Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15

Ekstrem redsel for å være alene...

For de som ikke leste min forrje tråd så kjøpte jeg nylig en flott nordlandsvallak på 11 år. Vi hentet etter en ukes tid en shettis som vi nå har på for. De to er blitt skikkelige kompiser, kanskje litt for gode Jeg er jo begynt å trene opp igjen Nordandshesten min etter han har stått i lengre tid uten trening. Dette går kjempefint, så lenge shettisen er med på tur. Ikke redd for noe, verken lyder, biler eller ting rundt. Problemet nå er at han er livred+-d for å være alene. Tar jeg ut shettisen uten han løper han rundt og rundt og boksen og prøver å bryte seg ut av porten. Nytter ikke med verken mat, eller godsnakk. Han er blind for alt. Hyler og skriker etter ponnien. Er rett og slett redd han kommer til å skade seg, eller klare å bryte seg ut. Å la han stå på beite alene tør jeg ikke, da er jeg 99% sikker på at han løper rett igjennom størmgjerdet. Dette er et problem jeg ikke helt forutså (litt naivt kanskje)... Nå må jeg ha hjelp hver gang de skal ut og inn av beitet og ut på tur. Han rikker seg ikke av flekken med mindre ponni går først. om dere skjønner? Får han ikke ut av stallen alene en gang. Tok kontakt med en som har eid han for mange år siden for å høre litt om hans oppvekst og han har visst ikke hatt det så enkelt alltid. Vannskjøtsel er er mildt ord på hjemmet han ble solgt til av oppdretter. Stod alene på beitet vinter som vår, høver som tøfler og aldri blitt håntert av mennesker. Ikke hatt på seg en grime en gang. De jeg pratet med hadde innridd og innkjørt ham og fått han trygg og god igjen.
    Kan dette rett og slett sitte i hukommelsen hans selv etter så mange år, og blusset frem nå som han har fått nytt hjem og ting er litt skummelt?
    Et annet problem har vi jo nå fått med tanke på skoing i neste mnd. Vi må ta han på henger til en annen stall i nærheten der de har betong-gulv og oppvarmet stall. Et krav fra hovslager. Noe vi ikke har i vår stall. Er jo ikke sjangs i himmelen å få han på hengeren nå. Vi har bare enkelthenger, så må ta de hver for seg. Hva gjør jeg nå? Venne han til å være alene? Noen som har erfaringer å dele med meg?
    Sist endret av ThereseS : 21-08-2013 kl 19:53

Min erfaring er at hester som har stått alene en periode blir oversosiale når de kommer med andre hester igjen, inkl separasjonsangst. Dette vil ofte roe seg litt etterhvert.

Jeg vil anbefale å trene på at norlandshesten skal være trygg uten vennen sin, og trygg på at vennen kommer tilbake. Ta det sakte og med museskritt, begynn med lite (ta shettis ut port og rett inn igjen, eller lei shettis til porten om det å ta han ut fører til for mye stress) så bygger du på et sekund om gangen til shettis kan være ute av syne et øyeblikk uten at det blir krise. Og bygger gradvis på derfra.
    Ikke gjør så mye at han blir stressa, finn ut hvor stresset startet, så gjør du litt mindre. Da vil han føle seg trygg og kunne lære at det går bra at vennen forsvinner litt, og at han alltid kommer tilbake.

Etterhvert som han er i stand til å være tilstede og ikke i blindt stress når vennen blir tatt ut kan du jo begynne å gi for idet vennen blir tatt ut. Når de ikke frykter for liv og helse er de fleste hester veldig matmotiverte, da vil det å være alene litt bli en positiv opplevelse siden det kommer mat.

Sett av god tid, avlys heller skoing, jeg ville belaget meg på at det tar mer enn en mnd å kurere ekstremseparasjonsangst, så kan man heller bli positivt overrasket om det går fortere

Ja, ser jo det at dette ikke er løst på null komma niks. Problemet med å utsette skoing er jo at da blir det to mnd til neste mulighet. Hovslager er her kun annenhver mnd. Og å gå i over et halvt år (som det da blir. Han er skoløs nå) uten hovstell vil jeg ikke utsette han for. Men dette kan vi kanskje løse med lån av dobbelthenger. Stresset begynner faktisk idet jeg åpner porten til ponni og tar på han grimen, så gale er det. Så vi må begynne med mini mini steg her... Håper det går seg til eetterhvert.

