo massevis av travere på traversko som ikke bare kjører hurtig eller løp.

Problemet med travsko er at de er så svake at de kan deformeres ved bruk f.eks i terreng. Jeg har sett flere eksempler på dette.

*FJORDHEST* JeanetteU sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    29
    Siter Opprinnelig skrevet av Balaton M Vis innlegg
    Problemet med travsko er at de er så svake at de kan deformeres ved bruk f.eks i terreng. Jeg har sett flere eksempler på dette.
    Ah takk for oppklaring

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. RS ridesko
    Av Rinde Tolle i forumet Rytterforum
    Svar: 0
    Siste innlegg: 06-06-2013, 11:33
  2. Ridehestsko vs travsko
    Av Nina007 i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 7
    Siste innlegg: 11-09-2011, 16:14
  3. Travsko?
    Av Tibia i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 3