Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17

Bandasjer/belegg på unghest? Nødvendig, eller ødeleggende??

Vil gjerne høre deres meninger og erfaringer med bruk av bandasjer og belegg på unghest ben.. Grunnen til dette er for at jeg har tidligere hørt at unghest bør ikke gå med dette, da de trenger å lære seg å styrke ben og sener selv..
    Men samtidig, en jo disse oppfinnelsene en god forsikring for de skjøre hestebenene!

Så, mener du at dette "ødelegger" eller har en negativ innvirkning på unghest?
    Eller mener du kanskje at det er noe positiv ved bruk av det? :)
    Egne erfaringer?
    Har det noe å si om det er tung eller lett rase?
    Og hva er best, belegg eller bandasjer?

Dette ble mange spørsmål i ett innlegg, men håper dere vil dele deres erfaringer og meninger om dette! :) Synes selv det er ett ganske viktig tema! :)

Hilsen nybakt unghest eier!

Jeg bruker generelt lite belegg uansett alder og rase på hesten, men pleier å venne unghesten til å ha det på. Bruker jeg boots med brodder bruker jeg belegg, uansett om hesten/ponnien er ung eller gammel.
    Ville nok hatt det på om jeg skulle (løs)hoppet også.

Litt av alt, og alt med måte, liker jeg å si Her er mine svar:

Mener du at dette "ødelegger" eller har en negativ innvirkning på unghest?
    - Ja, bruker du bandasjer og belegg på unge hester (0-2 år) kan det påvirke hvor mye bena tåler - OM du bruker det hver dag, til hver trening og så videre, og om bandasjene/belegene gir såpass med støtte at hesten ikke får brukt sener, ligamenter og muskulatur som den skal.

Eller mener du kanskje at det er noe positiv ved bruk av det? :)
    - Bruker du det av og til og med spesifikke grunner (hest som stryker veldig el.) kan det være positivt.

Egne erfaringer?
    - Har ingen direkte egne erfaringer med dette, men har sett flere unghester med manglende pigmenter på framsiden av pipa pga for tidlig og hyppig bruk av belegg/feil belegg/feil bruk av belegg. Har også behandlet hest med overbein som treneren mente kom av tidlig og hissig beleggbruk (her har jeg ingen annen info enn det eier sa, så ta det som det det er - andrehåndsinfo)

Har det noe å si om det er tung eller lett rase?
    - Det vet jeg ikke, men skal jeg spekulere tror jeg ikke det har betydning.

Og hva er best, belegg eller bandasjer?
    - Jeg ville brukt bandasjer som legges korrekt og ikke strammes for hardt, og evt kopper i tillegg om det er stryk og/eller klakking som er problemet.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    Første gang jeg hadde belegg på L'Aristo var det året han var 4 år, for vi skulle starte feil og stil på stevne Aldri hatt bandasjer på han.
    Valencia er 3 år, har aldri brukt noe på henne.

Jeg har alltid vært litt i mot og bruke belegg/bandasjer på unghest.
    På min gamle fjording som jeg kjøpte som 3åring så brukte jeg ikke belegg mens han var ung.
    Men etterhvert som en ble eldre og vi skulle på harde, lange turer, løs hoppe osv så brukte jeg det.
    Spesielt på bakbeina siden han fikk konstatert spatt.

Min nye hest en ridehest på 4år, ble ridd inn hos oppdretter og er vant til å gå med belegg.
    Jeg har ikke brukt det noe særlig fram til nå.
    For en uke siden endte han opp med en diger Donaldkul på innsiden av det ene bakbeinet, litt over koden.
    Han har stått på kupert beite, og jeg håpet på at han skulle lære seg å passe på beina sine.
    Men hans bevegelses mønster gjør at han har veldig lett for å sparke til seg selv på akkurat dette område på innsiden av beina når han løper.
    Han er halvt fullblods, og når det kommer til sår og lignende så hovner han opp med en gang. Derfor blir han dessverre nødt til å gå med høye beinbelegg bak så lenge han går på sommerbeite og under ridning/longering. Kommer ikke til og bruke det i luftegården når vi kommer tilbake på stallen.
    Er ikke bare bare med dissa lange beina tydeligvis

Så har hesten bruk for det, pga fks bevegelses mønster så ville jeg brukt det. Har den ikke bruk for det så hadde jeg droppa det :)
    Team Terror

Liisa&Ulvar

Bandasjer/belegg på unghest? Nødvendig, eller ødeleggende??

Bruker belegg dersom jeg ser at det er nødvendig :)

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Jeg mener man bør lære en unghest å akseptere å ha noe på beina. Skal den transporteres med sko/brodder blir det nødvendig og da litt sent å øve på dette.
    Jeg har svært liten tro på at bandasjer og belegg har noe særlig å si av nedsatt strke i muskler og ligamenter. Her er det snakk om såpåass kraftige saker og mye vekt at jeg har vanskelig for å tro at det har det helt store utslaget.
    Har man en klumsemikkel av en hest som tråkker seg så ville det jo være dumt å ikke bruke det. Som beskyttelse.

Ellers sier jeg minst mulig. Men lær hesten å akseptere det som måtte dukke opp.

Jeg har alltid brukt en eller annen form for beskyttelse på mine hester, uansett alder. Hvis noe skjer, kan det utgjøre forskjellen mellom uker og måneder med problemer, og en liten skramme, eller kanskje ingen skade i det hele tatt. Så enkelt ser jeg på det :) Når det er sagt, er det forskjell på hester. Noen tråkker seg ofte, andre nesten aldri. Men den dagen noe skjer, så vil jeg ha beskyttelse på. Unntaket er hester uten sko. Det skal veldig mye til å lage alvorlige skader uten sko.

Når det gjelder holdbarhet på sener og ligamenter, tror jeg måten man rir på har mer og si. Jeg tror at hester som går i ubalanse og vingler på linjene, som går med harde og spente muskler, eller unge hester som går for tidlig for mye sideveis, belaster seg på en skadelig måte.

... og unge hester som nesten utelukkende går på bøyd spor

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Takker for alle innspill her! Ålreit å lære av andre og dele erfaringer. :) Men til dere siste som svarte nå, hvor lenge betegner dere hesten som ung? Når mener dere hestene kan fint tåle å gå på bøyd sport, sidebevegende øvelser osv.? :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Bandasjer/belegg
    Av Torhild i forumet Utstyr
    Svar: 47
    Siste innlegg: 29-02-2012, 20:23
  2. bandasjer/belegg
    Av baltomin i forumet Utstyr
    Svar: 3
    Siste innlegg: 09-05-2010, 16:55
  3. Bandasjer/belegg i dressur?
    Av Mandolini i forumet Dressur
    Svar: 251