Dette er vanlig på hester som ahr vært alene. Og hans historie vil nok også kunne være en forsterkende faktor. Ville lånt dobbelthenger når de skal transporteres, det vil mest sansynlig være for tidlig å dele dem om en mnd.

Ang trening på å takle det bedre så anbefaler jeg å starte med å ta nordlandshesten ut og inn til ponnien. Det er værre å bli forlatt enn å være den som går. Når det begynner å fugere greit kan du begynne med å ta ponnien først.

Om han bare vil gå bak ponnien på tur så ville jeg også begynt med å gå litt side om side, så etterhvert en mule foran, halsen foran, halve hesten foran osv med nordlandshesten til han synes det er greit å gå først.

Problemet er at jeg ikke får rikket han uten at ponni går ut først. Han nekter å gå ut av boksen. Står bom fast Men, kan jo selvsagt prøve enda mer. Visste at jeg hadde kjøpt en prosjekthest som krevde mye tid og trening, men dukker opp nye ting hver uke her.. hihihi.. Er bare å belage seg på at ting tar den tid det tar, og at øvelse gjør mester

Vi hadde samme problemet da vi bare hadde to hester. Shettisen løp gjennom gjerdet når ridehesten var ute på tur, ridehesten løp og ropte men holdt seg i gjerdet når shettisen var ute på tur. Ingen av hestene som var ute på tur viste noen tegn til å ville hjem til kompisen. Til ridehesten la vi ut høy, også lot vi han løpe og rope. Han ga seg etterhvert, og skjønte etterhvert at shettisen kom tilbake og at det ikke var noe vits i å rope. Shettisen satte vi i stallen med høy og radio, han var mye roligere inne enn ute. Ropte litt og stresset litt da ridehesten dro ut, men ga seg fort og var helt rolig når vi kom tilbake (sett bort fra et hilse-vrinsk). Her var det med andre ord "ingen kjære mor", de fikk bare tåle det og jaggu meg tålte de det ålreit ganske fort.
    Ingvild Oline

Det høres ut som det trengs en del grunntrening fra bakken ift at han ikke leder opp som ønskelig, dvs ikke følger slakken i tauet og kanskje heller ikke flytter seg for press. Har du mulighet til å få hjelp av noen som er god på bakkehåntering av hest? Når man skal jobbe med utfordringer er det viktig at man har en god plattform å starte på og at hesten forstår signalene våre og at vi har en grunnleggende kommunikasjon gående. Har man ikke jobbet med dette før, er det lurt å få hjelp. Hva med de du kjøpte hesten av, har de mulighet til å hjelpe deg litt?

De jeg kjøpte hesten av var ikke så hestekyndig. Han fikk godt stell, men trening var det verre med. Derfor han må trenes opp igjen nåEren del hestefolk her jeg bor, men alle er på en måte opptatt med sitt og sine. Men, med litt tid tror jeg at dette løsner litt. Et lite steg på veien var i morges da jeg skulle slippe de ut på beitet. Tok ut Storm først bare for å se om det gikk. Han gikk rett ut av boksen uten å nøle, Klar for en dag ute Stoppet opp da vi kom ut for å sjekke at ponni var med da, men gikk vedig fint syntes jeg Tidligere fikk jeg han ikke ut av boksen alene en gang, så et steg i riktig retning:)

Slike ting er spennende prosesser om man tar seg tid og har tålmodighet nok. Høres ut som det utvikler seg positivt:).

Håper du vil oppdatere tråden her etterhvert:).

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Ekstrem kløe på bakbeina- hva kan det være?
    Av Miller i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 8
    Siste innlegg: 25-09-2012, 16:29
  2. Ekstrem kløe på bakbeina- hva kan det være?
    Av Miller i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 3
    Siste innlegg: 16-09-2012, 21:39
  3. Svar: 7
    Siste innlegg: 30-07-2011, 21:30
  4. Noen måte å lære hesten å være alene på?
    Av Julie og Kamy i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 8
    Siste innlegg: 27-08-2010, 14:05
  5. La kattene være alene hjemme
    Av Nina i forumet Andre dyr
    Svar: 6
    Siste innlegg: 05-10-2007, 16:59

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg