Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 1 av 1
    Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8

Bommer, cavalettier og babysprang

Nå skal jeg begynne å jobbe med bomarbeid med fôrhesten, og jeg har ikke ridd dette på et års tid, og har glemt litt. Såvidt jeg vet har ikke hesten hoppa noe nevneverdig før. Så, her kommer en hel haug diverse spørsmål.

Sitter noen her inne med tips til gode varianter av skritte- og travbommer? Hvordan jeg kan legge dem og hvor mange jeg skal ha, så det blir lettere å vurdere!

Lurer også på det samme angående cavalettier forøvrig. Da også, hva slags høyde skal de ha? De jeg har tilgjengelige kan ligge på bakken, 20cm oppe og 40cm oppe.

Hvor lenge burde man trene med bommer, før man går over til cavalettier, og når burde man øke høyden på cavalettiene? Er det tungt for en middels stor fjording å trave dem om de er 40cm?

Hvor ofte/sjeldent i uka kan man trene med bommer og cavalettier? Tenker da kun på å gå over, ikke noe hopping.

På hva slags høyde er det logisk at hesten vil hoppe i stedet for å trave over, hvor går grensa? Kan man sette det opp så hesten f.eks MÅ trave over, om høyden er ok, ved å da ha en steglengde i mellom bommene som er tilpassa trav? Og om man derimot ønsker at hesten skal stusse over så lager man et galoppsteg i mellom, eller? (Trenger ikke svare på det om hesten ikke bryr seg om å hoppe så lavt).

Så, hvor lenge burde man øve med cavalettier før man kan gå over til babysprang? Hva er den beste måten å starte babysprang på? Hva slags hinder? Med travbommer forann, eller sluser? Hvor mange? Generelt altså. Hvor ofte/sjelndent ukentlig kan man trene med bommer/cavalettier, eventuelt babyhindre? Hva er fordelene/ulempene ved denne typen trening?

Kan hende det kommer flere spørsmål etter hvert. Vil gå frem rolig og forsiktig så hesten får selvtilliten i behold, og ikek gjøre noe før vi er klar for det, alt hjelp mottas med stor takk!
    Sist endret av Malene_Fiola : 14-08-2013 kl 11:45 Årsak: Skrivefeil
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. bommer på bakken
    Av buffy i forumet Konkurranseridning/stevner
    Svar: 5
    Siste innlegg: 05-05-2012, 12:30
  2. Standarlengde på bommer?
    Av Miriam i forumet Sprang
    Svar: 9
    Siste innlegg: 05-04-2009, 12:06
  3. Mål på kavaletti og bommer
    Av Hannah i forumet Sprang
    Svar: 8